Tips på pygmemöss uppfödare
Jag skulle gärna få lite tips på dom i Sverige som föder upp pygme möss.
Helst på uppfödare som hållt på med pygmeer i några år , spelar mindre roll var uppfödaren bor.
Är lite sugen på att skaffa nämligen men vill gärna hitta en seriös uppfödare att prata med innan jag bestämmer mig:)
Ett tips är att inte bara leta efter seriösa uppfödare, jag är inte uppfödare men det betyder inte att jag inte lägger stor vikt på mina möss.
Det kan även vara tvärt om, att en uppfödare kan avla bara för avlandets skull och inte bryr sig på hur mössen blir. (Nu ska inte folk bli upprörda, skirver bara att det KAN vara så.)
Hälsningar Malin

Seriös kan ju betyda massor. För mig betyder det kanske någon som har koll på vart djuren kommer ifrån, att inavelsnivån inte skenar iväg, att de har koll på skötsel, utveckling od. Kanske någon som tar någon planerad kull då och då, inte bara har hona och hane ihop hela tiden. Vet inte om man kan reistrera dem i svemus nu, men man kunde inte förr. Jag höll koll på födelsedata och hade inte stamtavlor på mina, men kunde skriva ihop en liten enkel om någon ville ha.
Det finns ju ingen rasstandard att följa, men att man avlar på friska och sunda djur, inte för små, inte för stora. Kanske skulle ett projekt kunna vara att börja avla på de tamaste, för att om några år kanske ha mer hantmata djur!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

om man regelbundet tar kullar är man väl uppfödare?:)
Jag vill bara ha tips på folk, sen kan jag själv bedömma om jag tycker ngn är seriös eller ej.
#3 Du syftar på att jag skulle vara uppfödare?
Med uppfödare anser jag att man tar en massa kullar För att sälja. Nej jag är inte uppfödare.
Hälsningar Malin

Ok enbart Malin, vi definierar uppfödare olika. Men det är ingenting som behöver diskuteras i den här tråden.
#5 Hehe okej. Men du får gärna beskriva vad uppfödare för dig är i ett PM eller gb inägg. Hade varit kul att veta. :)
Hälsningar Malin

hej jag holder på med pygmemöss. föder upp och jobbar på att sprida kundskap om dessa små söta liv. som aktivt person i svemus jobbar jag även på att vi ska få till ett register system.
om du får ihop en sammenställning på vilka som holder på är jag jätte sugen på att få en kopia.

Avlar man är man uppfödare, om man inte bara tar en eller två killar för att testa då, kanske.
Om man säljer eller inte har egentligen inget med saken att göra. Visst säljer jag lite av överskottet som blir här hemma av möss, men jag avlar inte FÖR att sälja. Jag avlar för min skull, och får jag inget sälja skulle jag avla lika mycket ändå.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Hej Tarmsaft,
Jag föder upp pygmemöss och jag finns i Sthlm.
Jag har för tillfället 4 st importer för att få in nytt blod i Sverige då det som finns är begränsat och jag är helt emot inavel. Jag kullar inte.
Jag lägger stor vikt på deras hälsa och välmående och har inte hanar och honor tillsammans hela tiden. För tillfället har jag 7 st pymemöss som bor i ett terrarium som är 100x40x50.
Jag har just nu 2 st söta flickor tillsalu som är leveransklara, och tids nog när dem vuxit till sig så vill även dom ha fina hem!
/Cecilia