Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 983 ggr
Grodan
0

Anticimex

Idag var Anticimex på lokalen (ägd av firman jag jobbar på) o la ut fällor - för fångst av råtta. Fällorna är högst vanliga slå ihop o döda fällor… Konstigt att de inte gör mer än så…

Det är jag som ska få äran att plocka bort den döda råttan om den går in i fällan.

Men… jag tror inte den gör det.

Betet är böckling…

Hoppas den inte går in i fällan… känner nästan för att försöka få den att dra därifrån på annat sätt - tror den är instängd nämligen o i så fall så svälter den ju nu… hm… desto större risk att den vill ha böckling… gah, vad ska jag göra med liket? vad FÅR/SKA man göra med dödade möss/råttor???

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Thiah]
0

Vi hade gift vi på mitt jobb, Fast detta efter att chefen lagt ut vanliga fällor. Blev mitt jobb att ta hand om den "skiten".  Jag la ut dem i skogen bakom vårat daghem (det är ju där jag jobbar).

Helt dumma var att jag lyckades fånga en vild musbebis (3-5 veckor skulle jag gissa) med hjälp av en vanlig plastlåda……mitt på dagen……snacka om att dom var vana vid oss och alla barnen

Grodan
0

det är nog lättare att fånga möss än råttor… varför vet jag inte… (vilda alltså)

vaddå skog? jag befinner mig i 08!!!

[Thiah]
0

haha skog finns ändå ;) eller ett träd iaf

freddan94
0

#3 jag tror jag har sett 2 faktist ;P

[Thiah]
0

Där jag är uppväxt, vid Vinterviken kunde vi t.o.m rida i skogen. Sug på den ni! :D

Tallullah
0

Jag jobbade i en zooaffär i Norge..när dom hadde lagt ut gift

till rottorna så var det min jobb att gå rundt å plocka bort dom..

och ofta var dom bara halvdöda…dom sjanglade rundt..och dom var MÅNGA…Rynkar på näsan Hemskt!

Stephanie
0

#6 Det lät inte kul! Rynkar på näsan

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Vattnadal
0

Tänk på att giftet är kvar i de döda råttorna. Den som äter dem får alltså i sig giftet, en kråka eller katt kan alltså oxå bli förgiftad.

Kolla med anticimex vad det öär meningen att man ska göra med kropparna istället.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Thiah]
0

Pappa min jobbar på en nöjespark där dom har många råttor och han tycker själv att det är illa att det tar så lång tid innan råttorna dör… men tyvärr finns det inget super effektivt gift ännu som inte "skadar" råttorna… om ni förstår vad jag menar

Camillhe
0

Eller så låter vi både råttor och möss vara ifred. Live and let live.

Tallullah
0

Råttor är ju otrolig på att tilpassa sig i olika miljöer..dom

finns vel när sagt över hela jorden,så när som på polerna..

Och det skyldes vel råttors intelligens at dom drar nytta av

alla miljöer och klarar sig där andra djur inte gjör det..

Så en viss respekt bör jo faktisk finnas för denna gnagar..

Vattnadal
0

Så lagm lätt när de vilda rackarna tuggar sönder och förstör för massor av pengar. På mitt förförra jobb tuggade skogsmössen sönder hundsängar och väskor för stora summor, för att inte tala om alla fodersäckar som de gjorde hål i och smakade på innehållet.

Jag har inget alls mot vildingarna. Har en del skogsmöss i stallet, där de mer än gärna får dela mat och vatten med Murre. Kommer de in i huset gillar jag dem mindre. Hade problem i gamla huset. Vilda husmöss som toig sig in i burarna till mina möss och parade sig med dem! Bara smittrisken är jobbig nog, att sen ha ännu fler, halvvilda möss i väggarna, var inte kul. Köpte slagfällor tillsist.

Fast råttor tror jag inte går i såna…

MVH Elin

[Thiah]
0

ja vilda råttor och möss är en pina. Dom äter ju sönder precis allt och utgör en stor smittofara varthelst de rör sig.

Jag tycker det är komiskt att  jag inte fick ta med mina gamla möss och visa upp utomhus för barnen men  vi kunde ha vildamöss ätandes på allt möjligt skit i våran "dockvrå" utan att det städades mera än att tygsakerna tvättades i maskin… :P Vi har haft möss överallt i vårat daghem och öven mögel i taket (detta fixades med en ny planka över det "ruttna trät" och sen lite färg) men ingen sanetering har gjorts…. :P   men gud förbjude om jag visar upp möss som inte bär på smitta och är tama………. För dom har ju päls….

Jag tyckte mest det vore ett extremt bra tillfälle att visa upp tammöss, speciellt min kära Phiona och deras gullighet för ett gäng barn.. men icke :P

Grodan
0

Gah, vilken lättnad! Rådisen har INTE gått i någon av fällorna idag.

Jag hoppas den inte gillar böckling alls! Skrattande

Jag hade rå-ångest för att råttan skulle ligga död i en fälla imorse… kan inte rå för det, men jag vill att den ska få leva…

Betsy60
0

En kompis till mig berättade att när han får in skogsmöss i sitt hus så brukar han ta en glasburk och lägga i et hörn och sen så lurar han in musen där. När han har fått in musen i burken så reser han upp den och då kan inte musen ta sig ut. Han brukar mata den med lite gurka eller något annat smarrigt. Han tycker mycket om djur.

Nästa gång som han åker  hemifrån så brukar han ta musen med sig och släppa ut den på lämpligt ställe i naturen några kilometer hemifrån.

Tallullah
0

Det finns ju faktisk fällor som fånger musen och inte dödar den..

Jag har en sånn..ska använda den när jag kommer til min stuga

i Värmland om fjorton dar..min dotter berettade at jag har

hyresgäster som lämnar sina "visitkort" överallt..Obestämd

Vattnadal
0

Tyvärr går inte alla i snälla fällor. Mina husmus/tammus korsningar gick snällt i den, och jag släppte ut dem långt ute i skogen (vid en gammal murken stubbe som var perfekt att bygga bo i/under, och vräkte på med en massa mat oxå Skäms). Mamman och den första generationen gick inte alls i den. Därför blöev det slagfällor tillsist.

På ex ex jobbet gick de inte heller i snälla fällor efter ett tag. Då blev det slagfällor.

MVH Elin

Grodan
0

det verkar också som om det är lättare att fånga möss än råttor…

jag tror råttan har dragit - det springer för mkt folk där helt enkelt och jag har inte sett några nya spår sedan måndags, men tänkte lägga ut en liten bit pannkaka m vaniljsocker (på en tallrik, dvs EJ fälla) o se om den försvinner… Skrattande

axilur
0

#18 Majs! Rådisar älskar majs.

/Anneli

Camillhe
0

ingen råtta kan motstå vanilj smak eller pannkaka, råttor gillar skräpmat mer än grönsakerTungan ute

axilur
0

Pannkaka med vaniljsmak och majstopping då? Jag vet att många råttors favoritgodis är just majs. ^^

/Anneli

Grodan
0

rådisen är inte inne i lokalen längre - den är utanför… men jag la i a f en jogurtöverdragen macadamianöt i ett hörn inne i lokalen för att se om den kan gå in o ut hur som helst…