Fler mushanar ihop?
Jag är egentligen ett marsvins freak, har just nu 6 st marsvin som jag flitigt flänger runt med på utställningar i halva landet…. Men när jag var inne i djuraffären i staden där jag bor i förra veckan (för att köpa syrsor till min spindel) kunde jag inte stå emot att köpa världens sötaste lilla mus.
I buren fanns ca 20-30 svart vit fläckiga möss, de flesta små ungar. Och en brun vit fläckig, den blev jag helt förälskad i, så jag köpte honom, jag har haft möss för många år sedan, då två honor. Men nu fick jag höra att man ej kan ha fler hanar ihop, stämmer det? Den här lilla plutten är redan tam, men jag tycker att det verkar som att han skulle ha stor glädje av en kompis.
När jag köpte honom, för en vecka sedan sa de i zoo affären att han var 3 veckor gammal. Jag reagerade inte på åldern utan trodde det var normalt, men vad jag har läst mig till idag så bör de väl vara 5 veckor? Han mår bra och äter och dricker bra, har vuxit nästan dubbelt så mycket på dessa dagarna.
Finns det några mus uppfödare i södra sverige? Skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som har mer erfarenhet än mig, och kanske ev. köpa en kompis till min lilla Gimli, gärna ett långhår. Oj detta blev ju jättelångt =) Hoppas någon vill svara på alla mina fråor.
va kul att du har mus/möss :D
jag har 3 hanar i en bur.. det är bröder och det går hur bra som helst, men jag har en extra bur framme i fall dom skulle börja bråka så man kan sära på dem så fort som möjligt ;)
det finns massa uppfödare i stockholm:p
har har du en lista på uppfödare
- Anna Nilsson, Stockholm (Stjärnvindens)
- Anette & Rebecca Svensson, Enköping
- Ann-Marie Björn, Stockholm
- Desirée Lennklo, Helsingborg
- Ebba Andersson - Wistad, Ronneby
- Elin Mattsson, Norrsundet (Vattnadals)
- Eva & Emelie Svensson, Åkarp
- Gerodean "Grodan" Elleby, Stockholm (Morakullan´s)
- Lena Tysk, Stockholm (Viby´s)
- Lisa Eriksson, Uppsala
- Lotta Pettersson, Kristinehamn
- Madeleine Arvidsson, Norrköping
- Malin E, Sandviken
- Marie B
- Marie "Mimmi" Hedkvist, Stockholm
- Sophie Nilsson, Arlöv
- Therese Arnqvist, Stockholm (Häxan´s)
- Tomas Halld´n, Stockholm (Phoenix)
lycka till med mus/mössen :)
De från djuraffär brukar inte kunna hålla sams så värst länge, men finns säkert undantag. Om han bara är tre veckor så hade man kanske kunnat testa att sätta honom med en lika ung hane, kanske funkar.
Hej Arny! Du ringde mig och vi pratade i telefon. Du hade då två hanar. Hur gick det med den andra?
Om du vill prova med hanar så tycker jag att du ska göra det, men allt beror på hur vidsynt du är och hur mycket plats och engagemang du har. Risken att de inte kan bo ihop finns alltid så som mmk skriver måste du alltid ha en extra bur redo och kunna läsa dina möss ordentligt. Minsta tecken på att de inte vill bo ihop måste åtgärdas. För att minska bråk ger man mushanarna en stor bur med mycket leksaker och aktivitet, flera matskålar eller sprider maten i buren samt ger nya leksaker varje dag. Så fort någon börjar att "äga" en sak finns risk för att den/de andra blir utkonkurrerade.
Hej!
Min mushane nr 1 (Gimli) bodde ensam hos mig i ca 1 vecka. Sen åkte jag tillbaka till zooaffären och köpte en kompis i samma storlek en hane med.
Än så funkar det. De sover alltid ihop, är väldigt måna om att putsa varandra. De har en mellanduna med massa leksaker och hus. Även 2 matskålar. Jag brukar sitta och studera dom mycket när de är aktiva på kvällarna och jag har aldrig sett dem jaga varandra eller dyl. de sitter jämte varandra och äter. Men jag har en extra bur ifall de skulle börja bråka. Mus nr 2 (Gamling) har lugnat sig, han var så stressad den första veckan, men nu är han med tam. Det enda som oroar mig är att när gimli flyttade hit brukade hans ena öga vara lite ihopklibbat på morgonen… och det har fortfarande inte blivigt bättre. jag rengör det med koksalt varje dag. För övrigt är han pigg och har bra hull.