Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2143 ggr
kastrullis
0

Julburen dag 1, 2, 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**Här ser ni en julpysslad bur
**Till vänster en havre odling (i låda). Vattenflaska upphängd i en strumpa. Jord i botten + mossa lite här och var. En liten "stock" och 2 tallkvistar, en glasslåda för sovosnus, en rutigfleece"säck" med pappersstrimmel för den som vill sova högt, tomtehjul, och bakom detta en äggkartong med gömd spagetti, knaprigt godisband upphängt i fronten, samt ett filkartonhöghus med lite kvarglömd fil i (mycket poppis), en svart strumpa med öppning åt båda hållen upphängt för bus, och till sist en hushållsrulle nedgrävd som en hemlig gång….
Och om man anstränger sig kan man se några möss…faktiskt kan man se fyra möss….

Nu ska vi se hur mycket av det här som är kvar imorgon!

kastrullis
0

Här syns LillTrassel!

kastrullis
0

Majia mus!

mandymoo
0

Är LillTrassel den lilltussan *ler* Så söt hon är.

Och vilken underbar bur dom har att utforska *ler*

kastrullis
0

Finmusen Rut bakom "stocken"!
(LillTrassel i hjulet och Tintin uppe till höger).

mandymoo
0

Och Maija är systern. Hoppas det går bra med dom.

kastrullis
0

Kakan klättermus!

kastrullis
0

Här ser ni Putte i mitten…och faktiskt är alla mössen, utom, Tintin, med på den här bilden…..men man får titta noooga..

kastrullis
0

Närbild på en Tintin som vinkar.

kastrullis
0

Här sitter Kakan o Tintin och äter havrestrå.  Om man tittar lite noga på filpaketet ser man också LillTrassels bakfötter och mage.

kastrullis
0

Lilla ChokladKakan! Lustig mus, "intresserad" av musik! 
(Syster yster tittar fram bakom "strumpflaska".)

Grodan
0

vilka älskade möss… Kyss

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kastrullis
0

Joo, Mandymoo, det går bra med båda två, men de är rätt hunsade av de äldre. Kakan är värst! Men det har lugnat sig redan. Ser lite knasigt ut, för Kakan biter sig fast i pälsen och hänger med sen, som om hon har fastnat. OBS, ingen blodsutgutelse! De har ju så luddiga pälsar!
Det "märks", inbillar jag mig, att de är släkt med Rut, LillTrassel och Majia. De beteer sig lite som henne. De är timida och försiktiga. De "prommenerar" runt och undersöker buren, medan Tintin och Kakan galopperar runt.
Än så länge är det lite läskigt här och de har fullt upp med att övertyga de andra om att de SKAA hålla sig på mattan, men LillTrassel kommer fram och nosar…. Majian är mer skeptisk.

Möss är hur som helst skojiga djur…..

mandymoo
0

Så skönt att höra att allt går så bra.

Och jo det märks att dom är älskade *ler*

mandymoo
0

OCh jag ser fram emot att få se hur buren ser ut dag 2 och 3 ;)

Grodan
0

och dag 14 haha

lothus1
0

Jag vill inte vara en "partybraker", men kan man ha barrträd till mössen? Har tänkt att lägga in det, men det sägs ju att det inte är bra. Förlåt mig, men jag var tvungen att fråga Generad

Kramen!

Grodan
0

hihi… din lilla festförstörare… frågar du mig så NEJ, men jag är ju pedantiskt rädd för allt som kan vara giftigt o farligt…

mandymoo
0

Men man ger faktsikt hästar bland annat granris att äta…. så det kan då inte vara så giftigt…

lothus1
0

Grodis & Mandymoo

Okej, då e jag kluven i denna frågan fortfarande ;oP

Eftersom det har talats om cancerogena ämnen i barrträd m.m. så trodde jag att man inte ska lägga in detta i buren.

Jag har ju köpt ett nytt trähus i barrträd (tall?) och de har en tunnel av detta träslag oxå. Kvistar med barr är ju jättefint och eftersom jag nu har prylar av trät i fråga så kanske jag lägger i detta till töserna.

