Mus iFokus

Mus

Etikettfotografier
Läst 1211 ggr
enandrachans
0

Min fina Trubbel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag lyckats fota honom. Dock inga särskilt bra bilder, men man kan se hur han saknar svans och sina två bakfötter.

Han är så charmig att man önskar att han varit lite större så han hade kunnat sova i sängen!

Skrattande

MP160
0

Nämen lillen ;o

Mymlan
0

Ok så kort svans har inte min Skrutten den är lite längre..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[Thiah]
0

Hur klarar han sig utan sina bakfötter?? Helt superljuvlig verkar han vara iaf

enandrachans
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Än så länge verkar han klara sej utmärkt! Han är så pigg och sprallig som mus-ungar ska vara. Jag tror att det hade varit värre om han saknat hela benen, nu är det ju trots allt "bara" fötterna. Tur att det är bakfötterna och inte framtassarna, det hade nog kunnat ställa till det.

Han är fullkomligt underbar, se så söt han är när han tvättar lilla nosen, han ser ut som en liten björn-unge tycker jag Kyss

[Thiah]
0

#4 Låter fint det :D

Grodan
0

Men näe, tycker inte det är sött alls. Varför hålla liv i en mus som är så handikappad?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan
0

Jag undrar och tror han kommer få skavsår på bakbenen där det skulle vart tassar ju mer han rör på sig etc. Vad för liv kommer han få? är det humant ha han? ställ er dessa frågor UTAN att förmänskliga han, Trubbel är en mus/djur inte en människa.

Kommer han kunna vara mus fullt ut? hoppa, klättra, springa etc.

Ta jämför lite drastiskt med Munskin *felstavat* katten som har tax ben, den kan inte hoppa som en vanlig katt etc..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Anett Lindbom
0

#6 #7, Ungefär så tänkte jag också när jag såg den lilla musen, jag själv skulle inte spara en mus som är så där handikappad, jag tycker inte att det känns så snällt mot den, men det är jag det..

enandrachans
0

#6,7,8: Eftersom att han ännu inte visar några svåtigheter med att röra sej och heller inte har några skavsår är det för mej helt bisarrt att avliva honom. Klart att han ska ha en ärlig chans!

Jag förstår hur ni tänker och jag arbetar själv med omplaceringar (driver en egenstartad organisation), och har därför stor respekt för djur i alla former och skulle därför aldrig kompromissa vad gäller deras välmående. Jag fömänskligar heller aldrig ett djur.

Min fina lillkille Trubbel kommer att få leva på ett mjukare underlag och om inte det fungerar så får han somna in. Men att jämföra det med en katt eller en hund går ju inte heller, eftersom en katt/hund etc väger så mycket mer än en mus och kan inte leva med "stumpar" till ben utan att få skavsår som i sin tur kan leda till allvarliga infektioner. Musen kan däremot ha en chans om denne lever på tillräckligt skonsamt underlag.

Ceciliaolucifer
0

Jag har ju Halt som bara har 1 fungerande bakben och han tar sig fram och jag tycker att han har ett fullgott liv. Visst är det skillnad på att sakna 1 ben istället för 2 st. Men att ge honom en ärlig chans tycker inte jag är fel.

Men visst är det sorligt att han inte är hel.

Önskar dig lycka till :)

enandrachans
0

#10: Tusen tack för att du förstår. Det värmer! Kyss

Grodan
0

Jag tycker inte att djur kan leva ett värdigt liv, när de saknar viktiga kroppsdelar som ben och tassar. Vi är olika när vi bedömer. Vi är även mycket olika människor. Jag rehabiliterar inte djur och därför är jag ganska ensam och extrem om mina åsikter. Ville dock ändå framföra dem. För ingen annan vågar. Hoppas inte du blir ledsen för det. Kram Kyss

axilur
0

Jag har rehabiliterat djur i hela mitt liv (eller ja, familjen, när jag var liten, men jag är uppvuxen med det) men trots det håller jag faktiskt med Grodan. Jag har svårt att tycka att det är ett värdigt liv bara man klarar sig…

Men samtidigt har jag väldigt stor förståelse, och tycker inte alls att du gör fel, det är ju faktiskt bara du som känner musen! Glad

/Anneli

enandrachans
0

#12 och 13: Denna musen vet ju inget annat, om han skulle förlorat sina ben skulle han ha känt förlusten och säkert känt sej otroligt hämmad. Men nu har han ju aldrig hft det annorlunda och jag bedömer därför att han inte heller kan få ett mindre värdigt liv en en mus med alla ben. Förutsatt att han inte får skav etc. så klart.

