Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 498 ggr
amaira
0

Nya Husmusen - färgartikeln.

Den gillade jag, Eva Johanssons artikel om de nya färgerna i albinoserien.

Min Brioche har jag reggat som choclade.

Visserligen är hon "dålig" choclade, för ljus och för gråaktig, helt fel nyans med andra ord, men man reggar det som är närmast, och lägger till resten under "övrigt".

Efter artikeln förstår/misstänker jag, att hon inte alls är choclade utan coffee! Genetiskt så stämmer det. Kullsystern Blanche är agoutivarianten av colourpoint - A/* c(e)/c(h)

Nånstans har jag läst att coffee är färgad som kaffe med lite mjölk i. Eva skriver: "…generellt är coffee en mörk färg inte så långt från chocolate…"

Så här ser färgerna ut vid en närmare jämförelse:

Tehor är "bakgrundsmusen", fin chocladefärg (tan). Figaro är också choclade (berkshire).  Längst ner är två foton på Brioche inklistrade. Den "orena choclade-färgen" syns tydligt när man jämför.

I så fall är även Brioches söner Dixi och Dexter coffee.

mandymoo
0

Ser verkligen fram emot att tidningen ska dmpa ner i brevlådan.

reverse
0

Jag också! Jag har dock inte hört ett dugg från SVEMUS sedan jag betalade in medlemsavgiften. =(

//Lina

mandymoo
0

Maila till kassören o "skrik" maila även ordförande o tryck på lite….

Fler än du som har det problemet… jag fick vänta över 3 mån….

Mymlan
0

På svemus sida så finns det en efterlysning de har tappat bort adresser. Så maila den som står i efterlysningen så ordnar det sig. Det gjorde jag.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

reverse
0

Mmm, gjorde det också för ca två veckor sedan, men det har inte hänt något. Ska tjata igen om det inte händer något nästa vecka.

//Lina

Noddyn
0

Hm.. Med enfärgat coffee blir färgen inte så mörkt att man kan missta dem för en chocolate (kanske om chocolaten är dålig och ljust, men…). Coffee (a/a b^c/* c^e/c^e) ser ut som "cafe au lait".

Med fox, coffee kan vara nästan eller lika mörkt som en riktig chocolate fox (a^t/* b^c/* c^ch/c^ch).

Om en chocolate-liknande mus har tan-färgade hår i pälsen, är den någon nyans av choklad. En bra chocolate är genetiskt "cordovan", inte "brun" (b^c/*, inte b/b). b/b chocolate är ljusare och har ljusare ögon, som mörkt röd.

Om en chocolate-linknande mus har inga tan-färgade hår, men har vita hår istället, är den inte en chocolate, utan en av chocolate-liknande c-lokus recessivfärger.

Chocolate med chinchilla-gener kan se ut nästan som en chocolate, också en a/a b^c/* c^ch/c^e mus.

[Theriss]
0

Jag tycker Brioche ser ut som en chocolate i alla fall. Även ifall standarden önskar en mycket djupare, mörk chokladfärg finns det många halvdanna, ljusare choklader eftersom de inte är färgavlade.

Noddyn
0

Ju, en b/b choklad kan se kanska ljust ut.

amaira
0

Tack Noddyn! (börjar känna mig tjatig med mina "tack" Generad)

Jag är tyvärr inte klokare vad gäller Brioche och hennes avkommor.

Inte ett enda tanfärgat hårstrå finns hos någon av dem. Vita hårstrån … ja, en hel del smilie som ju syns av bilden… (fast det var ju inte så du menade Flört)

c^e och c^h finns i Brioches kullsyskon. Chocolate också (titta Grodan, jag stavade rätt Kyss).

Jag tycker att deras färg går så mycket i grått, inte bara "ljus" eller "dålig" chocolate. Ju yngre de är, desto ljusare och gråare är de. Men det kanske gäller även för chocolate?

Här är ännu en med denna Brioche-färg:

Noddyn
0

Brioche kan vara en c^e/c^e, eller c^ch/c^e. c^e/c^h kan hon inte vara, det blir colorpoint beige :)

Staffan
0

Vilka fantastiskt mysiga fotografier!

// staffan

mandymoo
0

Nu kom jag på att jag ju inte har fått HM än…

amaira
0

Tack Staffan!! Skrattande

Kul att se dig här Mandymoo, saknar dig Kyss. Tråkigt med din farmor…