Mus iFokus

Mus

Etiketterföreningutställningträff
Läst 946 ggr
Ceciliaolucifer
0

Frågor Svemus

Hoho, har lite frågor och tänkte att det inte kunde skada att ta dom öppet? :)

Jag funderar på att gå med eftersom jag har fått min muskull :) Men det står att jag måste ha ställt ut och fått 3 möss godkända för att kunna få bli registrerad uppfödare? Men jag har inga planer på att ställa ut mina pygmeer?

Hur får man ett registreringsnr till musen till stamtavlorna?

tack tack :)

kent
0

jag kan inte det här 100 % men har for mig att man inte kan regga pygmeer….Gråter

Muszimba
0

Jag som SVEMUS styrelsemedlem kan det inte heller. Får hoppas att Grodan eller annan uppfödare kan mer än mig och Kent.

Ceciliaolucifer
0

Diskriminiering!! Bara för att dom är så små?!??!??! Tyst

Nej, skämtosido, vi får väl annars fixa det här :)

amaira
0

Som icke-styrelsemedlem tror jag att det endast är vanliga möss (Mus musculus) och taggmöss som har register idag.

Men de söta små pygmemössen ökar ju i antal, gör de inte? Snart är det årsmöte i Svemus (21 mars tror jag det var).

Varför inte skriva ett förslag och få det att gå igenom på årsmötet?

Jag tror att taggmössen reggas i samma register som vanliga möss, fast förstås med något som talar om att de är just taggmöss.

Jag tycker (personligt tyckande alltså) att de olika arterna borde ha sina egna register! Frågan är då vem som kan åta sig att hålla i detta? Jag tvivlar på att Anna klarar och orkar hålla i detta också.

SVEMUS har ju också talat om att ha olika "undergrupper" i föreningen, vet jag. Men jag har ingen aning om var SVEMUS står i de här frågorna idag.

kent
0

# 4 mycket int. det där…jag kan inte skrive ett forslag själv och undra om flera vill hjälpa…ett evt. register tyckar jag vi ska ha och då ett for tammöss , taggmöss och ett for pygmemöss.

jag kan tänka mig att ta hand om pygme Cool

Ceciliaolucifer
0

#5 Vi kanske kan hjälpas åt kent? :)

amaira
0

#5 och #6. Heja! det låter jättebra! Kul!

Jag röstar på er. Skrattande

kent
0

nu har jag kollat lite :

vi kan lämna ett förslag på evt. reggning till styrelse ( som sen kan titta på det efter årsmötet).   tiden för att lämna en motion till årsmötet har gået ut.

cilla och jag kan sitta en dag och skriva det….är det mera ni vill vi ska tänke på ang. pygmemöss så kan ni vell skriva här eller ett pm till mig.

Ceciliaolucifer
0

vad ska motionen innehålla? jag kan inte sånt här Tyst

kent
0

vi kan inte lämmane en motion…men ett forslag till styrelsen gå bra.

Grodan
0

man kan ju ta upp frågan som övrig fråga på årsmötet Skrattande

ser det inte som några problem alls att regga pyggisar

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Evelyn
0

Lånar tråden lite för en annan SVEMUS-fråga, hoppas det är ok! :)

Tänkte bli medlem, men vill betala över internet. Men hur ska man meddela namn, adress, telnr & födelseår?! Tänkte att man kunde skicka det i ett mail eller så, men jag hittar inga kontaktuppgifter?

Muszimba
0

Du lämnar namn, adress och allt annat i meddelandefältet när du betalar via din bank. När det gäller kontaktuppgifter så är det bara att kolla på hemsidan, klicka på om svemus och där har du styrelsen. Det är oss i styrelsen man kontaktar om man behöver fråga något. Jag sitter själv just nu som suppleant i styrelsen. Här kommer en länk http://www.svemus.org/sidor/styrelsen.html

amaira
0

Kent och Cecilia (och andra intresserade).

Ni har väl sett den här Svemus-sidan?

andra arter

Muszimba
0

BRA SKRIVET AMAIRA!!!

Liz85
0

Visst är det betalning för nytt år vid årsskiftet? Har inte betalat avgiften än men måste väl göra det snart… :P

Muszimba
0

Det stämmer Diana. Betala in så fort du kan. Vet inte om du planerar att ställa ut eller vara med på årsmötet den 21/3, då måste du ju vara medlem.

Evelyn
0

#13 Men det får max vara 50 tecken, och allt får då inte plats?

Tack för länken ivf! Tyckte jag bläddrade igenom varenda sida, men jag måste ha missat en ;) Om jag istället ska maila kontaktuppgifterna, spelar det någon roll vem jag skickar dem till?

