Hanar sökes till avel!
Hallå i stugorna! :)
Jag är på jakt efter engelsktypade hanar till avel. Tänker försöka mig på att avla fram en bra blå tan linje med starka färger och tänker börja med mina töser här hemma (blue tan kh + black tan skh). Söker två olika hanar för utlåning till aveln!
Hane 1:
Bör vara en korthårig blåbärande svart pojke, tan går också bra (helst dock helsvart). Satin eller vanlig spelar ingen roll!
Hane 2:
Bör vara en korthårig blå (blå tan går också bra, men helst enfärgad blå, gärna mörk!) pojke. Ej satin då flickan han ska få para är det!
Bra temperament ett måste (dvs. ej visad agressivitet mot varken människor eller mushonor, stort plus om han också går ihop med andra hanar!), goda utställningsmeriter önskas också med bra typ, färg och tan (om såda finns).
Jag bor strax utanför Sundsvall, men har inga problem att ta mig söderut till Stockholm med omnejd (blir det kris kan jag också ta mig ännu längre ner i landet), eller norrut, framförallt längs kusten.
Har du en hane du tror skulle passa? Meddela mig med info (gärna bild!), så kan vi komma överens om betalning och diskutera hur parningen ska gå till :)
OBS!! Honorna paras helst före mars då de är födda 4e resp. 20e maj 08 och därmed sedan blir för gamla!
Relaterad tråd:
http://www.mus.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=099ffa7a-5939-4881-85b5-855a758b3c38&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
Ska försöka ordna med bild på flickorna också!
Mvh Evelyn
Ingen som äger, eller känner någon som äger, en muskille som passar in enl. någon av beskrivningarna ovan? :)

Har du några andra möss som går med dessa? Om inte, så skulle jag omedelbums sluta leta hane åt Diana. Hon har morrhår, det har inte Elvira. Någon har ätit upp dem. Diana gissar jag, om det inte finns andra möss i buren.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Har en till flicka med dem, en dove tan hona. Hon har haft "rangordningstjaffs" med Elvira (Diana/Blommhåret har fått vara ifred). Det har laggt sig nu, men morrhåren har inte hunnit växa ut än. Detta är också en anledning till att jag inte tänker avla på den 3e honan, förutom att bråka på Elvira naffsar hon också ibland på fingrarna. Hon bits inte, men det är inget beteende jag vill föra vidare, liksom tjaffsandet.

