Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 615 ggr
cosmonita
0

Stellas frånfälle...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag miste ju min lilla favvomus Stella (VD Antiope) i någon okänd sjukdom när hon var 4 mån gammal. Hon var endast sjuk i två dagar med symtomen lite uppburrad päls, lite lugnare, mera stilla än annars. Sista timmarna kändes hennes kropp kallare än vanligt. Sen dog hon bara.

Jag hade ca 1-3 veckor innan (minns inte riktigt) lagt in en stor rund glasbytta med blomjord i buren. Särskilt Stella gillade att gräva järnet i jorden. Jag hann byta jord en eller två gånger så byttan fanns nog där i någon vecka.

Sen blev Stella sjuk och dog. Och jag kan inte riktigt släppa det här. Blev hon sjuk pga jorden? Jag har inte vågat ge mössen jord efter det. 

Hennes burkamrat har också varit krasslig en längre tid trots att hon är ung (VD Ålways Crashing) född 060323, hon är behandlad för andningsproblem/rossel och är pigg men låter ändå utan att verka sjuk. Det kanske finns någon smitta i jorden som kan döda eller ge luftvägsproblem. Inte vet jag. det kan ju vara slumpen också.

Vad tror ni andra. Kan Stellas sjukdom bero på att hon fick gräva fritt i vanlig blomjord?

Bellona
0

jag vet inte hur det är med möss men för fåglar kan blomjord vara skadligt. vet inte riktigt vad i jorden som är farligt däremot..

Grodan
0

låter som en intressant iakttagelse… en sådan jag skulle kunna göra… jag är mkt snabb med att måla fan på väggen… vilket kan vara dumt ibland, då folk blir uppskrämda…

i a f… min erfarenhet av blomjord är att den är blöt och kall… det kan räcka för att en mus ska bli snuvig… men för att dö… nä… musens allmänkondition måste vara lite nersatt då… och det är ju det där med möss… de visar inte att de är sjuka förrän det typ är för sent…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kastrullis
0

jag o mina barn är blomjordsfantaster…. Typ varannan städning har vi haft blomjord i HELA BUREN. Jag kan tänka mig att visst kan man ha oturen att få in något typiskt musvirus eller nått, men vi har så här långt bara sett positiva effekter på musbusarna… Och med det menar jag just det att de får gräva, gräva, gräva!!

Vad vet jag…sen har ju Putte helt plötsligt fått en vårta, men om den kommer från jorden… ska jag fundera vidare på.

reverse
0

Jag vet att på djurvårdsgymnasiet jag gick på så använde vi torv till ökenråttorna. Byggde upp några torvblock och lät dem gå lös på det. De älskade det! Grävde gångar hit och dit. Kanske är ett alternativ om blomjord känns olustigt…

//Lina

Niklas
0

Kan det ha varit någon sorts kemisk gödning i jorden som hon inte tålde?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning