Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 1157 ggr
[SarahOhrn]
0

Ingen stamtavla

Är det något problem om man inte har stamtavla till sina möss? Är det något man "bör få"?

Jag har info om födelsedatum, hårtyp, färg osv, men inte föräldrarnas namn och sådär. Men det kanske behövs för att man ska kunna avla och ge ut stamtavlor till andra. Men egentligen behövs det väl inte då man ändå kan registrera dom med uppgifterna för att tävla och så.

Kan man regga dom någon annanstans än Svemus?

Stephanie
0

Man kan registrera möss utan att veta något om deras stam också. Stammen är bra att veta när man ska avla och så, för att veta vad de bär på, men inte nödvändig. Man får vara mer försiktig då bara. När man registrerar så fyller man bara i det man vet helt enkelt Glad

Förutom Svemus, finns även Sydsveriges Smådjursvänner neråt i landet. Men det är bara Svemus som är speciellt inriktade på möss.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Camillhe
0

Jag kanske minns fel men hade inte du köpt på zoo fast djuren var uppfödda hos Vattnadals?

För är det så tror jag nog Vattnadal kan ge dig stamtavlor på dina djur.

Angående  reggning, det finns väl några smådjursklubbar runt om i landet, men ingen mer än Swemus som är specifikt för möss.

Vill du delta i Swemus aktiviteter med dina möss måste dom registreras i Swemus.

[SarahOhrn]
0

#1 Okej. Får kika in det med sydsveriges smådjursvänner, jag bor ju nere i Göteborgstrakten.

Men jag tänkte ev ta en kull på någon av mina möss, jag vet ju inte helt säkert vilka föräldrarna är då men det kan jag säkerligen ta reda på av uppfödaren om det skulle va så, jag vet i alla fall att dom har bra linjer och är väldigt tillgivna och snälla och sådär. Men vi får se när dom blir äldre! :)

#2 Hm nä, jag har köpt mina första tre möss på djuraffär men 2 av dom är nu döda och en har jag kvar. Men mössen jag köpte nu (som jag menade här) köpte jag av MalinMalin här nere i Alingsås. Vattnadal visste jag inte vem det va förens jag hittade mus i fokus för några dagar sen, trots att hon tydligen bor nära mina föräldrar men nej har aldrig haft några möss där :)

Kom på nu att jag köpte ju mina första möss (en av mina som lever nu alltså) på Brynäs zoo i Gävle och jag vet bara att tydligen några möss där har varit från Vattnadal men jag har ingen aning om hon är det..

Jo jag ska registrera dom i Svemus tänkte jag, fast nästa månad då jag inte har råd nu. Men ska regga dom den 23 maj sen ställa ut dom i Valbo 6 juni :)

Camillhe
0

Jaha jag blandade nog ihop det. Men kontakta personen som tagit kullen, hon borde kunna redovisa stamtavla.

[SarahOhrn]
0

Jo bara att hon skriver inte ut stamtavlor för det är mycket jobb, antar hon har någon själv men ja gvet inte.