Skilja ungarna??
Hur gamla ska ungarna vara när man skiljer dom från mamma?
4 veckor.
/Anneli
honorna kan bo kvar med modern, men hanarna bör flytta ifrån systrar o moder vid 4 veckor. 

okej tack :D
Nu är jag lite glömsk å så, men du har väl börjat föda upp möss?

Jag kan tycka att det är skillnad på att ta någon kull till att kalla sig uppfödare. När du gick ut i en tråd och berättade att du ska föda upp möss fick jag för mig att du hade lite kunskap och erfarenhet så jag blev lite förvirrad när denna tråd dök upp.
Därför skulle jag vilja tipsa dig om att läsa artiklarna här på sajten, samt även häften och böcker som SVEMUS säljer.
Allt för att dina möss och framtida muskullar ska få korrekt skötsel och växa upp till bra individer.
Bandat och "bältat"? Finns bältat?
/Anneli

#6Jag är ingen stor uppfödare, jag är en liten hobby (nybörjar) uppfödare, sen pom du trodde något annat kan inte jag rå för. jag har haft möss ett halv och fick min första kull för tre veckor sedan. visst jag kan kolla i fakta böcker m.m men jag vill också ha personliga åsikter för att kunna summera det bästa av det.
Och ja dt finns bältade enligt engelska internet sidan
#8 Jaha, hade inte hört talas om bältade faktiskt. Intressant!
/Anneli

kommer inte ihåg vad sidan heter men kan försöka leta upp den om du vill? mycket genetik oc färger där. har hört från andra att det heter bältat när en envärgad har en vid rätt så tjock rand över magen som går som ett bälte

Lab name: Belted
Fancier name: Belted (sometimes described as banded)
Genotype: bt/bt
Chromosome: 15
Originated: Spontaneous mutation (Point mutation)
Show class: Belted mice are usually shown in the Banded class. Genetically belted mice often make the best examples of Banded in show.
General description: Belted mice resemble banded mice with a band around their mid-section. Opposite to Banded, the white band on a Belted mouse starts on the back and is usually thicker on the back. The white band then goes down the sides of the mouse and around the belly. Belted mice generally have a thinner stripe on the belly, in comparison to the back. However, they can be bred to have the most perfect, even, band.
Wow, spännande! Har du såna? Bild?
Eller det kanske bara är ungarna än så länge?
/Anneli