Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 648 ggr
amaira
0

c(e) - mitt eviga mysterium.

Äpplet faller inte långt från päronträdet, heter det ju Fundersam.

Ja, det är denna variant av extreme diluton-genen c(e) som jag gillar så mycket, men inte får ihop det med något jag läser.

Hon (numera "de", 2 st) benämns kanske beige/cream/creme i första hand. Men inte för mitt liv kan jag ta de adjektiven i min mun för att beskriva Blanches färg! Grå, ljusgrå eller silver, det går jag med på, som beskrivning av färgen.

Vad jag vet/ gissar/ listat mig fram till (och fått hjälp med) har Blanche denna genkonstruktion:

Aa  *b  c(e)c(h)  DD  EE  FF  GG  HH PP och lite annat … (förlåt, jag drog iväg… FörvånadFlört). En teckningsgen också.

Hur jag ska bära mig åt för att få flera "sånahära" har jag faktiskt inte den blekaste aning om!!! Förvånad

Kitty blev till genom parning med Blances pappa Figaro, men så kan jag ju inte hålla på…  Hur gör jag???

Ännu ett av mina "mysterier" är Brioches färg, som tangerar choklad utan att vara det (anser jag). Jag vill ha det till mörk coffee, har faktiskt "bestämt" det Generad. Genkombinationen hos Brioche-färgen förstår jag inte heller. Men nu skriver jag om Blanche (Brioche och Blanche är kullsystrar)

Det blir få ungar i dessa c(e)-kullar. Mellan 2 och 6 st. Vet ej om det är något med själva färgen (generna alltså) eller om det är något individuellt fel från Figaro som hänger med.

Färgen i sig (Blance-färgen) kommer från Fiffis släkt, men Fiffi (agouti) hade ca 10 kullsyskon, mest svart och agouti har jag för mig (utan att kolla upp).

Några fler foton, tagna idag.

Flera ur kullen (som består av 4 ungar)

Muszimba
0

De är så jättesöta.Skrattande Nästan att man vill provsmaka…Generad

amaira
0

Aja, baja, Flört inte tugga på mina möss smilie!

När jag tittar på bilderna på Blanche, och framför allt Kitty (särskilt bild 3) så ser hon ut att skifta väldigt i färgen från ljus till mörk. Men hon (båda två) är faktiskt väldigt jämn i färgen! Det blir bara sådär på fotona, beroende på hur ljuset skiftar. Alla är dessutom satin.

Muszimba
0

Min provsmakning hade ju inte varit att äta, bara pussa på dem och gosa med dem.Kyss

De är ju sååå pussgoa de små liven.Skrattande Jag har en mus här hemma som älskar att pussas och hon vill då stoppa in sitt huvud i våra munnar vid pussdax.Skrattande

amaira
0

" … och hon vill då stoppa in sitt huvud i våra munnar vid pussdax "

Haha! Då gäller det att inte bita till … smilie

Muszimba
0

Vi biter inte våra möss, bara pussar och gosar.Glad

Marcus5
0

Gud så söööta!

Jag fastnade för Kalif, med sin rosa näsa!

Och jag förstår precis allt du skiver om, vad gäller gensammansättningen.Skrattande

amaira
0

Kyss

Att fota Blanches färg är inte lätt, för hon blänker och skiftar så, i olika ljus. Här kommer en päls-närbild. Någon som kan få färgen till "beige"?

Marcus5
0

Nej, inte beige!

Jag skulle säga SilverGlad

maddemusen
0

Näe inte beige iallafall fall…Ser ut som mina bebbar som jag funderat på om de är silver medFlört

[TomasH]
0

fast silver är ju mycket ljusare och har ljusröda ögon!

amaira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej visst, Blanche är inte silver, det vet jag mycket väl. Hon har inte musfärgen "silver", varken genetiskt eller utseendemässigt.

Musfärgen silver ser annorlunda ut!

Men ska jag beskriva färgen, som "färg" betraktat, så är ju färgen "ljusgrå" och eftersom hon är satin med metalic-glans, så blir det "silver". liksom grönt är grönt, oavsett var man finner den gröna färgen.

Blanches färg saknar nog mus-färg-namn… Flört Eller så är mus-färg-"namnet" döpt till "beige" - vilket i mina öron låter missvisande.

Blanche är genetiskt en agouti. Blekt med "extreme-dilution"-genen, c(e). Kanske också blekt med c(h) om det nu behövs någon mer blekning efter att c(e) tagit bort allt rött och gjort om den svarta färgen till … "beige" (det jag kallar "silvergrå).

Då är c(e)-blekningarna av choklad mer rättvis i sitt namn "coffee".

Kalif har någon "lustig" färg som jag knappt kan beskriva. Han är både en mörkare variant av "Blanche-färgen", men ser i vissa ljus lite cinnamon-aktig ut, särskilt på ryggen. (cinnamon = choklad agouti.)

För att se bilden större: klicka på länken.

amaira
0

En till Kalif. Större bild fås genom att klicka på länken.

amaira
0

Kokett är söt som en bit sidenlakan Kyss och jag är tjusad och förtjust.

Också hennes färg är lite lustig. Hon är satin, vittecknad agouti (tror jag), men så mörk! Hennes agoutifärg ser oftast svart ut, en speciell sorts "ljus svart" färg, som ibland skiftar i rödbrunt och … gröntGenerad.

(för större bild, klicka på länken)

(gröna möss … nu har jag väl gjort bort mig för evighet inom alla färgsammanhang i Svemus  Fundersam)

amaira
0

Kokett igen. (större bild i länken)

amaira
0

Och Kokett och Blanche. (större bild i länken)

Rapunzel
0

Inte har du c(e) alls, utan blå agouti, lilac agouti (eller lilac) och agouti. Blanche & Kitty -> lilac eller blå/lilac agouti berkshire (har dom mörkare underfärg?), Kalif -> blå agouti berkshire, Kokett -> agouti even/broken mm, Kakao -> choklad(?) berkshire.

maddemusen
0

Kokett kan jag ta hem genast, så chokladig och söt som en liten pralin!!!

amaira
0

Iiiiiihhhhhh   *suckar djupt*   Ännu mera gen-soppa Förvånad

Nu måste jag börja från början igen. (inne i huvudet alltså)

amaira
0

Jag går och dränker mig. Hejdå.

Flört

amaira
0

Äh, jag skojar förstås. Men jag blir förvirrad.

Dessutom - ihop med röd så blir det vita och beiga ungar… Riktigt beiga, inte Blanche-färg…

amaira
0

fast … det finns förstås colorpoint c(h) där i gensoppan också…

Nu ska jag tänka tyst, annars fyller jag forumet …

All "tänkar-hjälp" mottages tacksamt. Högt alltså. Flört