Mus iFokus

Mus

Etikettfotografier
Läst 2343 ggr
axilur
0

Mina möss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade mössen lite idag. Här är allihop. Från vänster: Gloria, Aura, Karma, Harmoni och Uforia.

/Anneli

axilur
0

Gloria och Aura.

/Anneli

axilur
0

Harmoni. Glora tvättar sig.

/Anneli

axilur
0

Gloria i fokus.

/Anneli

axilur
0

Harmoni i fokus.

/Anneli

axilur
0

Uforia och Harmoni. Karma bakom.

/Anneli

axilur
0

Uforia i fokus.

/Anneli

axilur
0

Hela högen.

/Anneli

axilur
0

De tog en tupplur efter ett tag. Tråkigt att bli fotograferad.

/Anneli

axilur
0

Harmoni vilar på Gloria.

/Anneli

axilur
0

Gloria äter.

/Anneli

axilur
0

Uforia visar sin fina tan.

/Anneli

MP160
0

Otroliga foton! Skrattande

Hur lyckas du hålla dom på plats kvinna?

axilur
0

Tack! Jag lägger en burk på sidan, så kryper de in där och känner sig skyddade och stannar kvar. Lite god mat brukar funka också. Men det här är typ alla bilder som blev någorlunda bra av 327 stycken. Tungan ute

/Anneli

MP160
0

aowkäi, ballt. Måste testas nångång! Hur gör du med ljuset? Äre blixt eller extra lampa? ;]

axilur
0

Dagsljus rakt på. Blixt ibland, annars blir det ju lätt suddigt. Men sitter de stilla brukar jag skippa blixten då jag tycker att det blir mjukare och finare ljus då.

/Anneli

amaira
0

Ååhh! Vad fina möss du har!!! Kyss Och så läckra tillsammans! Dom är ju helt underbara!

Karma är bedårande, och "bara Karma", ingen slår henne, och hon går inte att ta miste på tycker jag, på första bilden till exempel.

Jag tycker hon har ett sådant oerhört älskligt utseende, jag är allt lite kär i henne! (särskilt på det här avståndet, haha - jag har ju inte tålamodet med "försiktiga möss" Cool ).

Vad har egentligen Harmoni för färg … De där mörka öronen … det är "mer" än colourpoint, är det inte? Är hon himalya eller nått? Ingen aning, men är nyfiken. Harmoni har också väldigt vackra ögon, stora och fina.

Och att Kalle Point har flyttat till Elin Vattnadal, ja det vet du redan.

axilur
0

Tack!!

Ja, Karma är verkligen speciell. Hon fyllde precis ett år också, damen! Kyss

Kan det betyda att Harmoni inte är colourpoint? Obestämd
Hon har en mörk fläck vid svansroten, ganska mörk svans och öron, och betydligt mörkare över hela kroppen än både Karma och Gloria.

Himalaya - är inte de vitare i kroppsfärgen?
Om jag jämför Harmoni med hennes pappa Alpheios som är himalaya, så är det skillnad. Harmoni har mörkare grundfärg och har större/mer mörkare partier. Alpheios var i princip vit på kroppen med pointar bara. Han var inte mörk vid svansroten och hade "rosa" svans.

Hela Gloria ser i princip ut som Harmonis fox än så länge. Men man kan faktiskt ana en skillnad på rygg och mage på Gloria också, så hon mörknar nog med tiden och blir (är) bone/fox. Hon ser mycket mer kritvit ut på bilderna än vad hon är egentligen.

/Anneli

[Thiah]
0

#9 trodde jag först var en på rumpan sittandes mus. Alltså med magen hitåt, typ som en påse ;D

axilur
0

#18 Hahaha, ja, nu ser jag. Skrattande

/Anneli

axilur
0

Jag glömde min favoritbild!

/Anneli

axilur
0

En till då. Oskyldig Sömntutor.

/Anneli

[Thiah]
0

#19 jag undrade lite först vad du  hade för tjocka paddor hemma ;)

Zamwyn
0

Underbara musar och bilder!

JoyBysen
0

Guud så söta dom är <3 Harmoni är bara för söt, Dom andra me såklart :)

Ilandra
0

Jättefina bilder axilur! Blev lite kär i Gloria :) Så söt, och "bew" är så vackert (är hon bone?)

Önskar jag kunde få så bra skärpa med min kamera, men den har 2-3 sek fördröjning den saten, hehe.

lothus1
0

#9 Höll på att skratta ihjäl mig av gulligheten över musan. Trodde hon satt med magen i vädret ;oP

Pimu
0

helt underbart fina möss

axilur
0

Tack!!

#25 Japp, hon är bone fox.

/Anneli

UlrikaD
0

Underbart fina bilder på underbart vackra möss!!Skrattande

amaira
0

Jo, himalyan går inte. Siames då?

Måste erkänna att det står still i huvudet på mig nu.

axilur
0

Ja, siames isf. Jag vet inte skillnaden på colourpoint och siames. Men är hon siames så blir det ju inte samma genkombination och färger som tänkt om man parar henne med Croissant.

Obestämd

Grodan har väl sätt Kalle Point som iaf såg precis likadan ut? Vad sa hon om honom?

