Svullet kladdigt öga
En mus på min skola har ett öga som är kladdigt och rinner. Ögonlocken är ganska svullna också. Och nu har det andra ögat börjat rinna också. Jag har sköljt med koksaltlösning, men det hjälper inte mycket.
Vad är fel och vad bör göras åt det?
Ta till veterinären.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Ögonproblem är oftast sekundära sjukdomssymtom, så titta igenom musen om det finns något annat "fel". Friskkontrollera. Hittar du några andra hälsoproblem på musen - åtgärda dessa. Sätt musen avskilt. Ge den speciellt bra mat för läkning, hud, ögon och slemhinnor.
Har du tur är den bara i allmänt dålig kondition pga stress eller någon brist i miljön och genom bra mat och värme kan den repa sig.

#1 Mina lärare vill tyvärr inte ta honom till veterinären för det är ju "bara en mus". Men jag ska försöka prata med dem om det imorgon igen och hoppas att de an ändra sig.
#2 Det jag har märkt när jag gjort hälsokontroller (gör det varje vecka) är att han har gått ner lite i vikt (det rör sig om kanske 4-5 gram på några veckor). Han vägde 41 gram igår och känder lite smal. Annars har jag inte märkt något ovanligt. Vad ska det vara för mat han ska få? Nu äter han gnagarblandning och lite grönsaker då och då. Han bor ensam i ett akvarie på 100*50*50 cm. Han har leksaker och grenar att gnaga på och klättra på, så buren är det nog inget fel på.
Stress skulle det iofs kunna vara, för han är ganska rädd av sig. Innan jag började på skolan höll ingen på med mössen. Men jag har lyckats få alla tama utom honom, men de senaste månaderna har han iaf blivit lite lugnare när jag hanterar honom. Och så är det tyvärr mycket folk som springer ut och in där djuren är.
Mat som innehåller B-vitaminer, Omega-fettsyror, mineraler t ex nötter, ärtor, lax, ägg, bönor, kött…
Jag skulle nästan ge dig tipset att göra en liten maträtt till honom och frysa in i portioner och ge honom varje dag i två veckor och kolla om inte allt blir bättre.
Du kan göra typ som någon liten sushi-rätt enbart till honom. En per dag.
Recept på en liten mus-sushi-rulle
- 1 matsked kokt råris (blanda gärna i kallpressad linfröolja, hackad grönkål, färsk basilika, mejram och 1/10 dels rå äggula)
- rå lax i 50örings storlek
- liten rå köttbit eller kokta linser eller bönor
- 1/40 dels avokadobit
- 2 färska gröna ärtor
- 1 färsk majskorn
- 1 mandelflarn eller liten bit hackad mandel, pecan, valnöt etc
- algbit (sån som är runt sushi)
jag har själv inte testat alger till mina möss men har hört att det är så himla bra… (obs! jag gjorde detta nu - det kan givetvis utvecklas)

Det är ju lite svårt att hålla koll på att han får bra mat varje dag, eftersom att det är en skola och det är olika människor som har hand om djuren nästan varje dag. Och så vill de nog inte köpa sån mat som de inte har så stor användning för till andra djur också. (tyvärr är det ju så med skolor. :/ ) Men jag ska försöka som sagt.
Nä, det förstås, men du har ju ett hjärta av guld och kommer att försöka ge honom en sån här rulle varje dag…

Hehe, ja, jag får göra mitt bästa för att han ska bli frisk. Och så får jag hoppas att jag kan övertala lärarna att gå med på det. ^^
Tack så mkt för svaren föresten. :)
oki, men 1-2 färska gröna ärtor om dagen kan du väl ge honom?
Kan fiskolja vara bra? Fick ett tips när jag hade en ödla som inte klarade av att få bort ömset och det funkade jättebra. Produkten heter bara Fiskolja och jag köpte den i vår välsorterade djuraffär. Endast nyttig olja med vitamin E, omega3 mm. Den var dyr, 100 kr för en flaska. Oljan sprejas över maten och det är ju praktiskt. Detta är ett kosttillskott för djur med pälsproblem, som fjällning, torr, sträv, matt och tunn päls. Men den är ju säkert mycket nyttig. Vad tror ni som har erfarenhet?

#8 Ja, det ska jag nog kunna fixa. :)
vad bra zimzon…
fiskolja… tja, ärligt kallpressad linfröolja är MYCKET bättre!!! och det är inte alls lika dyrt! samt luktar bättre… 
Jag trodde också att fiskolja skulle lukta, men den här är luktfri! Fast å andra sidan, ni vet ju min inställning till lukter…
Glömde… så dumt… oki, MEN jag har provat bägge till hund, iller, råtta och mus och linfrö-olja vinner med flera hästlängder!!! Jag äter själv linfrö varje dag och får höra från flera håll att jag fått så fin hy… inte för att jag ser någon skillnad… men på djuren… oj, så fina de är i hud och päls!

Jag ger fiskolja (av lax) till Raksha. OJ vad mjuka och gosiga trampdynor hon fått! Tidigare kunde hon nästan skada en med sina torra tassar!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Smörjer du oljan på trampdynorna eller ger i maten? Jag har också detta problem med min vovve och kör med tjärsalva (utvärtes) men det verkar inte vara jätteeffektivt.
jag tog för givet att hon gav det i maten, men nu när jag tänker efter så… hm

Hej igen! Idag gick jag ner till djurstallet på lunchen. Och hans öga var så svullet och kladdigt så han inte kunde öppna det ens. :/ Men jag sköljde det med koksaltlösning tills kladdet var borta och han kunde öppna det. Sedan fick han några ärtor och några majskorn. Men lärarna är fortfarande lika envisa om att inte ringa veterinär. Men jag hoppas att det kommer läka iaf.
Vad duktigt av dig! Förstod att du skulle ta hand om honom.
Hur många möss finns på skolan? Varför sitter han ensam? Har han ett krypin, ett hus med bäddmaterial (div papper) där han kan sova?
Ärtor är väldigt nyttigt så ger du honom det varje dag ett tag framöver finns chans till bättring - hans kropp får hjälp/näring till att åtgärda infektionen i ögat - men vi bör även försöka reda ut vad det är för grundfel, för som jag skrev ovan det är mkt vanligt att ögonproblemen bara är ett sekundärt symtom.

Just nu har vi bara 2 möss. Denna hanen och hans bror. Bröderna bodde ihop när de var yngre men när de blev vuxna så accepterade de inte varandra längre. Men det är väl inte så vanligt att hanar kan bo ihop?
Ja, han har två hus faktiskt. :) Och hushållspapper får han ganska mycket av som han kan bygga bo av. :)
Okej. Det är ju svårt att komma på vad det kan vara, men jag ska fundera lite till och se om jag kan komma på något.

# 15 Hon äöter det, och smörjer tassarna inifrån. Jätteskillnad!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
OK! Tack för tipset. Ska pröva.