Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 368 ggr
Marcus5
0

Muskul

Måste bara få berätta om ett par episoder bland mina nya möss. Kom ju hem från Uppsala i fredags med två nya texelmöss, ett syskonpar, så otroligt söta, med så olika personligheter. Tjejen, svar texel, söt så man smälter, och så rädd speciellt för den stora hunden. Hon sitter i mitt armveck och piper om han kommer, så nu är vovven förpasssad till köket när lillgumman är ute, men hon trivs i mitt sällskap och det ska bara vara vi två. Har ännu inte hittat på ett bra namn. Brorsan däremot är raka motsatsen så kaxig och modig så jag blir imponerad. Han började med när han kom hem att pressa sig ut ur buren genom gallret, tre gånger!, så nu sitter han i säkert förvar i en petbox. Jag behöver bara sticka ner handen till honom så är han snabb som attan och rusar upp på min arm. Sen sitter han i nacken på mig och kollar läget när jag stökar runt i köket. Hunden har fått ett par pussar av honom, men annars ger han inte vovven någon större uppmärksamhet, på sin höjd en överlägsen blick.

Sen till mina två damer som jag har haft ett par veckor. De har ju en snygg, men inte så praktisk bur, med rör osv. Jag har också lagt dit lite andra grejor, bl a en toapappersrulle. I morse hörde jag hur de stod i och fixade och gissa vad de gjort! Transporterat toarullen genom det första röret från botten upp till platta ett. Där har de tryckt in rullen i rör nummer två och ligger nu där och myser. Måste försöka tolka deras budskap, kanske inga plaströr bara toapappersrullarSkrattande

Otroligt vad mössen verkar vara intelligenta och så sociala. Jag är jätteimponerad!

Marcus5
0

Glömde säga att min nya hane heter HEKTOR, vad annars med hans mod. Syrran har jag som sagt var inte döpt. Mina två damer heter Papira och Karin. Karin heter hon inte i pappren men hon är ju champagne så därför tänkte jag på författaren Karin Blixen, som sa att champagne och pengar kan man aldrig få för mycket av.Skrattande

Grodan
0

haha… ja, man ska förstå sina djur… när du lärt dig mössens språk får du gärna skriva en artikel om det! Skrattande Flört

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Marcus5
0

Det ska bli! Förstår nu att jag har mycket att observera och lära mig. De är ju för mysiga!

En annan sak som slagit mig är att folk alltid har synpunkter på att djur luktar. Min Cocker är en riktig liten dreglande stinkbomb, men tro det eller ej, Jag tycker att han luktar på gränsen till gott. För det är ju min gullebubbe. Det var samma när jag hade sonen liten. Vad då byta blöjor!? Det är ju mitt barn och hans lukt berörde mig inte illa på något sätt. Sen har jag ju nu kommit på mig med mössenGlad De bajsar och kissar på mig, men jag tycker inte att det luktar illa. Är det något fel på mig?!Fundersam

-mmk-
0

nejdå marcus5 .. samma sak med mig .. har 5 cockrar och deras öron kan lukta gammal disktrasa ibland, men inte slutar jag gosa med dom för det ;)

Grodan
0

"fel" och fel… nä, det tycker jag inte… vi djurfolk har liksom andra näsor än andra… dessutom är det en vanesak… när man vant sig vid djurlukten - den allmänna - kan man "bakom den" liksom uppfatta andra dofter… jag kan inte fråga folk som hälsar på ofta om det luktar i trappen eller så, för de är också vana… och inte heller vet jag om illern stinker så som jag VET att illrar gör… kan man känna illerlukt när man kommer in här? jag känner då ingen… inte ens när jag doppar näsan i illerns päls känner jag annat än HANS lukt - hans underbara personliga lukt…

ostädade burar, ammoniak och slusk… ja det stinker, men färskt kiss och bajs… näe…

någon tyckte faktiskt att mössen mina luktade gott - som nybakat bröd - och då funderade jag lite på det och ja, det luktar lite jäst faktiskt… men om det står för länge och verkligen jäser… mja, då luktar det ofräscht…

Marcus5
0

Precis, mmk, gammal disktrasa luktar det om fuktiga (och de är ju nästan alltid fuktiga) cockeröron. Vad gäller nybakt grodan ja varför inte? Det luktar i alla fall inte illa enligt mig.

-mmk-
0

jaa.. nu när det är blött ute så luktar det jätt gott om öronenFundersamFlört

jag tycker inte att det gör något att det luktar.. enligt mig luktar det inte så mkt, jag har vant mig vid lukten .. samma sak med mössen .. alla tycker att det luktar illa … jag tycker att det luktar gott ju :p

Grodan
0

jag tycker trampdynor luktar så gott…hundars o även illrars… mössens är för små att lukta på… *fniss*

Muszimba
0

Jag tycker att vår lilla prinsessmus Facklan, 2 år, har den absoluta pussgoaste magen. Den är så oemotståndligt tan-färgad och mjuk att man bara måste pussa den….och hon gillar det oxå att man pussar hennes lilla goa mage.Skrattande