Är ni med på hur jag menar?

enbartmalin
0

Till er som "klagat": Jag tycker inte ni kan sitta och skriva att den inte förtjänar en chans när ni itne träffat den eller ser hur den för sig. Det är upp till personen som tar hand om djuret och se om den har en framtid eller inte. Alla gör vi det vi anser vara bäst för våra djur, ni har era åsikter och jag respekterar det, men ni respekterar uppenbart inte "enandrachans" val av att behålla musen. Det är hennes/hans val och ni borde lita på att det är rätt val när ni inte ens sett den eller sett hur den mår.

Så länge djuret mår bra, (vilket ni inte kan se därifrån ni sitter) har den all rätt att leva varesig det är en mus eller häst. Ni får helt enkelt lita på att "enandrachans" gör det rätta.

Mvh Malin

Hälsningar Malin

[Thiah]
0

Jag har sett både katter och hundar samt 1 kanin som klarat sig utan sina bakben och ändå levt bra liv. Dessa djurs har dock krävt lite xtra omvårdnad men inte förlorat något av sin livsgnista.

Så ge detta en chans tycker jag.

Ceciliaolucifer
0

Precis som Malin också säger så är varje enskild individs historia unik. Hade det varit framtassar som var borta så skulle jag själv har börjat fundera på om det var värdigt, eftersom en mus putsar sig med framtassarna och framför allt äter med dom.

Men som i tex Halts fall, så springer han som bara den, han klättrar, hoppar precis lika högt och fort som alla andra möss här hemma. Trots att han bara har ett fungerande bakben.

Det jag har reagerat på är att det så lätt tas bort möss. I en tråd så var det en mus som hade bitit sin kompis en gång, ja då fick TS rådet att ta bort (avliva) den musen. Det kände jag var ngt riktigt drastiskt och kan inte förstå att man dömmer ut en levande varelse på det sättet.

Föds det några möss i fel färg eller kön, ja då ska den kullas. För det "går inte att sitta med hur många möss som helst".

Är det ngn mus som visar några tecken på sjukdom, ja då ska den tas bort, för det finns tusen andra friska möss.

Vart tog ansvaret vägen? och respekten för andras liv? Det här synsättet som jag beskrivit ovan har fått mig att känna mig lite utanför. Det är tex inte kul att läsa "problem" trådar eller "sjuk" trådar, eller veta om att vissa möss har kullats, eller att hanarna inte får några hem och tas bort.

Till enandrachans! Jag skulle vara intresserad av att se fler bilder på hnm :) se hur han faktiskt har det. Vad är det som har hänt hnm?

Jag respekterar andras åsikter och jag hoppas att ni tolkar mig rätt. Vi är alla olika och har olika syn på möss, eller ja, djur i allmänhet. Jag tycker att det är otroligt sorligt bara.

/C.

[Thiah]
0

#17 Att bita sin vän är inte okej.  Jag har själv haft möss som varit agressiva mot mig eller deras vänner och dom blir inte bättre. Vissa kan bli bättre mot människor men de flesta blir inte det.  Och att diskutera kullning av hårfärg el dylikt är en helt annan tråd.

Jag anser att ha en god djursyn innebär att ta ansvaret för deras liv  och deras arts tillstånd. Att ha djur som är aggressiva mot de sina samt bär på sjukdomar är elakt. Att avla på djur med tumörer är elakt t.ex.

Ceciliaolucifer
0

#18 Att bitas ngn enstaka gång och vara aggressiv är två helt olika saker. Och jag syftade på det förstnämnda. Dessutom så finns det alltid alternativ. Om 2 möss bor ihop, och den ena är elak mot den andra. Varför inte sära på dom? måste den elaka tas bort då bara för att den inte gick ihop med just den musen?

Jag håller med din syn på god djursyn. Men inte att kulla tillhör den kategorin.

Det jag tar upp är mina känslor bakom varför jag tycker att hon ska följa sitt hjärta och sinne när det kommer till den här killen. För att bara hon kan avgöra vad som är bäst för hnm. Det behöver väl inte vara en annan tråd bara för att jag förklarar varför jag känner som jag gör? Sen om det vill diskuteras, så visst, då kan man väl göra en annan tråd.

Grodan
0

#14 jag är med på hur du menar och hoppas att du gör allt i din makt för att musen skall må bra, samt åtgärdar minsta tecken på olust eller svårigheter från musen sida.

