mus som bits
Jag har två stycken taggmöss. I början var dom väldigt snälla och bet mig aldrig, fast på senare tid har en av blivigt aggresiv och biter väldigt ofta.
Skulle verkligen villja ha hjälp om hur man får dom att sluta bits.
Tacksam för svar!
Menar du att den bits hårt eller är det nafs så att den bara "känner" på dig?
Någon stor förändring eller annat hänt på sistone som beteendet förändrats i samband med? Hur bor de, i samma bur eller har de varsin av någon anledning? Kan musen ha t.ex. ont någonstans eller ha någon knöl som som den känner av?
Lättare att kunna spekulera med mer information.
I början så nafsade den bara till lite löst, fast på senare tid så började den att bitas hårdare och oftare. Båda mössen bor i ett akvarium. De trivs och det är stort. Det är en mamma och en unge, ungen är nog fullvuxen skulle jag tro eftersom den ser likadan ut som mamman, ungen bits som sagt aldrig fast än så länge är den ganska skygg(har inte hunnit tämja dom så mycket). Mamman är ganska tam, så tam att man kan klappa henne på ryggen.
Jag tror inte att hon har ont någonstans eller någon knöl. Som sagt så biter hon så hårt att det verkligen gör ont,när jag tar fram en fingervante som jag har hållt och smekt väldigt länge(så att det är min lukt) så biter hon väldigt hårt. En gång så till och med hängde hon sig i den.
Det har inte hänt några stora förändringar, förutom när jag möblerar om. Som jag bara har gjort sedan hon började att bitas.
Tack för att du svarar!
Biter hon dig om du inte har någon vante? En del djur kan bli extremt rädda för vantar/handskar och då gör de mer skada än nytta. I vilka lägen biter hon? Är det när du lyfter upp henne eller när som helst?
Ommöbleringar brukar inte ha något med deras beteende att göra vad jag har märkt. Så det är åt vante-hållet som jag också går då, som, #3 funderar på…
Alternativt att hon av någon anledning skyddar sitt hem men så fort hon kommer upp beter som en go tjej. Har du haft henne uppe något tidigare?
Förlåt att jag inte har svarat på en stund.. har rest bort e.t.c
Som sagt så testade jag utan vante.. först nosade hon nyfiket och sen så bet hon till rätt så hårt :(
Min pappa tror att hon bits p.g.a att hon tror att min hand är mat.. för att det är jag som ger dom mat.