Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 717 ggr
MP160
0

Desinfektion

Nu när mina tre små damer (RIP) lämnat ett rättså stort akvarie efter sig så tänkte jag att bebistjejorna kunde få flytta in i det istället för deras 70cm-duna, men eftersom mina damer förmodligen hade mycoplasma så är jag bokstavligen livrädd att mycoplasma-viruset-eller-vad-det-är ska sitta kvar i det. Självklart ska vi desinfektera (stavning?) det iaf ett par gånger med Desidos, som ska vara samma som vircon men bra mycket billigare. Men ja, till frågan! Kan man "vänta ut" viruset tills det dör helt eller hur funkar det? Även om det dör ut så ska vi köra nåra omgångar med desidos, men jag tänkte för säkerhets skull, typ om det är några små "sprickor" i siliconet vi inte kommer åt eller nått? Det kanske är en redigt dum fråga, men jag har verkligen ingen koll.Skäms
Och vad gäller damernas träleksaker och hus, hur desinfekserar man dom ordentligt? Trä suger väl åt sig? Desidos ska visserligen inte vara giftigt, men ändå. Man vill ju inte behöva slänga grejerna men jag vill vara på den säkra sidan.

Muszimba
0

Det jag gjorde efter mina 6 honor som haft mycoplasma var att mer eller mindre dränka allt som de haft med hett vatten och flertalet rengöringsmedel som sedan sköljdes av ordentligt. Sedan så var det att lägga leksaker, hus, matskålar och vattenflaskor i badkaret fyllt så det täcker grejerna med vatten innehållande virkon. Sedan så var det typ 48 timmars torktid för allt innan vi hade vågde köpa nya småttingar.

De vi har nu är krya.

MP160
0

då äre tur man har badkar då Skrattande

Får ta nån dag och slänga ner allt då, hoppas hoppas allt verkligen försvinner.

Muszimba
0

Det gör det defenitivt. Alla rör och hus som är i plast och delbara hade jag delat på för att få dem rena även vid fästanordningen. Har man inte badkar så kan man ju lägga grejerna i diskhon för att fixa där i, dock så får ju inte burarna plats där.

MP160
0

Goodie, då ska ge mig på alla leksaker idag (y)

Nimus
0

Kanske kan vara bra att ställa ut alla grejer i kylan nu också,nu när vi ändå har minusgrader.Kyla brukar ju ta död på lite skit också!Glad

MP160
0

Jajo, det kanske ska testas det med. Glad