Mus iFokus

Mus

Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 531 ggr
lothus1
0

Söker en mustös

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag letar efter en mustös som ser ut som Lilith till vänster =o)

Hon måste finnas ganska nära mig….hmmm…i alla fall i S-holmsområdet =o)

Grodan
0

Vad är det du syftar på utseendemässigt? Typ, färg, teckning eller hårlag? *nyfis* Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

lothus1
0

Kan du inte hjälpa mig att försöka lista ut vad för slags mus Lilith är. Jag vet inte riktigt. Är hon inte choklad nånting och så broken nåt *lol* JA! Se vad duktigt av mig. Fattar inget, men det låter bra *S* Nää, men allvarligt Räcka ut tungan Jag lär mig fortfarande om dessa alla olika teckningar och det finns ju en och annan =o)

Please….be kind and help me out if you can. I really would like a mouse like Lilith (my little special angel) Skrattande

Lilith är en mycket speciell mustös. Hon är den enda som pratar med mig när jag kallar på henne. Jo, hon gör det Skrattande Hon är full av kärlek. Varje dag när jag byter vatten åt dem så kallar jag på henne med mjuk röst och efter en stund svarar hon. Sen står vi där och svarar varandra *lol* Ååååh, vad jag lööövar mina små Kyss

Kramisar!

Muszimba
0

Lilith ser ut att vara som du säger en Choklad broken. Men jag är osäker på hårlaget, men hon ser ut att vara korthårig på bilden i ditt första inlägg.

Jag har en mus som Lilith, hon kommer fram och pratar med mig på morgonen vid min frukosttid, då jag sitter i vardagsrummet där jag har mina burar. Annars så kommer denna lilla gosemus fram på kvällen och vill prata oxå.

lothus1
0

Vad jag kan se så har hon "semilångt" hår eller så är kort korthårig. Något emellan?

Visst är det mysigt när de pratar med en =o) Hon låter urgullig när hon pratar. Nästan som ett marsvin *lol*

Kram!

Vattnadal
0

Fast möss pratar inte som marsvin. Om det låter så från en mus är det Rossel. Slem i lungor, en redig förkylning, lunginflammation, mycoplasma, bör kollas av en veterinär.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

lothus1
0

Jag visste att någon skulle säga så om jag skrev att hon lät som ett marsvin *lol* Hon låter inte direkt som ett marsvin så var lugn.

Kram!

Vattnadal
0

Nej, men möss låter ju inte. De kan pipa, men det är nästan bara när de gör illa sig eller blir jätterädda. Mina möss låter inte alls. Man ska ju inte ens kunna höra dem andas.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

lothus1
0

Vi måste förstå att alla djur beter sig inte enligt en norm. Det finns avvikelser!!!

Bara för att dina möss inte låter alls betyder inte per automatik att mina möss är sjuka om de "pratar" lite när jag kallar på dem eller hur.

Hur kommer det sig att tösen bara "låter" när jag pratar med henne. Under hela resterande tid hon springer omkring och leker med de andra är hon ju tyst!!!

Nej, jag köper inte det du skriver Vattnadal. Inget ont menat.

Grodan
0

För det första, Lilith ser ut att vara färg: cinnamon, teckning: even och hårlag: texel (astrex långhår).

För det andra: HUR låter Lilith?

Det är precis som Vattnadal skriver, möss ska normalt inte låta alls. Har de ljud för sig, som man kan missta för att de pratar, så är de tyvärr inte friska och kan riskera att få svåra andningsproblem och till slut dö. Vanliga bakterier som orsakar det vi kallar "rossel" är mycoplasma och pasteurella. Luftrörsinfektion, snedskalle (också orsakad av dessa bakterier) eller lunginflammation kan åtgärdas med antibiotika som man får av veterinär. Bäst är att ge mössen Terramycin/Vibramycin och Baytril i kombination. Speciellt om man inte tar prov och får svar på exakt vilken/vilka bakterier som orsakar sjukdomen.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Sorry Lothus … det låter rart, jag vet Gråter.

Jag hade också en sån där, en vit hane, köpt på zoo. Han lät "jättegulligt" och var såå "pratsjuk". Jag visste inte heller att det var sjukt. Det fick jag reda på den hårda vägen - när mina andra två möss dog…

Varför han bara "lät" när jag kom? Det kan jag inte riktigt svara på, kanske han helt enkelt "andades" lite mera ivrigt när det liksom "hände något", så ljudet framkom mera då.

Så tyvärr… Möss låter inte. De kan pipa, men de har ABSOLUT inte några "små gulliga ljud" för sig när man kommer … De må vara hur olika som helst i personlighet - möss "låter inte" …

lothus1
0

Jag är ledsen, men jag står fast vid det jag skrivit innan. Hon svarar vid tilltal endast (med små mjuka ljud). Jag VET vad Mycoplasma innebär. Då måste Muzimbas mus vara sjuk också eller hur???

Lilith är ju ivrig när hon ränner runt i buren med de andra två, varför låter hon inte då???

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=182422

Jag kan definitivt inte identifiera Lilith till något av det som skrivits om Mycoplasma här ovan!

Det är ju lätt av er att sitta och skriva på bara det jag har gett er i skrift här. Jag vill inte bli ansatt av er direkt varje gång en mus inte beter sig exakt så som ni vill eller efter en specifik norm.

Muszimba
0

Lothus1, jag kan inte mer än att hålla med dig om att både din och min mus kommer med dessa små mjuka ljud vid enstaka tillfällen då de svarar oss.

Den mus som svarar mig är inte sjuk, då hon inte har någon kontakt alls med min gammelmus på 2 år som har Mycoplasma. INGEN av mina andra möss har kontakt med henne(den sjuka). Jag to.m spritar mina händer och andra delar som har haft kontakt med den sjuka INNAN och EFTER pillande med den. Jag vet att min lilla pratmoster till mus låter när hon vill vara gosig med mig, ALDRIG annars.

Jag vet att en del vill väl, men det kanske låter hårt ibland…………..

lothus1
0

Javisst är det så som du skriver.

Grodan har skrivit i alla fall att hon är villig att försöka låta lite mindre hård i sina texter och det är ju fint.

Vi är ju fler här som har upplevt en "hård" textning.

Hoppas ni får en fin dag allihopa =o)

Kramen från Sara

amaira
0

Förlåt…

Ska tänka mig för i framtiden hur jag uttrycker mig. Kyss

lothus1
0

Det är lugnt Amiara!

Vi jobbar bara vidare på att få ett så trevligt forum som möjligt ;oP

Kramisar!

Nattskjorta
0

Min Leif kan också låta lite ibland och när jag var hos veterinären så bad jag henne lyssna extra på honom just för det, men lungorna lät bra och förutom Myocoptes så var han enligt henne i utmärkt skick. Men jag blir lite orolig när jag läser det här, kan det vara så att Leif trots veterinärens undersökning är sjuk, jag som tyckte att hon var bra och noggran. eller kan det vara så att vissa möss har så att de låter, vem vet det kanske är något medfött fel eller nått.  Fundersam

lothus1
0

Din mus är säkerligen frisk. Oroa dig inte. Om du känner dig osäker så ta ett andra utlåtande från en annan veterinär eller gå tillaka och begär en ny undersökning.

Kramen!

lothus1
0

Jag söker fortfarande efter en tös som Lilith. Då en färg: cinnamon, teckning: even och hårlag: texel (astrex långhår) som Grodan beskrev.

Kramisar!