Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 686 ggr
MyTwiggs
0

Typ?

Som uppfödare av katter så är jag väl insatt i min kattras och vill att mina katter ska vara vältypade och följa rasstandarden. Jag ser en stor skillnad på mössen när jag tittar på alla fina bilder ni lägger upp här på mus iFokus och jag tittar ofta. Möss är underbara djur.

Nu har jag några frågor angående typ på möss.

Hur skiljer sig Engelsk typ mer specifiserat från övriga möss? Kan någon här förklara vad man önskar få för egenskaper på en bra vältypad mus?

Jag gisar att ni inte tittar på starka hakor och rätt profiler? Eller? Flört

Förlåt om frågan är dum eller har varit uppe många gånger förr, men jag har ingen fungerande sökfunktion på inlägg av någon anledning.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Pimu
0

Engelsk typade möss är större o ofta mer kort livade ..

En "vältypad" mus är:  tät o fin päls, bra temprament

Grodan
0

En mus med bra typ passar väl in på standardbeskrivningen av typ, enligt domaren. Så olika domare har olika synsätt.

Den engelsktypade musen skall vara stor och lång, ha stora öron och lång svans. Det ska se proportionerligt ut och de "vanliga felen" skall inte finnas, som puckelrygg, kort kropp, kort, ojämn eller "knyck" svans. Öronen skall vara raka, ej bakåtvikta el skrynkliga. Jag gillar när de är högt ansatta och upprätta, andra domare gillar när de sitter lite lägre…

Profiler tittar jag på. Jag är tyvärr väldigt typfixerad.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MyTwiggs
0

# 2 Tack för ett bra svar!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com