EXTREMT små möss!
Igår fick vi hem våra smååå smååå Afrikanska pygmémöss! Bifogar en bild men de är himla svåra att ta bild på. Dessutom ser man inte hur små de är. Man måste se dem i verkligheten för att verkligen fatta :-D minsta pyttedjur jag sett hihi.
Jag är egentligen van att ha råttor så i mina ögon är de extra små. En hona och en hane, Gärd och Egil :-)

Oj vilka små sötnosar
Jag kan nästan inget om möss (utan snubblade bara tillfälligt in här) så du får gärna berätta mer om dem! Kanske skicka nån bra länk?
Gulliga:) Så små men jättesöta!!!

http://mus.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=74442cbd-7d50-4ddc-be95-3edabd239631
Direkt länk till den artikeln.
Vi hoppas på flera foton på dom små *ler*

Tack - Jag har läst artikeln (mycket informativ:) ). Men vete17 om jag skulle våga ha så små djur, skulle vara lite rädd att hantera dem (även om det ju inte verkar vara så ofta man behöver det, men iaf). Dock undrar jag hur du Beckah tänker när det gäller att ha en av varje kön (om nu namnen stämmer)? Det lär ju bli rätt många till slut om ingen begränsning sker… :S Obs, inte kritik - undrar bara.

Håller med… jag vet inte heller om jag skulle våga hantera dom… dom är ju så små *ler* Söta som bara den…
Nu gillar jag små djur … men dom här kanske var lite i minsta lager för mig 
SallyB
De är köpta på en djurmässa för 250 kronor paret. Man var tvungen att köpa antingen en hona och en hane eller två honor och en hane. Några andra alternativ fanns ej.
Tänker? Tja jag tänker att ungarna ska säljas såklart :-)
Fast de är inte riktigt mina utan mer min sambos, eftersom han var på mässan coh han köpte dem.

Det jag mest funderar på är ju att det antagligen kommer att bli kull på kull på kull - och det är ju inte så nyttigt för honan. I naturen överlever ju sällan alla ungar och inte lever de speciellt länge heller i gnmsnitt, så i fångenskap kan ju påfrestningen bli väl hög för honan, menar jag, med 'stora' kullar och många i varje kull.
PS Vet du om det är olika linjer på din sambos möss?
SallyB: Jag vet ingenting om dem alls. Inget mer än att vi har två gråa och min syrra har två bruna och korsar man dem kan man få fram en väldigt eftertraktad och dyr variant som är gråbrun.
Är det målet, att få fram en dyr variant?
Tänk det är alltid lika roligt i mus och råttforum. Mängder av människor har taggarna utåt redan från början och hoppar på eller fnyser och gnäller vid första bästa chans
.
Ganska intressant fenomen faktiskt och det förekommer ganska mycket på internet. Samma i forum som handlar om barn. Någon råkar skriva att deras barn får äta godis på måndagar och genast kommer någon moraltant med sitt pekfinger.
Nej, målet är inte att få fram en dyr variant. Målet är redan uppnått, vilket du borde förstå om du är husdjursägare. Målet var naturligtvis att införskaffa VÅRA möss och göra ett trevligt terrarium till dem vilket vi uppnått.
Jag vet inte vad DU har för mål med dina djur men mitt mål är helt enkelt att ha själva djuret.
Vad är det du sitter och laddar med? Vad är det du bunkrat upp med för fina ord att skriva om jag hade svarat JA på din fråga? Om jag hade skrivit "japp, att avla fram en dyr variant är målet och sedan ska vi avla vidare på dem så vi får fett med pengar"?
Jag vet exakt vad din tanke var med din fråga och jag vet exakt vad du hade tänkt svara 
Tack för omtanken om mina husdjur men det behövs inte. Dem bryr jag mig om och sköter så himla bra själv så det går bra ändå. 
#12 Jag är inte ute efter att såga eller klanka ner, det var bara en enkel fråga men som du valde att tolka på värsta sätt verkar det som. Eftersom du skrev att ni kunde få "en väldigt dyr och eftertraktad variant" undrade jag bara om det var det du ville med dina möss. Jag har inte laddat upp med en massa elaka saker att säga, och jag hade inte sagt så mycket annars heller. Ställde frågan av ren nyfikenhet.
Jaja, jag är som sagt inte ute efter att bråka, synd att du uppfattade det så 
Frågar man inget får man inget veta, och jag ville ju bara veta… är det så fel? Ska man inte få undra saker, fråga, lära sig?
Jag tror inte honorna får så många kullar och heller inte med så många ungar. Hanar av arten går inte bra ihop och även honor kan bråka när de har ungar så tyvärr är det nog så att det är bäst att låta dem bo ihop parvis. De är inte så tama och aveln är inte heller inriktad på att avla fram tama, snälla och lugna exemplar utan aveln är snarare inriktad för att djuren är exotiska och för att få fram de mer intressanta varianterna. En ny färgmutation är alltid välkommet!
Först och främst detta är en muscommunity. Musfolk är väldigt fredliga och snälla. Däremot vet vi inte mycket om dessa pygmémöss du har så det vore trevligt om du kunde berätta för oss om dem, Beckah82, vartefter du lär dig mer. Fråga även säljaren varför han/hon säljer dem parvis. Det kanske finns fler aspekter jag/vi inte sett.
Förresten Beckah82 tycker jag ditt akvarium var väldigt stort och trevligt och ser fram emot många fina foton på dina pygmémöss - riktiga närbilder…