/Anneli

amaira
0

Kalle Point är colourpoint, med ljusa öron och ljus svans. Han har inte alls Harmonis mörka öron.

Om hon är siames, blir Karma … "colourpoint" också med c(e) c(h) och inte c(e) c. (och med pointerna nedblekta också)

Gah! Då måste väl de rödögda vita vara extreme dilution med rödögdgenen, ochitne albino…

Jag har ingen aning - GRODAN HJÄLP!!! Förvånad

axilur
0

Men… Har hon så mörka öron då? Ja, det har hon…
Iaf om man jämför med syrran på den här bilden. Obestämd

Åh, vad svårt!

/Anneli

Grodan
0

Haha, ni är för söta

Först vill jag också säga WOW vilka härliga foton! sån skärpa… LÖV!!! Kyss

Sedan till Harmoni…

hon är…        Tungan ute

Tungan ute

colorpoint!!! Skrattande

Colorpoint säger inget om färgen eg. Precis som siamese kan de ha olika "grundfärger"…

• aac(e)c(h) = colorpoint beige
  • aabbc(e)c(h) = colorpoint chocolate
  • aaddc(e)c(h) = colorpoint blue
  • osv

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Tack Grodan, du räddande kunskaps-ängel!  Kyss

Vad skiljer siames från colourpoint, fenotypiskt?

Kan colourpoint alltså ha dessa mörka öron som siames och himalya har? När blir öronen mörka, och när förblir de ljusa? Beror det på grundfärgen?

axilur
0

YES! Tack Grodan!

/Anneli

zooApan
0

otroligt fina musar . undrar vad heter den färgen Uforia har ? kan den heta choklad tan ? blev helt kär i dom! och colourpoint så söt! perfekt teckning för en som älskar siames teckningen men ogillar röda ögon XD

axilur
0

Ja, precis. Choklad tan. Glad

/Anneli

Fairytail
0

Gud vilka vackra foton! Och vilka vackra möss! Så härlig liten grupp Kyss

Honolulu
0

#39 håller med dig, en härlig liten grupp,

axilur
0

Tack! GladGlad

/Anneli

amaira
0

Du axilur skrev någonstans "om" du avlar vidare. Vaddå om! Förvånad

Det är klart att du ska avla vidare på Harmoni!!!  Och tiden går så fort, det är verkligen dags att fundera över hane. Det har du ju gjort också, och jag tror på dina funderingar!!! Det är sååå spännande vart det leder vidare!!

Så, hoppa över "om", va. Flört

Hoppas amaira innerligt. Kyss

axilur
0

Hihi!

Men… Jag har faktiskt ingen plats för varken pappamus eller små pojkmöss och jag vet inte om det där med att kulla funkar för mig… Skäms

Det är det som ställer till det. Plats och blödighet, liksom.

/Anneli

amaira
0

Ja det där med pappamus är besvärligt. Men små pojkmöss kan jag fortfarande åta mig att ta hand om, de som blir över.

Du har så fina möss, och en bra början, nu får du inte sluta!

Kanske får du låna hane? Hör med Elin, det kanske går?

axilur
0

Jag skulle vilja låna Croissant. Är lite kär i honom. Har dock aldrig träffat honom. Men jag har träffat Vattnadalmöss och de är ju underbara. Men just Croissant är ju tillsalu.

Kan man hoppas på att den som köper honom vill låna ut honom? Obestämd

Det vore i varje fall väldigt kul med färgerna det kan bli.
Jag gillar blekgener och blekfisar. Kyss

Vattnadal kanske har någon annan hane i samma färg till låns?

/Anneli

axilur
0

Och TACK för att du hjälper med hanarna, amaira! Du är guld värd!! Kyss

/Anneli

axilur
0

Nu ska jag ta ut tjejerna och pussa lite på dem. Harmoni är så framåt. Det är roligt. Hon klänger gärna på händerna, till skillnad från mamma som gärna sitter i ett hörn eller går och lägger sig. Har hon blivit lite gammal, månne? Hon fyllde ett år nu i januari. Hur gammal blir en engelska på ett ungefär? Inte lika gammal som svensk har jag förstått. Jag tycker hon verkar lite trött.

/Anneli

Vattnadal
0

Hmmm, låna ut, visst skulle jag kunna. Kruxet är ju att jag måste bli av med några i panik nästan!

Croissant blir två i sommar, så han lever ju inte hur länge som helst till…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

axilur
0

Och Harmoni är 60 dagar idag. Liten fortfarande.

/Anneli

Vattnadal
0

Hmmm, men om vi skulle jobba på att få hem honom till dig, i lugn och ro, så hinner du karantäna och lära känna honom, han hinner bli pappa och sen har han bara pensionsåldern kvar!Flört

MVH Elin

axilur
0

Det jobbiga är min lille galna katt. Vågar inte ens ha en duna pga honom, så jag skulle behöva ett till terrarium eller akvarium typ. Skulle jag kunna ha buren i min stora garderob hade det ju funkat, men det känns ju samtidigt taskigt.

