Mushonor sökes!
Jag söker (minst) ett par små mushonor - ungar - till sällskap!
Färgönskemål: Väldigt gärna enfärgad - choklad, röd, gul, fawn, svart eller cream; helst "varma" färger mao. Gul eller cream helst med svarta ögon, även svartögd vit av intresse. Choklad- eller svart tan också väldigt ok, möjligtvis också champagne tan.
Pälslängd och struktur av mindre betydelse.
Så, har jag alldeles för höga krav eller finns det något planerat, väntat eller till salu någonstans som någon vet om?
(Just nu längtar jag iofs så mycket efter små musungar att gosa med att jag skulle kunna lätta en hel del på färgönskningarna utan större problem.
)

Hej och välkommen till mus.ifokus.
De som jag tänker på i första hand som är uppfödare och har de färger du vill ha är alla med på mus.ifokus. Det är Grodan, Vattnadal och TomasH. Annars om du går in på www.svemus.org och klickar på uppfödare så hittar du dessa tre och tre andra uppfödare som bor här i Stockholm och Gävle.
Jag har en mushona som föder när som helst. Vad det kan bli för färger i kullen vet jag inte, då hanens ursprung inte är kartlagd. Det ska bli spännande att se 
Båda föräldrarna är mycket tama och trevliga och gick bra på utställning i augusti.
Gå gärna in på min hemsida så får du se föräldrarna. Jag uppdaterar där när ungarna kommer. www.cosmonita.se
Är du säker på att din hane Ruben är dove? Han ser väldigt mycket silver ut på det första kortet. Väldigt söta var de i alla fall bägge päronen 

Snorkpuffen Oj såå gullig! Och så fina poäng …Men det är väl kanske inte så konstigt så mysig som hon ser ut!!
-Spännande med bebisar!
Cosmonita: Nu har jag kikat på din sida! Det ska bli väldigt spännande att se vad det blir för små praliner av det där, föräldrarna var ju väldigt fina! (Kände förresten igen dig och dina hundar från AoH.:-D) Jag håller utkik för att se när ungarna fötts!
Muszimba: Tack (och tack för välkomnandet!)! De tre har jag kikat på (och mailat
).
#3 Nja säker och säker…
Jag litar dock på källan som talat om det för mig och domaren höll med på utställning.
Ja, det är en dove. Faktiskt lite mörk. Silver är mycket ljusare. http://www.nationalmouseclub.co.uk/image-self-silver.html
Jag tycker han är en mycket klar och säker dovefärg, men jag önskar dem mycket mörkare. Jag tycker om när dove är så mörk att ögonen blir rubinröda.
Det är vanligt att man har svårt att se skillnad på dove och silver, samt även rödögda silver agouti varianter. I a f brukar jag alltid kolla på hårtipp och hårbotten. Dove är för det mesta jämn från hårbotten till hårtipp medans silver har en ganska mörk blå bottenfärg på hårstrået och silvervit hårtipp.
Det var just det jag tyckte hennes hade silvervit hårtipp. Jag har en dove/tan hane han har en helt annorlunda färg 
Fast det är vanskligt att bestämma färg efter foton som är tagna med blixt eller i solljus då pälsen kan reflekteras ljusare osv.
Sant cosmonita.
Dove är en av de färger som spänner över mest nyanser. Det finns inte en dove som är en annan lik i nyansen. Ju mer renavlad en dove är desto mörkare blir den. Ju mer färggener den bär på desto blekare blir den. Extreme dilution och kan bleka ner den väldigt mycket så att man tar den för silver eller pale lilac samt ge den ljus/vit nos.