Vad bra, då kan du avla på båda. De är jättefina!
Låt surtanten få en egen bur, så får de andra behålla sina morrhår.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Efter din kommentar tog jag en titt på "surtanten" också, för säkerhets skull, och det visade sig även hennes morrhår var kortare än de skulle, och hon kan ju inte gärna bita av dem själv 
Misstänker starkt Elvira, då det bara är dom som tjaffsat med varandra. Visserligen har det varit tyst och lugnt någon vecka nu.
Var mycket tjaffs i början och jag var dum nog att sära på dem då, men satte ihop dem igen efter råd från Lena Tysk och då fick de börja om igen, men verkar ha ordnat upp sig nu till slut. Har alltid trott att det bara varit dove tan honan (kallas En-Dum-En ur Dunderklumpen.. ;)) då det alltid varit hon som jagat Elvira och vägrat låta henne sova i samma hus. Men tydligen var nog inte Elvira så oskyldig som hon ser ut..
Med andra ord så blir det nog inte heller någon kull på Elvira efterallt! Blommhåret/Diana har dock aldrig varit med i något bråk och är världens gosigaste och lägger sig gärna i handen och myser, tillskillnad från de andra två yrvädren ;)
Låter dem nog fortsätta gå ihop då det varit lugnt ett tag nu, men skulle de börja tjaffsa igen blir det till att sära på dem!
Söker i alla fall nu efter EN hane, hane 1 enl. första inlägget (glöm alltså hane 2!):
Bör vara en korthårig blåbärande svart pojke, tan går också bra (helst dock helst helsvart). Satin eller vanlig spelar ingen roll!
Bra temperament ett måste (dvs. ej visad agressivitet mot varken människor eller mushonor, stort plus om han också går ihop med andra hanar!), goda utställningsmeriter önskas också med bra typ, färg och tan (om såda finns).
OBS!! Hon paras helst före mars då hon är född 4e maj 08 och därmed sedan blir för gammal!
Gah vad kul med en till musuppfödning! Och som är välplanerad med klara mål! Jätteskoj! 
Jättenyfiken på dig nu. Kan du inte berätta lite om dig och din erfarenhet av avel och möss?
Ojoj, har ingen jättestor erfarenhet, men man måste ju börja någonstans! 
Har bara haft egna möss sedan 9e november förra året, men har tidigare erfarenhet genom vänner och bekanta, samt också hantering av möss i zooaffären där jag jobbar. Har också alltid varit intresserad av djur (främst möss och fiskar
) och har plöjt alla böcker jag kunnat hitta på biblioteken sedan jag var liten, samt plöjt igenom fakta på nätet (glad att jag hittade denna sida!
)
Har ingen direkt erfarenhet av avel utöver mina fiskodlingar. Har dock läst igenom alla Artiklar och trådar här på sidan och också på andra sidor, så jag känner att jag har hyffsad koll! Tänker ju också inrikta mig på bara en färg (blue tan då) och ta det väldigt lugnt nu i början så att allt blir rätt
Tänker inte avla på "ögonstenar" bara för att de är fina, utan vill självklart också få fram ett bra temperament! Så färg och temperament blir mitt mål, framförallt temperament till en början innan jag fått fram en bra stamm.
Har förstått att det ska vara riktigt svårt att få fram en bra blå tan, men jag gillar utmaningar och vill ge det ett försök! 
Tänker bara avla på blå & svart med och utan tan. Jag räknar med att det kommer att ta tid (år) innan man får en "ren" gen och förmodlingen ännu längre tid innan man får fram en bra tan färg med bra blå färg (om man ens någonsin lyckas!) Men jag vill som sagt ge det ett försök 
Dessutom så är det ju lite glest med uppfödare här längre upp i landet!
#13. Tycker det låter underbart, du är sååå välkommen in i gänget! 
Jag kan försöka bidra med att hålla koll om jag får veta något om intressanta avelsmöss för dig.
Svart är en vanlig färg, men vad som finns i resten av generna är ju också intressant.
Prova PM:a Tant Selma här på Mus.iFokus, hon har svart/tan med finskt påbrå. Men hon avlar också på chocolate/tan, så det kan bli lite mix där. Men sånt får man nog börja med, när man vill rikta in sig på en ny färg.
Även TomasH avlar på blått, och har vackra möss. Men hans möss kommer från Grodan, och du får höra dig för om de kan vara i riskzonen för smitta. Grodan har ju haft en jädrig otur med någon smitta som kom in i hennes besättning.
Men jag undrar om det inte finns något av intresse även hos Vattnadal? Jag kan kolla upp när jag åker dit nästa helg (om vädret tillåter bilkörning).
Sedan har du Evas hemsida om du inte funnit den redan.
http://goto.glocalnet.net/natal/mus/ras/semiletsv.htm
och även hennes avels- och färgavelshäften
#14: Man tackar!
Jag hoppas på att stanna lääänge!
Det vore verkligen snällt av dig att hålla utkik efter någon pojke! Vore ju som sagt kul om han hade blått i generna! Går ju iof att börja med en utan de generna också, ungarna kommer ju iaf få blått i generna sedan, så jag kan ju också starta där 
Ska kolla upp Tant Selma och TomasH, tack för tipsen!
Vattnadal vill jag minnas håller hus i närheten av Gävle? Det är ju annars inte allt för långt bort, bara 2 timmar med tåg härifrån! 
Evas sidor hittade jag i en annan tråd, ska nog beställa hennes häften! Men tack för tipset!
Skickade nu ett PM till TomasH, men jag verkar inte kunna göra det till TantSelma? Sökte rätt på henne, men när jag försöker öppna hennes sida eller skicka ett meddelande får jag fram följande:
SAJTEN ÄR INTE AKTIVERAD
Sajten du försökte besöka är inte öppen. Det kan bero på att ägaren valt att inte låta den vara öppen för alla eller att ägaren ännu inte aktiverat sin personliga sajt.
Ta gärna en titt på våra medlemmars bloggar och fotoalbum.
Kan jag komma i kontakt med henne på annat vis?
Tomas är inte här så ofta, så du kan få vänta på svar. Så jag kan meddela att han inte har någon blå hane till salu, och troligtvis inte någon hane alls. Kanske är situationen ändrad när han kikar in här nästa gång? 
Jag har Tant Selmas epostadress. PM:ar dig.
Tomas har lagt sitt museri på hyllan ett tag.
Letar fortfarande efter en hane, börjar bli ont om tid nu!
Har förövrigt fått sära på bråkflickorna.. härom natten rök de ihop igen och dove tan honan (En-Dum-En) fick sig ett bett ovanför ögat..
En-Dum-En var den som fick flytta och hon bor just nu själv. Känns tråkigt att behöva separera dem, då det bara är Elvira och En-Dum-En som inte kommer överens, båda går annars jättebra tillsammans med Blommhåret!
Vill ju helst inte att En-Dum-En ska behöva vara ensam, men hur ska man kunna veta om hon skulle gå ihop med en annan hona?!
Men … den som blir biten är ju inte den som bråkar. ?? Den som blir biten är ju den som får stryk. Så det är väl Elivra som är den misstänkta bråkstaken?

