Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2848 ggr
axilur
0

Ektoparasiter - utvärtes parasiter

**
LÖSS:
**
Löss finns i två varianter: Blodsugande och pälsätande. Den blodsugande lusen är vanligast. Lusen är artspecifik och lever sitt liv, 3-5 veckor, på värddjuret. Den överlever max 2 veckor utanför sitt värddjur.

De är 1-2 mm långa blågrå eller brungula kryp. Smittan kan överföras både vid direkt och indirekt kontakt mellan djur.

Mjäll, håravfall och klåda är vanliga symtom på löss. Även anemi (blodbrist).

Det enklaste sättet att ställa diagnos är att hitta löss, eller gnetter (lusens ägg) som är små, vita, ovala och fastklibbade på hårstråna. Leta på fuktiga ställen, i hals, öron, nacke, nos, ev sår och runt analöppning.

Har din mus haft löss är det viktigt att du tvättar all inredning och omgivning noga. Frys gärna ner det.

LOPPOR:

Det finns fyra olika loppor: Kattloppa, igelkottsloppa, fågeglloppa och råttloppa. Trots namnen är dessa EJ artspecifika.

Loppan lever i 3-4 veckor, varav största delen av sitt liv befinner de sig utanför sitt värddjur. T.ex i golvspringor och tjocka mattor. Det är därför viktigt att inte enbart behandla det enskilda djuret utan även sanera omgivningen.

Förstadiet till den vuxna loppan kan under gynnsamma förhållanden (rätt fuktighet) vila i åratal och vid de rätta yttre betingelserna kläckas och återinfektera ditt djur.

Det kan vara svårt att hitta loppor på djuret, men det man oftast ser är avföringen och att det blir en röd ring runt dessa.

Loppor smittar, liksom löss, både vid direkt och indirekt kontakt. Symtomen är kraftig klåda, anemi, mjäll, håravfall och röda bett på ägaren.

Hur skiljer sig en lus från en loppa utséendemässigt?

LUS: Litet huvud, stor kropp (päronformade). Gråaktig. Långsam. Ben på framkropp.

LOPPA: Kroppen är tillplattad från sidorna (liknar små räkor). Rörligare. Hoppar. Har långa bakben. Brun.

MJÄLLKVALSTER:

Unga djur drabbas lättast av mjällkvalster. Man hittar det oftast på hudytan och på bakre delen av ryggen, vid svansroten. Mjällkvalster ger ökad mjällbildning och klåda. Smittan överförs både direkt och indirekt genom att ägg ramlar av värddjuret och sprids.

Mjällskabb överlever minst 10 dagar utanför värddjuret, ibland längre.

Diagnos är lätt att ställa. Djuren är små men man kan se dem med blotta ögat om man har bra syn, annars med förstoringsglas. Det ser ut som att de minsta mjällflagorna vandrar omkring i pälsen.

/Anneli

axilur
0

Visste inte om det redan fanns den här infon eller inte, eller om den ens behövs. Kan ta bort den isf.

/Anneli

Pimu
0

Jätte bra artikel ..

Grodan
0

Gah vad driftigt av dig, axilur!

Blodsugande lus delas av mus, råtta, hamster mfl smågnagare - trots att det påstås annorlunda. Den är otroligt farlig och kan ge djuren svåra och dödliga sjukdomar.

Mjällkvalster känner jag inte till att möss och råttor skulle ha. Jag har bara sett skabbkvalster och dessa kan man även se med blotta ögat… om man fokuserar blicken noga.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

axilur
0

#3 Jag har fått lära mig att åtminstone hamster kan ha mjällkvalster, och då känns det ju som att råtta och mus också borde kunna ha det, men det kanske inte är så vanligt? Jag vet inte. Det kan ju vara bra att veta att det finns som parasit iaf. :)

/Anneli

amaira
0

Härligt axilur! Det här skriver jag ut och sparar! Kyss