Ja… riktiga närbilder skulle vara jätte kul att få se.
Tack för info och support Grodan :-)
Ja lite mer bilder kommer framöver. Tyvärr har jag inte så bra kamera att det blir några riktiga proffsfoton.
De personer som går och lägger sig tidigt om kvällarna har ingen eller väldigt lite glädje av dessa möss. De sover hela dagarna och kryper fram på kvällen framåt 22-tiden ungefär men då är det full fart istället :-)

Sicka busar. När går de och lägger sig då?
Bra med saltstenen där, som måttstock. Hur gamla är de? Är de fullvuxna? Hur många vuxna pygmémöss får det plats i en tändsticksask? *fniss*
De lägger sig på morgonkvisten innan jag kliver upp ;-)
De är fullvuxna men ajg vet inte ålder. Hur många som får plats hehe vet inte, två kanske på en liten ask och då kan man fortfarande stänga asken också skulle jag tro.
Här kommer närbilder! Musen som saknar ett halvt öra är Egil :-) han bråkade nog med någon innan vi fick honom ;-)

Så otroligt söta 

Yeeiii, vilka urgulliga musar jueeh =oP
Jag gillade ditt akvarium. Det var jättemysigt inrett
Kram
Ja, vilka fina foton!!! Får jag låna något till min artikel?
#22 Javisst :-) fotograf är Mathias Ris, min sambo och den egentliga ägaren till mössen :-)
Härligt! Tusen tack! 
Gah, nu känner jag att jag har så många frågor om pygmémöss! Hur ska jag/vi kunna få svar?
- kan man bedriva mer seriös/selekterad avel på dem för att få fram tamare individer?
- kan man hantera dem utan att de hoppar iväg?
- är de rädda för människor?
- är de nyfikna och kommer fram och luktar på dig om du dagligen sticker ner handen i buren och pratar snällt med dem?
- hur gör man lämpligen när man ska ta upp en?
- kan man hålla i svansen?
- ser man skillnad på kön lika lätt som på vanliga möss?
Ja, ni ser! Det är en helt ny bekantskap och jag känner att det vore så himla kul att antingen själv få studera dem eller ta del av någon som studerar dem noga som man kan ställa frågor till.

Jag uppfattade som om dom här små djuren var lite för ömtåliga för att hanteras… att då kunde dom gå sönder (organen innuti dom alltså) Så att man egentligen inte alls har dom annat än för att titta på dom?
Stämmer det?
Jo, det har jag också läst, samt att de är livliga, hoppar iväg lätt om de blir skrämda och kan då förolyckas etc…
Det jag dels undrar är om de kan avlas att bli så pass tama att de kan lita på människan, självmant komma och hoppa upp i handen och tas upp. För i så fall är nästa steg utställning etc och en allvarlig konkurrent till den vanliga tammusen!

**kan man bedriva mer seriös/selekterad avel på dem för att få fram tamare individer?
**
Det tror jag absolut. Precis som alla andra mussorter gått att avla fram erter önskemålkan man hantera dem utan att de hoppar iväg?
Nej inte naturligt. Det tror jag blir svårt. Det krävs nog många generationer avel.
är de rädda för människor?
De vi har är nyfikna och tittar gärna genom glaset.
**är de nyfikna och kommer fram och luktar på dig om du dagligen sticker ner handen i buren och pratar snällt med dem?
**
Det tror jag absolut att man kan få dem att göra redan i generation 2 vid avel för att få tama möss.hur gör man lämpligen när man ska ta upp en?
Jag gjorde så att de hade ett litet rör och när båda var inne i röret så satte jag en hand över var öppning och lyfte hela röret. De blir nog svåra att jaga däremot. Jag skulle ha lyft i svansen och sedan sätta den på handen men inte släppa svansen om jag skulle lyfta utan rör.
kan man hålla i svansen?
Ja det kan man precis som med andra möss. Men såklart lyfta så nära musens kropp som möjligt.
ser man skillnad på kön lika lätt som på vanliga möss?
Japps! Pojkarna har lika tydlig pung som större möss :-)
#28 Taggmöss har jag hört släpper svansen om man håller i den.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
skulle vara kul med något fint foto på pygmemus till almanackan…