Om jag vore dig, Evelyn, så hade jag flyttat på Elvira och satt tillbax En-Dum-En med den honan som hon fukar med. Då lär Elvira med all sannolikhet att bita en kompis innebär att få straffet bo ensam. Jag har gjort så med bråkstakar innan och då haft lite sysselsättning i den buren.
Nja, de har bråkat båda två. Elvira har ju heller inte några morrhår kvar, så dem har En-Dum-En tagit. Har också sett En-Dum-En bete sig agressivt mot Elvira och Elvira fick i början också något bett i svansen, så En-Dum-En är inte helt oskylldig, tyvärr.. 
#22 Jo, men saken är den att En-Dum-En även hon bitit tidigare och också betett sig agressivt.. denna gång råkade det bara vara Elvira som bet, vilket hon inte gjort innan.
Svårt det här :/

Håller med dig att det är svårt med att ge dem "straff" båda två. Då det var Elvira denna gång, så hade det bästa varit att flytta på henne, inte den andre som då får en fingervisning om att hon är snäll, så får hon vara med sin andra kompis och inte ensam.
#25 Du har en poäng där.. Går och byter dem nu, tror jag :)
Problemet kvarstår dock, vem ska få bo ensam i framtiden!? De går ju uppenbarligen inte ihop.. Ska man våga testa med en annan hona? Har ju dock inte plats för hur många burar som helst om det inte fungerar..

Att ha dem skillda under typ 1 vecka skulle jag ha. Då lär den "elaka" att "om jag är dum mot kompisen så får jag bo i en tråkig bur helt ensam". Det är att jämföra med utegångsförbud för oss som barn när man inte lyder mamma och pappa upp till typ 18.
Hade En-Dum-En skilld i en vecka, men de har som sagt fortsatt att bråka.. Har ju iof inte testat säre på Elvira än, så det kan ju kanske hjälpa. Kan ju inte bli värre ivf!
Tack för tipset, ska testa och se hur det går så får jag rapportera sedan ;)

