Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 991 ggr
Sandra-L
0

Mina första virvelbebbar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte starta en liten tråd om mina efterlängtade abyssinier-bebisar! Jag är så glad för dem!

Nya bilder kommer vart eftersom de växer! :D

Dessa är från 2 olika kullar, mammorna är en chokladfox och en colorpoint!

De fick 7 bebbar var.. Deras första bebbar!

Här är en bebbe från colorpointmamman, alla är likadana

här är en bebbe från chokladfox mamman, 6 choklad och 1 black, alla fox!

Grodan
0

Grattis! Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Pimu
0

grattis .. från mig oxå .. hoppas på fler bilder längre fram .. Flört

Sandra-L
0

Tack!
I promise, fler bilder kommer ;) hehe

amaira
0

Häftigt! Vad fina de är!!!!!

Kul med en på första bilden, den har färgläckarna på baken precis där virvlarna är. Häftigt!!

Sandra-L
0

gud va jobbigt det är!! kan ju inte låta bli dem för 5 öre.. Mammisarna blir snart förbannade på mig ;) haha

Sandra-L
0

här kommer lite bilder från idag! :)

amaira
0

Ojojoj!!! Bedårande!!!   

Vattnadal
0

Är onekligen sugen på en som ögongodis!

Vad säger standarden om antal och placering av rosetterna? Påverkan av hårlag?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Pimu
0

.. men .. ooohhh .. vilka fiiiina ..

Sandra-L
0

rosetterna syns mkt tydligare på korthår än på dessa som är långhår.

Jag har ej sett ngn standard om dessa ännu.

De har ju rossetter på varje sida, vid slutet av ryggraden. vissa får virvlar på magen också..

De som är "sämre" har virvlarna så långt ner att de inte syns om man tittar på dem uppifrån. De hamnar oftast endast på magen..
En bra abby har tydliga, stora rosetter som går högt upp på ryggen :)

Grodan
0

Hur många av de 14 bebbsen är tydliga/bra Abyssinian? (Ser ut som det är nästan alla!!! Förvånad)

Standard? Näe, jag har inte orkat skriva någon… i en annan tråd om Abyssinian kan du läsa Standarder från andra länder.

MalinMalin
0

På mina två sista kullar Aby bebbar hade 14 av 16 bra tydliga rosetter och det får man vara nöjd medSkrattande

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Sandra-L
0

Just nu så syns rosetterna bra på alla bebbar, men jag tror att de säkert kommer synas sämre på några med tiden, de den långa pälsen växer mer..

Men tiden får utvisa! :)

Jag kommer inte kulla några i denna kull, då jag inte ännu vet vilka som blir bra och dåliga.. Men jag ser ju hur de utvecklas, så vet jag det tills nästa kull! :)

Muszimba
0

Kan tänka mig 2 honor som då kommer att få bo i egen bur, men i samma rum som mina andra 3 *vanliga* möss har sin bur.

MalinMalin
0

Jag tycker jag ser två på bilden som inte har mkt till rosetter på ryggen,men det är kanske bilden som luras.

Synade du allihopa idag innan du fotade?

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Grodan
0

#12 ja det må jag säga… hoppas att det bara var jag som hade otur med min kull där endast 5 av 16 blev tydliga och bra abyssinian (detta syntes från de var 1 vecka och syns än idag)

Sandra-L
0

Konstigt, det var kanske bara otur! Och malin hade tur! :P

får hålla tummarna att jag får lite tur också :) hehe

MalinMalin
0

Låter ju himla dåligt med att bara få 5 av 16…Vad var föräldrarna för något?

Sandra , du har ju två superkullar med massa snygga virvlar..Det ser vi ju på bildernaSkrattandeSkrattande

//Malin

www.r8ttor.se

Pimu
0

.. finns några "redan" jag skulle vilja sätta vantarna på .. Oskyldig

Grodan
0

#17 Ja, vore bra! Statistik över denna nya variant är ju verkligen viktigt för att få reda på hur den fungerar i avel. Det finns lixom inte så mycket att hämta från andra länder.

Vore kanon om ni bägge började regga era möss i SVEMUS! Skrattande

#18 Bägge föräldrarna var/är Abyssinian

MalinMalin
0

Tyvärr räcker inte min tid och framför allt min ork till för att regga möss på det gamla stenålderssättet.

När det för både möss och råttor utvecklas på ett modernare sätt så man kan skicka uppgifter över nätet och alla uppgifter redan finns reggade i ett program så hade det sparat massor av tid för alla.

//Malin

www.r8ttor.se

martinc
0

UnderbaraSkrattande

Grodan
0

#21 Det tar inte så mkt tid och ork att regga i SVEMUS tycker jag. När man reggar skickar man bara in kullregistreringsblanketter. Stamtavlor behövs ej, och du kan få köpa färdigifyllda av SVEMUS!

