Angående hanar..
Hej, Jag har 5 killar som bor tillsammans, 4 av dom är syskon och 1 från en annan kull..
Dom går bra ihop, kan bli lite tjafs när man städat men lägger i lite av det gammla toa-lätten i det nya så doffterna ska va där..
Men har ju läst här att dom kan börja bårka när som helst och man då måste sära på dom, men NÄR vet man att dom måste säras på?
Alla 5 är riktiga tjockisar och sover tillsammans och så..
Hoppas ni förstår min fråga :)
Jag hade särat på dem när de blir påtagligt påverkade av bråket. Så fort jag sett sår, t.ex, hade jag särat på dem, eller om någon verkar utstött och må dåligt. Håll ett öga på dem. Lite tjafs vid rengöring är nog ingen fara. 
/Anneli
#1 tack för svaret :)
Jo, koll har jag på dom allt, är ju rädd att det ksa bli något, men än så länge har det inte varit några bråk så och heller inga sår eller något :)
Jag har inte datumet i huvudet men dom föddes i höst förra året så dom är ett par månader nu iaf :)
Men ville bara veta vad det man skulle kolla efter när det gått för långt :)
Är ingen expert, men just nu bor dom tillsammans i en mini duna, vet att det är lite lite fär litet men känns onödigt att sära på dom när dom går så bra ihop så länge som dom gör det och en av dom sticker direkt när dom är i gallerbur :( Annars har jag gott om stora hamsterburar..
Men ska snart ge dom ett stort akvarium dom kan latja i istället :)
Jag tycker att man ska iaktta dem noga hur de mår. Kiv, t ex rulla runt i spånet i maktkamp är inte negativt. Det kan även hanar som lever fredligt ihop göra om ex en av dem varit och träffat hona. Är de lugna och trygga samt sover ihop och inga pip eller skrik hörs så mår de bra.
Tecken på att de inte mår bra ihop
- de rider på varandra
- pip och skrik hörs från buren
- så fort du öppnar buren springer någon ur den alt en eller flera hoppar, klättrar i taket el andra symtom på att de vill lämna buren
- de är stressade - kan få fet päls
- slagsmål om mat
Hittar du sår på svans, nära pung eller på rumpa o öron så är det definitivt dags att sära dem. Helst innan detta börjar, då det kan påverka hanarna rätt negativt att bli bitna. Och tvingar du dem att bo ihop när/om de börjat bita varandra finns risk för svåra skador.
#3 Okej, då vet jag va jag ska ha lite koll efter :)
Men som tur är är det inget av det än, utan dom verkar rätt nöjda att bo med varandra:) Än så länge iaf.. *peppar peppar*