Lycka till!!
Liten uppdatering!
Har fått ett erbjudande om en eller flera svarta hanar, men pg.a. deras sjukdomshistoria har jag ännu inte bestämt mig och är fortfarande öppen för fler förslag! :)
Söker alltså en eller flera engelsktypade korthåriga svarta/svarta tan hanar till avel. Satin/vanlig spelar ingen roll. Bra temperament ett måste och goda utställningsmeriter ett plus!
Putt! :)
jag får känslan av att de honor du har inte duger att avla på… honor som bråkar o tuggar morrhår? sånt finns lixom inte i min värld av tammusavel…
så mitt tips är faktiskt att du letar upp snällare honor att påbörja din avel med

Hej, nu är jag här igen. Tyvärr så hade vi nyssjukan i somras, det gick bra efter medicinering men nu i vinter har vi hört möss nysa igen och ett par gamla möss har Rossel. Så den som vill ha möss härifrån får numera varning och karantänsrekommendation.
Annars har vi faktiskt inte blandat bruna och svarta linjer, vi kommer att sluta med de bruna tills vi hittar nya avelsdjur att börja om från. Nu satsar vi på de svarta som verkar funka bra.
Om du vill söka nya djur från Finland och ta kontakt med uppfödare där så kan det finnas transportmöjligheter när vi åker till Vasa i påsk.
#32 Fast som jag fattat det är det ju bara en och samma som bråkar och tuggar morrhår, och den ska ju inte avlas på. Eller har jag missuppfattat något?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
32 & 34: Två av flickorna är bråkiga och tuggar morrhår och jag har därför valt att inte avla på dem. Det är inget beteende jag vill föra vidare! Den mushona jag ska avla på är väldigt trevlig och gör inte en fluga förnär 
#33 Är fortfarande väldigt sugen på dina möss då de verkar väldigt trevliga i temperament och så! Anledningen till att jag fortfarande annonserar är att jag vill veta om det finns fler intressanta alternativ innan jag bestämmer mig 
Påsk.. Det är någon gång i början på april, va? Blir lite sent att para denna hona med någon hane därifrån i sådana fall. Som framtida avelsdjur vore det ju annars intressant! Ska kika närmare på det!
#35 …då var jag nära i alla fall 
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#35 den hona du väljer att avla på är nära besläktad till den som bråkar?!
du skriver att hon är trevlig. berätta på vilket sätt hon är trevlig, vad är hon för karaktär, individ, personlighet…
trixet att få låna en hane kan att vara att locka med en oemotståndlig hona! 
#37 Hmm, beror på hur närbesläktade? Det jag kunnat hitta är att Dianas morfars mor är densamma som Fridas mormor och farmors mor och också Dianas mormors mor. Diana och Emmy har också samma farmor/farfar, farsfars/farmors far och farfars/farmors mor.
De är inte iaf inte kullsyskon och har ingen gemensam förälder.
Reg. bevis Emmy
Reg. bevis Frida
Reg. bevis Diana (som skall avlas på)
Skulle du Grodan säga att de är för närbesläktade?
Du har kanske en poäng där
Honan är väldigt gosig av sig, tillskillnad från de andra två! De andra är det en väldig fart på och de sitter inte stilla en sekund, medan denna hona istället gärna sätter eller lägger sig ner i handen och blir kliad bakom öronen ;) Från början var hon den som var mest tillbakadragen, men jag tror att det kan ha att göra med att hon var den som var ny i flocken, de två andra hade gått tillsammans tidigare. Hon är fortfarande aningen tillbakadragen (iaf om man jämför med de andra yrvädren) men kliver gärna upp i handen, även om hon inte alltid är den som är först upp :) Hon är också den som håller rent i buren och den som boar bäst och mest. Efter en burstädning är hon den som drar in allt papper i husen och fördelar det väl så att det blir lika mycket i varje hus (inga orättvisor här inte ;)) Inte förrän hon är klar med detta tar hon sig tid att utforska förändringarna i buren :) Drar någon sedan med sig papper ut ur huset så är hon där och drar tillbaka det igen ;) Är papperet dock skitigt (någon har kissat på det, t.ex.) så drar hon ut det och lägger det i ett hörn för mig att plocka bort det ;) Det är dock inte så att hon är "besatt" av att boa, hon tycker bara om att ha det rent och mysigt :)
Som sagt så gör hon heller inte en fluga förnär. De andra får kliva och springa över henne hur de vill och hon visar inte det minsta tecken på agression (som de andra två tyvärr ibland gör.. :/).
Hon är riktigt go och trevlig mus, helt enkelt! :)
Vad fint! Älskar stamtavlor!
Jättekul att glo på!
Din bedömning av en go mus liknar min. Varför jag undrade och ville att du skulle beskriva henne är ju för att vi alla bedömer våra möss så olika. Jag tycker din hona låter som en jättetrevlig sällskapsmus. Du bör hitta en lika trevlig hane till henne. Tyvärr är det ju jättesvårt via internet att bedöma möss, så det vore ju bäst om du kunde hälsa på någon som har flera lämpliga hanar (i de varianter du är intresserad av) och känna efter om någon av dem har ett passande temperament.
Vad kul!
Så du tycker inte att de är för nära släkt iaf?
Ja, olika sorters människor verdesätter ju olika sorters möss :) Jag gillar så klart också mina andra två som det är fart och fläkt i men dessvärre så verkar deras mod gå hand i hand med agression.. :/ Sedan är det ju också trevligt att bara kunna sitta och mysa med musen utan behöva titta till den varannan sekund för att se var den tagit vägen ;)
Jag hade självklart gärna varit och besökt tilltänkta hanar innan jag köper någon, men dessvärre så bor jag en bit ifrån de flesta (bor i Sundsvall). Det går ju att sitta och resa fram och tillbaka, men med den lön jag har så har jag inte råd med hur många resor som helst.. Än så länge har jag också bara hittat en person (TantSelma) som har möss i den variant jag söker, så vill jag ta en kull på denna mus innan det blir försent så har jag för tillfället inte så många alternativ.