Men! Jag har ju faktiskt ett akvarium med två firrar jag inte vill ha kvar. Om jag kan bli av med dem skulle han kunna bo där. Det är ett 54 liters, skulle det funka?

Hm… Jag ska fnula på det här. Obestämd

/Anneli

amaira
0

Fixa det, fixa det, fixa det!  Kyss  *studsar lite upp och ner*

I "värsta" fall kan jag ta honom sedan, hans allra sista tid i livet. Det kan inte bli så länge, engelsktypad som han är. Han kan få en fin ålderdom här.

Vattnadal
0

Tst, han är korsad, så han kan hänga på till över 2 år, men det är ju inte säkert.

MVH Elin

amaira
0

Det är åtminstone inte ett flerårs-projekt, att ta hand om honom. Tungan ute

Och skulle det vara, ja då använder jag också honom i aveln! Kyss

axilur
0

Hihi, det kanske löser sig tillslut då! Kyss

/Anneli

axilur
0

Fotade lite idag. Titta vad lika Karma och Gloria är.

/Anneli

axilur
0

Jag tänker varje gång jag tar ut dem att "nu får tjejerna springa av sig medans jag städar i buren", men så hittar jag dem såhär istället. Jämt.

/Anneli

axilur
0

Här är iaf en tjej vaken.

/Anneli

axilur
0

Och såhär ser Harmonis bak ut, apropå vilken färg hon är. En mörk fläck.

/Anneli

axilur
0

Oj, bilderna var visst lite stora. Jag vet inte hur man förminskar dem nu, om det går.

/Anneli

MP160
0

både fotona och mössen är lika underbara som alltid! Hillevi och Elvira hälsar! (och ja, Assi med såklart!) Kyss

amaira
0

Härliga är dom!!! Kyss

axilur
0

Jag har ju råkat utöka flocken trots att jag hade köpstop… Skäms
Inget jag ångrar! Här är hon, lilla blå/fox från Therese. Liten, näpen, kontaktsökande, supertrevlig, coollugn. Gillar henne supermycket!

Sen har jag Vattnadals Croissant här hemma också. Gammelgubben. Honom har jag inte hunnit fota än, men det kommer det med. Har aldrig hållit i en mus med så mycket tassdarr som honom.

/Anneli

Grodan
0

god päls på morrhårskuddarna har hon också Flört

axilur
0

Haha, hörrödu! Först tänkte jag faktiskt skriva "(Och ja, Grodan, jag vet att hon saknar morrhår!)" Flört

/Anneli

Grodan
0

hehe

axilur
0

#66 Den här tjejen var lugnast av… Hur många var de… 4-5, tror jag. Therese undrade över temperamentet på en av systrarna och jag antar att det är den honan som är tuggaren. Var min hona typ längre i rang och "mobboffret" då, eller hur ser man på det där?

Man låter bli att avla på dessa helt eller? Verkligen synd, för jag gillar henne riktigt riktigt mycket redan. Drömmen vore ju att hitta en stooor och snygg engelsk kille till henne… Rynkar på näsan

/Anneli

MP160
0

#63 men åh så fin! med eller utan morrhår! Kyss

axilur
0

#68 Ja, hon är så underbar!

Fast jag tycker hon ser rätt fånig ut utan morrhåren, så jag hoppas de växer ut snart. Skrattande

/Anneli

MP160
0

Maha, ja det ser kanske lite naket ut, men ändå ;D

mocchino
0

Men gud vilka vackra möss!! Kyss

// Nathalie

Grodan
0

#67 Ja, enligt vad jag själv iakttagit så är det en lättstressad mus som tuggar päls och morrhår. Det är ett överdrivet putsbeteende och kan ibland vara dominansrelaterat, men jag tror inte alltid att det är det.

Beror ju på hur nära släkt hon är med tuggaren. Är hon syster eller dotter skulle jag INTE avla på henne då det nedärvs så lätt.

axilur
0

#72 Jag skulle tro det är hennes syster som är tuggaren. Den springiga. Skulle tro att Therese håller med om det också.

SKIT! Hon är verkligen världens sötaste.

/Anneli

Grodan
0

det var tråkigt att höra…

jag har själv låtit bli att avla på möss med underbart temperament pga svansknyck och morrhårstuggning i släkten och det är tufft… men avelsmässigt blir det bra i slutändan

axilur
0

#74 Jo, jag är medveten om tanken att "inte avla på älsklingsmusen"…

/Anneli

axilur
0

De sover ganska lustigt… Högst upp i buren. Skrattande

/Anneli

axilur
0

Det är mysigt när man får se magarna på dem iaf.

/Anneli

mocchino
0

#63 En av hennes systrar har råkat hamna här hemma! :D En jätte söt liten dam! :D Även hon är utan morrhår! Ser lite roligt ut faktiskt! ;P

// Nathalie

MP160
0

#76 aw pluttarna! Skrattande

axilur
0

Och Croissant förstås! Kyss

/Anneli

Bim
0

FRUKTANSVÄRT SNYGGA MÖSS!

axilur
0

#81 Tack som fan! Skrattande

/Anneli

MP160
0

#80 så fin "gubben" är Skrattande

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.