Irriterad hud :(
Min lilla Klara som är ungefär 1½ år har fått lite irriterad hud och kliar sig mycket, nu har hon även lite sårskorpor där hon kliat mycket.
Någon som vet vad det kan vara och finns det något man kan göra själv? Bör jag bada o rengöra henne eller vad ska jag göra :S

troligtvis skabb, beställ veterinärstid och be dom ta skrapprov.
Skabb, behöver stronghold det fås endast via veterinären.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Okej :/ Smittar det dom andra mössen också då?
#3 Ja det smittar, smittar även till råttor..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Okej :/ Men då det bara syns på henne borde jag väl kunna ta med bara henne och sen säga att det finns 3 till hemma jag bör behandla för det kan ha smittats… Eller måste jag ta med alla 4?
Är det nån som vet UNGEFÄR vad det kostar att ta en mus till veterinären för undersökning och den medicinen? Är väl såklart olika men på ett ungefär.. Jag som precis köpt ny bur och grejer så jag är superfattig denna månad.. Lägligt! :/ Men måste veta på ett ungefär hur mycket pengar jag måste ha…
Men frågan är HUR det kommit in :S Och jag har inte sett det förens nu efter att jag fick hem 3 möss från MalinMalin men jag vet inte, det kan mycket väl varit innan för dom andra kliar sig inget speciellt…

Det bästa är att fråga veterinären när du ringer och beställer tid om du ska ta med alla eller om det räcker med den som har symtom nu. Kan tyvärr inte svara på vad det kostar men vet att det går på en del…
Fan också! Just DENNA månaden :'( Jag vill ju göra allt för dom men måste ju betala räkningarna också.. Och precis efter jag köpt en ny bur o allt! ÅHHHHH vad är oddsen…

Nej man brukar inte behöva ta med mer än den individen som det syns på. Däremot måste man behandla alla. Men får man Stronghold måste man ändå köpa ett paket med 3 pipetter och dom räcker till ganska många möss.
Dina möss har troligtvis haft det latent och sen har det brutit ut pga sänkt immunförsvar.
Okej :/ Vad beror sänkt immunförsvar på?? :(
kan bero på stressen när dom flyttade.. Kan vara rätt mycket.

För att inte det ska börja gå runt en massa rykten om att djur ifrån mig skulle ha nån skabb så vill jag gärna först påpeka till skrivaren ovanför mig att:
Det är hennes gamla hona som visar symtom,allså inte dom tre hon köpt av mig.
Anledningen till att det kommit upp nu är som det skrivs säkert stress,och det har varit för hon fått nya kompisar som hon jagade på lite i början och det var en väldigt stressande.därav har det vad det nu är hon har i huden brytit ut.
Och tråkigt nog kommer det oxå smitta till dom 3 söta flickorna ifrån mig.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Menar ni att en mus kan ha skabbisar ligga latent, och sen bryter det ut? Alltså att de har några ägg liggande som kläcks när de blir stressade eller får sämre immunförsvar?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Är det skabb,så har hon säkert den gamla honan haft det hela tiden,men det har legat lågt…och när djur blir gamla,dräktiga eller utsatta för stress så får det bättre fäste och brukar synas betydligt mer.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
Okej. Men eftersom även en av dina honor har visat så vet man ju inte om det är min eller hon som haft det liggande och det bröt ut nu…
Men jag får åka till veterinären och fixa det, synd bara att det dyker upp efter att jag haft henne i 1½ år, hon har ju säkerligen blivit stressad innan också..
Känns bara så surt o betala 400-500 kr för ett besök för att få veta vad man redan vet och få medicinen utskrivet.. Går det inte att få det på nåt annat sätt?

