Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 978 ggr
TheHippie
0

Katt och mus, hur går de ihop?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Katt och mus, hur går de ihop?

Jag funderar på att skaffa två små mus tjejer! Möss värkar så söta, sociala, och verkar vara något för mig…
Men Jag har en Katt, en katta vars specialitet är att fånga små möss :S ….
Jag har hört folk som har haft katt och mus tillsammans utan problem, men jag skulle vilja veta vad ni på mus i fokus har för erfaren heter och åsikter.

Tack! :)

PS Jag ska ha mössen i ett akvarium, och jag kommer stänga dörren till rummet där mössen finns när jag inte är hemma DS

Faxlin
0

Jag har katt och möss. Men mössen är i rum som katten inte får gå in i.
Skulle aldrig ha mössen i samma rum som katten.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Gasoline
0

Jag hade möss och katter tillsammans, gick jättebra tills någon glönde stänga buren ordentligt, hitta svansen på morgonen.

Det du bör tänka på (om du har vanlig bur, vilket du i detta fall inte har, men säger det iaf) är att katten inte ska kunna "hoppa ner" på buren uppifrån, risken är att buren går söner om du har en duna. Dessutom kommer katterna med all säkerhet att ligga på buren och vakta mössen, se till att de inte kan få in tassen och få tag på musen. Dessutom är det väldigt viktigt att katten inte kan häva ner buren (detta hände oxå för mig en gång när någon inte hade stängt min dörr och ingen va hemma). Docj gick det bra den gången.

Stephanie
0

Alltså, ha dom tillsammans tror jag inte att det är så många som har Tungan ute Men jag skulle nog säga att det beror rätt mycket på katten. En innekatt som aldrig har jagat, har inte alltid jaktinstinkterna som en utekatt har. Men över lag skulle jag nog säga att man bör vara extra försiktig om man har katt, säkra buren så att katten inte kan komma åt buren osv.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Faxlin
0

Min katt är en innekatt. Men nog fattar hon att mössen är potensiell föda i alla fall.
Att försöka ta sig in i barnens rum där mössen bor är det bästa hon vet. Och jag är övertygad om att hon inte skulle tveka att ta dem om hon fick chansen.

Audiatur et altera pars

Gasoline
0

#1 Har du ett helt zoo hemma? =P Jag trodde faktiskt till helt nydligen att du bara hade illrar =P Hur går det med illrar och möss då?

TheHippie
0

ok tack för svarenGlad

Faxlin
0

#5: Nepp inte ett helt. Men ett halvt kan det nog räknas som :-)

Illrarna har samma regler som katten. Alltså de får inte vara i musrummen. De skulle garanterat se mössen som middag då de faktiskt blir utfodrade med möss.

Bara så ingen missförstår så är våra möss sällskapsdjur och inte illerfoder. De är familjemedlemmar och gosas med precis som vi gosar emd illrarna och katten.
Dock var det meningen att deras bebisar skulle bli illerfoder. Men än så länge har det inte gått så där jättebra med den biten heller.

Audiatur et altera pars

Gasoline
0
felicia091
0

Jag har en katt och några möss och jag tycker att det går bra förutom en gång då jag var oförsiktig. Jag hade glömt att ta ut katten ur rummet när jag tog upp mössen jag hade tagit upp deras hus ur buren och då hade tydligen en mus hållt sig fast i huset på något sett och jag såg inte musen men det hade katten gjort så han tog den i munnen men som tur var så hann jag få ut musen ur hans mun. Först så trodde jag inte att musen skulle överleva men mot alla odds så överlevde lilla mirakel som hon nu heter. Jag tror inte att det är någon skilland på inne och ute katter för när dem ser en mus så är det deras instinkter som vill ta musen så var försiktig.