Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 858 ggr
hus-musen
0

en mushane?

Jag har länge funderat på att skaffa en mushane, de har dock inte blivit av pga olika anledningar. Mest för att det inte riktigt finns plats för en just nu.

Men de känns så fånigt att köpa en mushane, antagligen för att jag är så van vid flockdjur! Men om jag nu skulle köpa en mushane, hur tam bli en mushane?  Vill han kela eller är han fullt nöjd med att springa runt i en bur full med saker? Känner mig nästan elak för att jag skulle ha honom ensam, fast jag vet att de är sällan som mushanar går ihop tillsammans hela livet..

Har även kikat på pygmemöss, de är så söta! Och där kan man ju ha hanar tillsammans har jag fattat det som.

Hoppas nån förstår vad jag yrar omGlad

Qui dormit, non peccat

kent
0

jag tror jag fatter. och tyckar att ni ska palle är till tyresö . då kan du få gosa med flera möss oxå ett gang hanar. du kan titta på pygme möss här oxå. har du tur komme en iller och vill gosa oxå.

hus-musen
0

#1 Haha, va bra att nån kan följa med i tankegångenGlad

Hmm ja de kanske vore smart att åka o hälsa på o kika lite!Har faktiskt aldrig träffat någon mushane, bara mushonor=)

Hihi ja en iller vill jag gärna träffa oxå, de är mitt nästa djur på "ska ev skaffa"-listan=) Fast de blir inte förrän lååångt framöver=)

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

#1 Sitter o kikar på söta pygmemusbilder, men hittar inte hur stor en bur ska vara för att vara laglig! Antar att akvarium är bäst till så små.

Qui dormit, non peccat

kent
0

vi har en grupp i ett ca 150 l akvarium , och det är stort for dom Skrattande

Grodan
0

Visst kan du ha en mushane ensam - speciellt om han inte vill bo med andra hanar, då blir det bara problem att ha honom i flock med andra hanar.

Du kan även försöka med två bröder från en linje med hanar som kan leva fredligt i flock med varandra. Dock är det aldrig 100 % säkert att det fungerar så du bör vara beredd att sära på dem och låta dem bo i var sin bur.

Skojar du? Ensamma hanar blir så tama att det är äckligt åt det - speciellt om de är temperamentsavlade.

Pyggishanar är jag inte säker på att de alltid kan leva i grupp, det bör väl i så fall vara bröder.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

hus-musen
0

#5 Ah jo men de känns som en enorm chansning med två kullbröder även om de är bra avlade, men du har väl ett par hanar som går bra ihop?

De blir sällskapliga alltså=) Oftast så söker ju sig ett ensamt djur till det enda sällskap det kan få, men jag pratar ju inte "musspråket"!

Jo pyggisar hade jag isåfall köpt bröder, de verkar ju inte vara särskilt gott om uppfödare så de är enklast.Skrattande

Qui dormit, non peccat

KerstinL
0

Vi har två jättesöta mushanar till salu, båda två är cinnamon, finns i tyresö .. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Grodan
0

#6 jupp, man vet aldrig och behöver tydligt se tecken på att de inte vill leva ihop… jo, jag har ett par hanar som lever fredligt ihop och även några som INTE gör det…

man bör alltid vara beredd på att djur kan vara på ett sätt på en plats och på ett annat sätt på en annan plats - alltså flytt, stress och miljöbyte kan förändra förhållandet mellan fredligt boende hanar…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️