#15 jag förstår att du är upprörd. det har du all rätt att vara. jag respekterar det.

jag hoppas jag inte förstört din tråd nu enandrachans - men för att inte fortsätta (förstöra den) skall jag inte diskutera saken mer här

fridens med er

[Thiah]
0

#20 Tycker du gör rätt i att framföra dina åsikter och jag är glad att du gör det för det jag att iaf jag tänker efter om min ståndpunkt osv..Det är otroligt  nyttigt och även om vi kan tycka olika tycker jag inte sämre om dig utan tvärtom

axilur
0

#15 Jag sa inte att nån gör fel… Menade inget illa alls.

/Anneli

enbartmalin
0

Jag är helt chockad över att höra era åsikter, ni är ju helt avtrubbade. Att det är en sån extrem skillnad på mus.ifokus och gerbil.ifokus är ganska illa då djuren är ganska lika. Ni får mössen att framstå som om dom har mindre värde.

Ett exempel: En Gerbil unge föddes med ett tippat huvud och gick i cirklar och ägaren undrade hur hon skulle göra. Om det hade varit här och det varit en mus hade ni sagt att hon skulle döda den? Medans mestadels av svaren på gerbil var: ta den till veterinären, och det snarast! Det var inte på tal om att döda den.

Hälsningar Malin

axilur
0

#23 Jag tycker vi är precis tvärt emot avtrubbade. Men jag ser ingen anledning i att hålla liv i ett djur som saknar jätteviktiga kroppsdelar… Möss är dessutom bytesdjur och visar sig väldigt ogärna svaga, men kan lida ändå. Att värdera ett djur kan ibland betyda att man får låta den somna in.

Nej, det hade vi inte sagt. Vi hade sagt precis samma sak som gerbilfolket. Vi är inga veterinärer och delar inte ut domar liksom.

Det här är inte och har aldrig varit menat som ett påhopp öht. DU känner ju musen, det är DITT beslut och jag tror att du är klok.

/Anneli

enbartmalin
0

#24 Men mössen är idag inga vilda djur och har tappat stor del av sina instinkter i fångenskap. Jag har inte syftat på dig i mina medelande eftersom du faktiskt skrev under ditt inlägg att det var upp till henne och att du hade förståelse.

Det som gör mig irriterad är att folk bara skriver, "varför hålla liv i den?" och " jag skulle inte sparat en sån mus"(nu citerade jag itne ordagrant), ungefär som om hennes val är helt fel!

Hälsningar Malin

enandrachans
0

Det värmer i hjärtat att jag fått medhåll och inte bara mothugg. Jag håller verkligen med "enbartmalin" att stämningen på gerbil.ifokus är helt annorlunda. Känns som om gerbiler anses ha ett större värde. Men med detta vill jag inte ha sagt att just ni som skrivit i denna tråden tycker möss är mindre värda, den saken kan bara ni själva svara på, jag pratar om min generella uppfattning ang. de båda iFokus sidorna.

Jag älskar verkligen gerbiler, har ca 20 stycken Skrattande Men har efter att jag fått hem de mössen som jag räddade från djuraffären fastnat något enormt för möss också. Jag älskar mina möss och gerbiler lika mycket! Sen är det klart att vissa individer sätter sej lite extra varmt runt hjärtat, som t.ex. min älskade Trubbel!

Stephanie
0

#26 Vad som innebär "större värde" har vi tydligen helt olika åsikter om. Vi som säger att man bör avliva ett djur som inte mår bra, säger det självklart för djurets egna bästa! Att "rädda" ett djur, innebär tyvärr för många att hålla vid liv till varje pris… För mig kan "rädda" även innebära att man tar bort djuret, och besparar den smärtan djuret skulle få utstå annars.

I det här fallet kan jag förstå att man behåller musen, nu när den ändå sparades - man borde ha tagit bort honom så fort man upptäckte det istället. Något många glömmer är att fundera på livskvalitet.

Dessutom uppkommer sådana här skador ofta på grund av att mamman bitit av tassar/svans. Sånt gör honan när det är fel på ungen, det är naturens gång att sjuka djur dör. Men ibland händer det att honan inte biter ihjäl ungen helt, utan bara skadar den. Som människa, anser jag därför att vi bör vara det kloka "överhuvudet".