Tar man kull på två registrerade möss behöver man bara fylla i uppgifterna om dem och slipper därmed att skriva farfar, farmor, morfar och mormor.

SVEMUS registrator för kontinuerligt in uppgifterna i stamboken, dock har vi inte kunnat ge ut den på cd-rom pga datakrångel, men vi lägger ut uppgifterna i pdf-filer på nätet. Det kan dock ta lite tid för det görs manuellt… därför är inte pdf-filen för 2008 uppe än…

Mymlan
0

#23 Men på rådisar måste man sitta och fylla i mormor etc. Anser skulle räcka fylla i föräldrarnas regnr för registratorn ser ju vad den råttan med det regnr har bakom sig etc.

Vart lite OT här..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Sandra-L
0

AAARRGGGHH! Typiskt att kameran ska sluta funka när man precis ska fota sötnosarna :(

Alla choklader ser ut att ha bra läge på rosetterna.
Black foxen är lite mindre än dem andra och har lite sämre placerade virvlar.
Någon siames har också lite sämre placeringar.

Såg iaf nu att några som jag velat spara är colorpoint! Precis som jag hoppats på hihi :D

Grodan
0

Vilken tur du har, att du fick det du ville… Inte alltid man får det…

Sandra-L
0

Nä! tvärtom! Man får nästan aldrig det man vill :P

Ska bli så kul när dem växt på sig lite till!

amaira
0

#21. "Tyvärr räcker inte min tid och framför allt min ork till för att regga möss på det gamla stenålderssättet."

Samma här. Reggade ju några möss inför utställningen nu sist. Det är stenålderssätt, och jag tycker också att det är jobbigt.

Visst, det är bättre än förut. Men bara att behöva skriva mitt eget namn, bostadsadress,postnummer, postadress, telefonnummer, epost, igen ochigen och igen, och så ska allt vara på en kopia också, för att man ska få tillbaka reg-numret.

Det måste finnas ca ettusen uppgifter på mitt namn, adress, osv. Det måste väl kunna gå att effektivisera.

Att vara reggad uppfödare, nä. Visst, det är kul att ha ett legalt uppfödarnamn, men arbetet för att få ha det, är inte tillräckligt "kul".

Jag kan nog bli reggad uppfödare igen, om det blir ytterligare förenklingar och effektiviseringar. I nuvarande form, nej.

Min entuiasm för att "äga" ett uppfödarnamn, är inte så stor, det ger mig inte tillräckligt stor motivering.

Dessutom har jag så många andra "idéer" än övriga svemus, det är så mycket jag skulle önska ha på andra sätt. Och jag är ganska ensam om det. Så jag är nöjd med att befinna mig i periferin, eller även utanför. Svemus alltså.

Men mus.ifokus gillar jag! Kyss

amaira
0

Sandra! Vad roligt med en sådan lyckad kull! Colourpoint också, tänka sig. Grattis!

I inlägg #4 skriver jag "Kul med den på första bilden, den har färgläckarna på baken precis där virvlarna är. Häftigt!!"

Haha, den är glänsande satin, va!? Jag trodde den var vittecknad! Så är det bara satinet som reflekterar så det ser vitt ut. Eller hur?

Sandra-L
0

Jo det är lite krångligt allt ;)

Ja jag är jätteglad över alla fina bebbar! Sååå fina!! :) jippi! Hihi

Jo du har så sant amaira! Det är satinglansen som gör att det ser ut så i virvlarna, det är ingen annan färg! Helfärgade allihopa.. :)

MalinMalin
0

Sandra:

Här är din nya Colorpoint Abykille som bara sitter här och väntar på att hans nya matte ska komma och hämta hem honomSkrattande

//Malin

www.r8ttor.se

Sandra-L
0

Hihi!
Sötponken! Vill ha hem honom nu…. Arghh.. :P

Ska jag visa vilka fina flickor som kanske kan passa honom? Du får fråga honom vilka han är intresserad av så fixar jag date ngn gång i framtiden ;)

Crappy
0

waow vad häftiga!

Sandra-L
0

Här kommer bild på en av mina små favoriter! En colorpointflicka! :D

Här kommer en chokladfox!

Här kommer de 3 dåliga, blackfoxen (hane) och 2 siameshanar.. Resterande ungar har bra virvlar, siameserna/colorpointerna är mkt större och verkar få längre päls!

Pimu
0

..  men .. kä .. kä .. kära nån .. vilka fiiina .. Förvånad

Littlem
0

Colorpointflickan tyckte jag va finast. Hadej ag vart en muspojk skulle jag valt henne Tungan ute

anna91
0

otroligt fina! :)

imsuchadiva
0

åååh vilka sötnosar :)
en colorpoint och en choklad skulle sitta fint här hemma :)