Kramen!

mandymoo
0

Det här med barrträd o canserrisk… nu vet jag inte om jag missuppfattat helt men vad jag förstått så är det ämnet träden besprutas med som är det farliga… o att det inte används längre i samma utsträckning o det är därför man inte behöver utesluta kutterspånet.

Men som sagt jag kan ha missuppfattat…

lothus1
0

Jag har inte fattat riktigt heller än VAD det är i just det träslaget som är så farligt =o/ Kanske är det som du säger Mandymoo, att det är kemiska ämnen som typ tillfärts träet.

Kramen!

Ps. Nån som kan verifiera detta?

Grodan
0

Nope, det är ämnen som finns i barrträden som är farliga. De kallas terpener och orsaka cancer, andningsproblem etc. Men vart exakt de finns mest av vet jag inte. Kutterspån av barrträd har jag i a f lärt mig att råttor och möss INTE ska sitta på.

På råttor iFokus finns en trevlig tråd som heter Spån-diskussion där man kan hitta lite olika vinklingar. Väldigt skoj läsning om inte annat.

Nu är jag överdrivet försiktig så frågar ni mig svarar jag nej. Det finns massor med andra trädslag man kan plocka in.

Å andra sidan är det en väldig skillnad å sitta på kutterspån dygnet runt hela livet å få in en liten kotte å gnaga på nån gång om året.

kastrullis
0

Här kommer Julburen dag 2….. Och den ser väll ut som man kan tänka sig. Typ, inte så mycket havre kvar, äggkartongen vält och genomgnagd, mossa och jord omflyttat till fronten av terrariet i en hög och under högen en liten underjordisk grotta. Fleecesäcken och strumpan hänger mer…
Barrträd….Joh, nog tror jag att det är som Grodan säger, att ämnen i tall och gran kan vara cancerframkallande. Om inte det så i alla fall irriterande för luftvägarna, det luktar mycket… Och jag tror precis som Grodan att det är skillnad på att bo i det jämfört med att ha en gren då och då, eller en kotte….Spån är ju söndertrasat trä, medan en gren är hel… Vad jag menar är att spån har större total yta att avdunsta äkkliga ämnen från jämfört med en "hel" kvist. Många cancerframkallande ämnen är en dosfråga också….. Som Grodan sa….fast jag sa det lite längre…
Granknoppar är c-vitaminrika, så helt dumma är de inte….

Det här med barrträdsspån och cancer har ju kommit upp då och då… Vore intressant att veta om de möss, här på mus.ifokus,  som bott på spån dör i cancer?

Jag kan inte låta bli att ha spån då och då i mushusen, för det luktar gott.

Grodan
0

precis, granknoppar det älskar ekorrar sa en ekorrfantast till mig…

Laika
0

Jag gav mössen jag passar över jul en liten överflödig kvist av julgranen. Det uppskattades helt klart! De bet maniskt av barr efter barr och gnagde lite på varje…

kastrullis
0

Å här kommer dag 3…. Och nu slutar jag det här…..för såå himla intressant är det inte….Alla vet att entropin ökar spontant. Vilket här är bevisat…..sorry kunde inte låta bli att säga det…

Grodan
0

entropi - fint ord… vad betyder det? Skrattande

kastrullis
0

Entropi är typ det enda jag, utan att slå upp, kommer ihåg från en kurs i termodynamik.Glad
Entropi = ett mått på graden av oordning. (stor ordning = låg entropi, liten ordning= hög entropi). Om man inte stoppar in energi i ett system så ökar entropin spontant.
Exempel: Julburen i denna tråd. Kastrullis lägger ner energi genom att ordna buren och göra den julfin. Det kostar energi att upprätthålla den ordningen…. Spontant går buren mot kaos… GladSkrattande

Det blir inga dag 14 bilder här inte…. 6 möss kissar mer än 3, det håller inte…….Fundersam..bläää!

Grodan
0

*puttar till stäff*

axilur
0

Åh, vad fint!!

/Anneli