Liz85
0

Ehhmmm… Jag har planer på att ställa ut taggisarna ja. Men med start förra veckan och fem veckor framåt blir det en hel del flängande runt i landet för att följa MF. Så det känns som att den utställningen är liiite för tätt inpå MF.

Får se om jag orkar delta. :P

Muszimba
0

#18 Då är det kassören Annelie Persson som du ska maila till. Men skriv i meddelandefältet att det gäller dig och ditt födelseår. Sedan så mailar du till Annelie och säger att du precis har betalat 160 i medlemsavgift och alla dina uppgifter.

Evelyn
0

#20 Ok, tack så mycket! :)

Ceciliaolucifer
0

#14 Ja den har jag sett!! :) Funderar för fullt!

Men jag har ju fortfarande inte fått svar på min fråga!!
"Men det står att jag måste ha ställt ut och fått 3 möss godkända för att kunna få bli registrerad uppfödare? Men jag har inga planer på att ställa ut mina pygmeer?"

Jag vill finnas med som registrerad uppfödare, hur gör jag då eftersom jag inte kan ställa ut? :) jag blir gladeligen medlem om jag får stå med där :)

Muszimba
0

Man kan stå med som uppfödare under övriga uppfödare. Det är en kostnad på 75 kr/år och då står man med på både hemsidan och i medlemstidningen Husmusen. Då är man visserligen inte reggad uppfödare, men man finns med på listan över vilka som finns och vilken mustyp man föder upp. Allt förutsatt att du är medlem i Svemus eller blir det samtidigt som du betalar in avgiften för uppfödardelen. Då har du inte heller ett "prefix" som tex Morakullan´s eller Vattnadal´s.

Hoppas att du har fått lite mer kött på benen.Skrattande

Ceciliaolucifer
0

Så då ska jag betala in 160kr för medlem, + 75kr för att stå med på uppfödarlistan på hemsidan?

Men, men, vi måste ju lösa det här så att vi kan få bli reggade också :)

Muszimba
0

Att bli en reggad uppfödare, ja då är det utställning och minst 3 godkända möss. Sedan minst 1 års medlemsskap utöver det.      Att regga mössen i sig gör du via pappersvägen som skickas till registratorn med bifogat kuvert som är med din adress. Har du vanliga möss också eller bara pygmé?

Ceciliaolucifer
0

Bara pygmeer :)

men åter igen, jag kanske är trög. Men för att stå med på vanliga uppfödarlistan? är det medlemskap då, 160kr plus 75kr för uppfödar?

Muszimba
0

Japp, det är 160+75.

amaira
0

Hur ställer man ut en pygmé? De är ju liksom inte hanterbara som tammusen.

Dessutom, det finns ingen pygmédomare.

Om ni skapar en egen underavdelning för pygmémöss, är det många frågor ni behöver lösa, dessa bland andra.

Även vad som ska krävas för att bli reggad uppfödare. Här tycker jag ni ska ställa några krav, som SVEMUS har för tammössen.

Svemus krav är inte svåra att uppfylla, men de behöver uppfyllas.

Det betyder att det finns någon sorts garanti för, att inte "vem som helst" som "får lust" inhandlar ett par möss och reggar sig som uppfödare, som en "nyck" bara, och utan grundkunskaper.

Ceciliaolucifer
0

#27 Då betalar jag in det :)

#28 Att ställa ut pygmeer blir väldigt svårt, väldigt väldigt svårt. Så man kanske behöver skippa den biten.

Jag och Kent, kerstin får sätta oss ner :)

kent
0

#26 för 75,-/ år kommer du med på listen övira uppfödar Skrattande

Grodan
0

Ställa ut pyggisar är inte på tal idag.

Ceciliaolucifer
0

Så nu har jag betalat och ler brett! :)

Muszimba
0

CECILIAOLUCIFER, VÄLKOMMEN IN I DEN BÄSTA MUSKLUBBEN SOM FINNS!!!Skrattande

Ceciliaolucifer
0

#33 Haha, tack så mkt :)

Grodan
0

välkommen, du kan få bli kassör om du är ekonomiskt kunnig o vi kan lita på dig… hehe Skrattande

Ceciliaolucifer
0

#35 Haha, tack men jag avstår gärna Tungan ute
Jag ska istället vara en stolt medlem, med en hemsida snart förhoppningsvis ;)

Grodan
0

ja, vad kul! hojta till när du har en hemsa så jag kan lägga upp adressen på sidan Övriga uppfödare på SVEMUS hemsaSkrattande (där du o kent nu står med)