Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 705 ggr
acergirl
0

Gråter floder

Nu har det som absolut inte får hända hänt. katten har lyckats ta sig in till mössens rum när vi inte var hemma. Mina kära så ängla vänner är borta. Jag vet inte vem eller hur många katten har tagit, men tårarna forsar. sambon ska in o kolla läget och ''städa upp'' de dräktiga mushonorna har just fått ett nytt 3 facks akvarie….utan tak….min älskade semlan var där med sina bebisar. tänk om hon är död? hur kan nåt sånt här hända? katten får aldrig vara där inne. jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Stephanie
0

Vad hemskt! Beklagar Rynkar på näsan

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Mymlan
0

Beklagar. Har vart med om nå liknande då min ena katt tog en natalpälsråtta men den gnagde sig ut ur buren. Jag kunde ej vara arg på katten han följde bara sin instinkt.

Idag är jag mer nogrann ser jag bitmärken i dunabur de djuren sätts i akvarie med nätlock, skulle aldrig tordas ha utan nätlock då jag har katter även om de är i annat rum. Har till o med vänt upp handtaget på dörren till djurrummet för katter är smarta de kan öppna dörr om de vill.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

acergirl
0

jag borde inte ha möss. detta  var visserligen en ute katt….handtagen e vända så hundarna inte kan öppna, hur hon tog sig in förstår jag inte. vad ska jag göra om dom tagit min älskade semlan? lägga ner hela skiten? Dom e ju mina små älsklingar så jag vet inte liksom. plockar ju så mycket med dom o varje liten skrutt har sin egna personlighet

Mymlan
0

#3 Mina katter är innekatter men de har sina instinkter med. Jag tror man mkt väl kan ha smådjur med rovdjur *katter* men man får vara än mer vaksam/vaktig.

Ge inte upp. Ni kan sätta upp en kasthake högt upp på dörren.

Just nu är du arg, besviken och ledsen..

Kolla vad du kan göra bättre så katterna ej kommer in i rummet..

Drawich
0

Vad hemskt! Jag håller på att vänja våra katter vid att man inte rör möss.. Dom vet att man inte rör fåglar eller kaniner och man är snäll och hälsar och sen lämnar plats åt dom eller drar direkt men mössen är lite mer jobb med..

Får hoppas att mössen flytt och gömt sig på ett säkert ställe! Jag tycker inte du ska ge upp med dom men kanske vänta ett tag om du vill föra in nya till din flock tills allt lagt sig och säkra burarna ifall det händer igen..

Vi har en stallkatt som tar mössen som ger sig på havren och det och när man ser honom jaga så kommer många undan även om han är extremt skicklig som jägare, smal och smidig.. Ser du ingen muskropp så finns det en stor chans att dom unkom. Katter som får mat brukar inte äta upp mössen dom fångar utan bär hem dom som trofeer och visar för matte och husse.. Tiger (stallkatten) Lägger alltid sin fångst i en hög vid stalldörren och sitter malligt och tittar o när vi kommer in och hittar den..

acergirl
0

det komiska är att vi planerat att katten ska flytta till helgen så hon får komma o va inne katt hos nån. så gör hon detta nu….har god lust att slänga ut henne! (kommer dock inte göra det) semlan är  min bästa avelshona, känns hopplöst om hon tagit henne. vill att alla ska va kvar…. men som tur är så står lille c'zack högt på en hylla i ett akvarium, likadant med tanen. så dom kan hon inte tagit.  Kan inte fatta det, så fort jag tänker på dom så tjuter jag som en 3 åring…o ja e 18. bara hon inte rört ungarna… om jag har riktig otur o hon tagit semlan hur ska jag få ungarna att överleva? är en hona i kullen som är sin m,or upp i dagen. Hade 5 mushonor 1 av dom ska ha när som helst en parad o två genom halva dräktigheten. o så semlan med 7 ungar, visserligen så har dom hur o bon, kanske dom kan ha gömt sig i det?

acergirl
0

jag hoppas erkligen att hon inte dödat dom utan att dom krypit in nånstans. gud nu känns det bättre, får se rapporten från sambon om det finns några som inte klarat det

Mymlan
0

#6 #7 finns det någon kvar så räkna med de kan vara i chock så ha ett varmt ställe de kan ligga på i deras bur t ex pet flaska med varmt vatten i inrullad i handduk. Värme är bra för chock o ha ljuset släckt.