Så att komma och säga att de som säger "avliva" i olika fall är djurplågare, elaka, ger ingen chans osv, är att idiotförklara sig själv istället. Vi är de som har tänkt ett steg längre. Vi är de som har skjutit undan våra egna känslor och bara ser till djurets bästa.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
0

Om jag ska gå in mer specifikt på det här fallet (vilket jag gjorde till en viss del i det tidigare inlägget, ang. att honan biter ungarna) så finns det en sak som jag inte sett någon påpeka: Han kommer aldrig att kunna klia sig och hålla sig riktigt ren heller. Förmodligen kommer han att få ryggproblem då han får en felaktig benställning. Han kommer förmodligen att få dålig balans, eftersom hans svans är halv. Han kan få svårt i en flock. Det är vanligt att "handikappade" djur blir "mobbade" av flockmedlemmar, eftersom de i det vilda är farliga att ha i flocken.

En halv svans avbiten, det går jag med på - den klarar de sig tillräckligt bra utan ändå, bara man anpassar buren. Men ett djur utan båda baktassarna hade jag aldrig behållt, de saknar en för stor del av kroppen för att ha förutsättningarna för att klara sig bra.

enandrachans
0

#28 Jag har inga problem att avliva ett djur om det är befogat. Jag skulle aldrig hålla ett djur vid liv för att det "ska" leva till varje pris, ett dött djur lider ju inte. Jag vill verkligen klargöra detta för att ni ska förstå at jag inte är någon fanatisk person som lever i nån naiv drömvärld vad gäller djurens värde. I vissa fall är det helt klart bättre att låta djuret somna hellre än att låta det genomgå en plågsam behandling som kanske inte ens hjälper. Men allt handlar om individen och specifika situationer och fall, man kan definitivt inte generalisera sånna här saker. De måste man bedöma utefter situationen.

Ville bara klargöra detta!

Stephanie
0

#29 Nä, i det här fallet, när han ändå fått leva vidare så skulle inte jag heller ta bort honom. Men jag själv tycker att det är bättre att ta bort en sån unge som pinkis, eller så snart det händer.

Binajis
0

#27 Jag håller med dig. Det verkar som att vissa har glömt att döden inte är det värsta som kan hända ett skadat djur, tvärtom -det är befriande!

Och när vi ändå är inne på det här med att "hålla vid liv till varje pris", ett exempel som jag såg på Animal Planet för någon dag sedan;

Två djurpoliser besöker ett hägn där det finns omkring 20 stycken hundar. En hund har brutit båda bakbenen (alternativt att den var född så) uppe vid höften så man kunde vrida benen runt, runt åt alla jäkla håll. Hunden försökte förgäves springa ifrån djurpoliserna medans den skällde allt vad den kunde. Stora blodiga skavsår på benen som var av. Både jag och pappa blev helt chockade, att dom ens kunde tveka att avliva hunden! Jag hade skjutit den på plats, ärligt talat. Allt för att den skulle slippa att bli stressad och lida ännu mer. Men dessa djurvänliga poliserna skulle promt åka till djursjukhuset för att veterinären skulle få kolla på hunden. Sagt och gjort. Veterinären sa "jag ska se om jag kan laga det". Så denna hund skulle få genomgå en operation till råga på allt. Tyvärr fick man inte veta hur det gick för hunden Foten i munnen

Men det här tycker jag visar att vissa inte förstår vilken räddare i nöden döden kan vara.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

enandrachans
0

#29 Om jag hade upptäckt att han såg ut som han gjorde när han var pinkis så hade jag självklart låtit honom somna. Nu var det ju som jag skrivit tidigare att jag tog hem de stackars dräktiga och uppstressade honorna från en mycket dålig djuraffär. Mössen var redan så stressade och jag ville inget annat än att ge dem näring och lugn och ro. Därför pillade jag inte med någon utav mössen mer än nödvändigt de första 2 veckorna. Trubbel var alltså två veckor när jag först tog upp honom i handen och han hade öppnat sina ögon och fått sin päls.

Jag tror att vissa här inne har missat detta och misstolkat mej. Givetvis skulle jag aldrig behållit en såpass missbildad mus från början. Men nu är han här och jag tänker inte avliva honom om jag inte ser att han lider.

enbartmalin
0

Jag tycker den här diskusionen har tagits så långt det går och att allas röster är hörda. Nu är det endast upp till enandrachans att göra det HON anser vara rätt.

Kan vi enas om att lägga ner?

Hälsningar Malin

MP160
0

#33 Yes please.

Stephanie
0

Hur går det med Trubbel nu? Glad

axilur
0

Undrar också hur det går för den lilla krabaten.

/Anneli

imsuchadiva
0

Ja, hur går det för den söta lilla musen?