Vi åker till Sundsvall i morgon lördag. Hör av dig om vi skall ta med en kille. Ring mig på 070-5811613. Jag städar burarna och kollar mössen ikväll.
Kan meddela att jag pratade med TantSelma igårkväll och hon kommer att ta med sig en pojke till mig som jag får imorgon söndag! :) Problemet är därmed nu löst!
Eftersom jag kommer att behöva endel avelsdjur framöver så är alla som har har (eller känner till någon som har) kh svarta eller blå möss med eller utan tan, hanar som honor, välkomna att höra av sig i framtiden! :)
Har också ordnat med en hemsida!
#40 tja, visst är de besläktade men din beskrivning av honan är ju definitivt en hona som man vill para på så då spelar det itne så stor roll om det finns lika konstigt temperament i stammen - för sådant kan man inte komma ifrån… det viktiga är ändå att vara medveten om stam, att kunna släktforska och undvika parningar som ger dåligt temperament eller låg stresströskel
#44 Ska vara försiktig med parningarna, vill ju ha så trevliga möss som möjligt! :) Ska dokumentera dem så gott jag kan!
Tänkte att jag skulle visa upp vad Åsa kom med till mig idag ivf! Hon hade med sig två skönheter och jag kunde ju bara inte säga nej till någon, så de fick båda följa med mig hem ;)
Första hanen hade tan i släkten (morfar) och kan om jag har tur ge mindre nersvärtad tan. Dock så har den lite mindre öron då det fanns svensktypade möss i generna längre tillbaka.
Den andra hanen har fina öron och fint huvud. Han har dock ax i generna (farfar + mormor) så vi får se om det är något som kommer titta fram.. ;)
Hane 1:

Hane 2:

Vad kul. Grattis!
Jag har träffat några av TantSelmas hanar och några av dem är ena riktiga gosklumpar!