Låt de ha det lugnt

Honolulu
0

Usch va hemskt! beklagar!

Albin1998
0

O.o jag beklager mycket jag har mina möss i mitt rum där kommer dem inte in våra katter in dit

imsuchadiva
0

Stackars dig :( Beklagar verkligen.

En gång så hade våran katt hoppat upp på ett gamalt akvarium med möss som hade glasskivor som tak. Då sprack det, men han får som tur var lika fort upp igen som han kom ner.

acergirl
0

jag måste säga att jag har världens tur. pratade just med min sambo som är hemma och alla möss är hela och fina och ungarna orörda! aldrig att jag kommer ha en bur/akvarium utan tak igen. till er som har har tak lösa akvaium, skaffa nät eller tak!! man vet aldrig vad som kan hända. och jag hade som sagt enorm tur

Stephanie
0

Vilken tur!! Skrattande

imsuchadiva
0
Catta89
0

Vilken tur du hade att alla klarade sig! Men ibkand hjälper det inte med tak.. JAg hade min fina underbara abby hona so jag bara haft ca 1 månad i en duna bur uppe på en hylla och så katten i samma rum, och så va jag borta över natten och när jag kom hem så va det bara en blodfläck kvar på golvet. Buren va stängd och förhaspad, och så hade jag ingen inrednig just då så hon kunde nå taket utan va tvungen att hoppa upp för att hänga där.

Men musen va borta och inte ett spår utav kroppen eller något, bara blodfläcken och då letade jag verkligen som en tok i över två timmar egenom hela rumet.. Det va verkligen jobbigt! Tjöt som en gris jag med och jag e nitton så du e inte ensam i den fronten!!

Men verkligen tur att dina tjejor o bebbar klarade sig!! Glad

Drawich
0

Det är alltid jobbigt att förlora sina älsklingar =/ Speciellt under sånna omständigheter.. När Macke försvann var jag helt förstörd.. Hittade henne nästan en vecka senare och då var hon skinn och ben och jätte slö.. Nu mår hon bra och äter ordentligt och det men hon är fortfarande mycket mindre än hennes systrar.. Nu har hon börjat växa så det knakar, hon har fått gå ensam så att hon kan få välling m.m. så att hon återhämtar sig och ska snart få komma in till systrarna igen =)

Det var skönt att höra att dom är okay =) Får hoppas att det inte händer igen!

MP160
0

åh jösses vilken tur att dom klarade sig! Usch, vilken hemsk upplevelse. Kan tänka mig paniken.. Rynkar på näsan

Hoppas mössen inte blir alltför stirriga, om dom vart det. Dom kanske inte äns märkte av katten? Hoppas det går bra.

styrkekram till dig acegirl!

acergirl
0

tack för allt stöd :)

tjejjorna fick varsin varm vattens flaska o handduk att ligga o mysa på inatt och dom är helt okej. lille tollie är större än någonsin och ska få sina bebisar när som helst. en av de honorna som jag har här åt en vän har jag fått, men henne ska jag sälja och så har jag 4 bebis mus hanar och 1 syster till dom som ska säljas. så hojta till om ni eller nån ni känner letar mus. annars får dom komma till djur affären :)

ska till stjärnåsens idag där jag köpte mina avelsdjur och hämta några fler :D ska bli spännande för dom har alla varianter och alla färger, så får se vad det blir.

kram till alla som ställt upp och tröstat mig

Stephanie
0

#18 Stjärnåsens, vad är det?

acergirl
0

om har typ 100 tals  fåglar kaniner igelkottar marsvin möss råttor fiskar  sköldpaddor sniglar grodor m.m

det blev en hane o tre honor :D