Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1157 ggr
axilur
0

Det hände en olycka

UÄÄÄÄ, jag som var säker på att det inte skulle kunna hända en olycka i min musbur. Jag som trodde att jag toksäkrat den. Gråter

Lilla blå hade på nåt konstigt sätt kravlat sig under en grej och kunde inte ta sig därifrån. Jag vet inte hur länge hon varit fast där, men det handlar säkert om några timmar. Hon är tagen, ser ledsen och trött ut. Fick i henne lite vatten med en gång, och nu sitter hon i en Transportbur och äter lite mat. Har ärtor och lite annat nyttigt på g också.

Gud vad jag hoppas att hon överlever det här, och dumma mig! Gråter

/Anneli

enbartmalin
0

*Här hålls tummar och hundratals tassar i min lägenhet*

Hälsningar Malin

axilur
0

Tack!

Hon har bajsat en del nu, och så har hon fått i sig lite leverpastej och smakat på en ärta. Men är verkligen inte helt pigg, så vi får se hur det går…

/Anneli

enbartmalin
0

Jag hade en pygmemus som hamnade iklämm, hon lågg på rygg och var istort sätt död den första kvarten, började sitta andra kvarten.. 10 minuter senare kunde hon springa runt lite lätt och 3 dagar senare fick hon sin kull. Och dom är ändå VÄLDIGT ömtåliga. Så det ska nog gå bra :)

Hälsningar Malin

Stephanie
0

Vad läskigt! Men tur ändå att hon lever… Jag hittade mina ena gerbil död i sin bur förut. De hade på nåt vänster fastnat tillsammans i ett rör, och inte kunnat ta sig till vatten och mat. Den andra dog efter några dagar. Kan säga att den buren slängdes omgående! (röret var alltså ett sånt gallerrör och satt fast i buren)

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

axilur
0

#3 Hon verkar faktiskt piggare redan, så jag tror hon klarar sig. Hon har ätit mer och druckit mycket vatten. Ser en smula gladare ut.

#4 Ja, det förstår jag! Jag kommer inte ha kvar den här grejen hon fastnade under heller.

/Anneli

axilur
0

När ska jag släppa in henne till de andra igen?

/Anneli

MP160
0

Hoppas hon blir helt återställt igen! Gah va läskigt Förvånad

Bim
0

Uscha vad läskigt, men det låter som att hon är på bättringsvägen iaf.. Ge det lilla pyret några pussar från mig!

[Isa96]
0

Hoppas att det går bra. Jag hade en mus som lyckades komma igenom gallret, det finns ett större "hål" vid luckan på alla gallerburar, där fick hon in huvudet, sen drog hon ned huvudet och kom inte ut, när jag kom in i rummet var hennes huvud jättestort så jag var tvungen att knipsa av gallret för att hon skulle få ut huvudet. Sen hoppade hon glatt iväg och började både dricka och äta direkt, men hon var svullen i 3 dagar ungefär. Hon blev bra iaf, hoppas att det går bra för din lilla sötnos :)

/Isa96

axilur
0

Det verkar ha gått bra. Hon piggnade och åt rätt mycket, så jag släppte in henne till de andra. De putsade på henne, och en stund senare såg jag henne klättra runt lite på grenarna. Så det ska nog gå bra, hoppas jag!

/Anneli

MP160
0

skönt! Glad

Grodan
0

vad bra att hon återhämtade sig…

jag har råkat ut för detta någon gång… möss som fastnat eller klämts… sist var Weenix som fastnade i en äggkartong och troligen suttit fast där ett tag… hon var jättehungrig, törstig och matt… samt hade svårt att röra bakkroppen som ju varit fast i ett dumt läge… Rynkar på näsan efter denna händelse har jag varit försiktig med äggkartonger till stora engelsktypade möss…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

axilur
0

#12 Oj, t.o.m äggkartonger… Ja, man får vara bra försiktig alltså.

Inatt klättrade hon runt bra mycket överallt och verkade stabil. Imorse hittade jag henne sovandes i en hög tillsammans med de andra, så det verkar gått bra. Har en känsla av att eftersom hon klarat det första dygnet så bra så kommer hon överleva också.

/Anneli

Grodan
0

#13 det är hemskt att hitta dem klämda, skrämda och chockade… men lugn och ro något dygn brukar fixa det mesta…

MP160
0

#12 Äggkartong? Hur lyckades hon fasta i en sån? Kartongen är väl ändå ganska mjuk i sånna? ;o

Grodan
0

hon "ålade sig till ett fastna-läge"… så kroppen var krökt

MP160
0

ajdå :/

Ceciliaolucifer
0

Ibland med hjälp av sina kamrater så överlever dom.  Dom får den där extra kärleken och knuffen åt rätt håll. Skönt att det löste sig :) Får vi se en bild på överlevaren?

Snö här hemma har skadat sin ena baktass och det såg rätt obehagligt ut. Hon har antagligen blivit klämd av ngt och nu saknar hon alla tårna på vänster baktass. Men hon springer och hoppar och har sig, vilket är skönt :)

Stephanie
0

#18 Ja, djur verkar klara sig ganska bra efter just såna små "amputationer". Min hamster blev av med en baktass, och jag märkte det knappt. Obestämd Hon skruttade omkring som vanligt ändå.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Elyria
0

Jag har också haft en mus som fastnat i en äggkartong. Sedan dess river jag alltid bort äggkartongernas lås innan jag ger dem till mössen. En gång fastnade en mus i en ögla på en ståltråd som en vattenflaska hängde i. Hon överlevde och blev vår hittills äldsta hona.

Man lär sig alltid nåt nytt när såna här saker händer…

axilur
0

Usch…

/Anneli