Men jag VET att ingen av mina möss har något skabb eller något annat i huden.
//Malin

#14 Det är stor skillnad på att ha skabbisar som polarna putsar bort så att det inte märks, för att sen få nya polare så att det märks, och att ha det latent.
Förlåt om jag märker ord här, men skabbisar har man, eller har inte. Man har dem inte liggande latent. Om ohyra kan ligga latent hos djuren, varför ska man då låta spån/hö och annat ligga längre än ohyrans kläckningstid för att vara säker?
Den gamla honan kommer från landets enda (?) djuraffär som till i höstas inte hade ohyra på djuren. Ohyra kan man få från massor av ställen, jag har fått det mellan varven på mina djur oxå, genom slarv vid karantän, pinnar utifrån ed.
Det är inte konstigt om djuren får ohyra någon gång. Man behöver inte alls pekas ut och få skitsnack av det. Många kan helt enkelt inte ens se skabbisarna. Har flera gånger köpt möss från folk som pysslat med möss länge, och upptäckt att de har skabbisar på djuren utan att de upptäckt det. Djur som mår bra klarar av det toppen, endast ensamma hanar eller djur som ex har sämre immunförsvar märks det på.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Alla mina vuxna djur får Stronghold med 4 veckors mellanrum för att jag ska kunna hålla det större antalet djur jag har ohyresfria.
Jag har precis gått igenom mina papper.
Och föräldrarna till dina bebbar Sara,fick veckan innan dina tjejer föddes och två av flickorna har fått en dos innan dom flyttade till tjejburen(nån dag innan dom flyttade till dig)
Så alla tre i från mig har fullt skydd emot skabb/ohyra eller vad det nu är din hona har…Så du behöver bara ta iväg din gamla hona och få henne behandlad.
//Malin
#19 Får ALLA dina vuxna djur stronghold!? Menar du att du ger det regelbundet alltså? Eller bara till nya djur?

Mvh Stephanie 

"Och tråkigt nog kommer det oxå smitta till dom 3 söta flickorna ifrån mig."
"Så alla tre i från mig har fullt skydd emot skabb/ohyra eller vad det nu är din hona har…Så du behöver bara ta iväg din gamla hona och få henne behandlad."
Det är ju helt omöjligt att det skulle smitta mössen från dig isåfall, eftersom du säger att dina fått strongholdbehandling var 4 vecka.
Alltså bör inte inte ngn av mössen från dig ha skabb utan bara Saras "gamla" hona.
Men om nu ngn av dom från dig har det, hur går det ihop?

Ja,alla mina får det regelbundet för jag ska kunna hålla en sådan stor djurbesättning ohyrefri.
Jag var inte säker på om tjejerna fått innan dom flyttade med,men två av dom hade fått det innan dom flyttade in i flickburen(jag har inte så bra komihåg att jag måste läsa innantill på mina papper först,som jag oxå skrev)
//Malin

#22 Är du inte orolig för resistens om du behandlar dom så ofta?

Nej..Stronghold är ett preparat som är gjort för att kunna användas i förebyggande syfte.Det använder man det ju på katter och hundar med i förebyggande syfte.
Så det är just för att undvika sånthär skitsnack och kunna ha ryggen fri när man säljer mkt djur så jag har det numera på alla.Så det är värt varenda krona.
Jag hade gärna kunnat hjälp Sara och behandlat sin gamla hona,men efter det här vet jag inte om jag har så stor lust
//Malin

Det finns väl en milichans att den ena musen ifrån mig som Sara fick hem för 3 dagar sedan inte har lika stark skydd mot smittan som dom andra två då hon inte har fått en dos innan hon flyttade,men hon har skyddet ifrån sina föräldrar(dom fick för 4 veckor sedan).
//Malin
Jag menade inte alls att hänga ut dig eller nåt! Jag började skriva här för att få lite tips om vad det kunde vara då jag inte hade en aning..
Men nu har jag i alla fall varit till veterinären då jag inte ville att Klara skulle lida och inte dom andra heller för den delen. Så nu har alla utom lilla Anastasia fått då veterinären inte va säker på om det va så bra innan hon fyllt 6 veckor, så hon ska få vid nästa behandling om en månad.
Så nu försvinner det förhoppningsvis…
Som sagt, det va inte meningen att hänga ut dig Malin!
Jag trodde bara inte att det kom sådär så jag trodde hon blivit smittad av dina då jag ju inte haft in något som kan ha fört med sig ohyra.
Det blir dyrt men det får det va värt, hoppas jag inte behöver åka in igen bara :)