Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1047 ggr
Grodan
0

Ej revirhävdande hanar!!!

Jag har observerat att flera av mina (okastrerade såklart) hanar som lever i grupp och som speciellt avlats fram för att kunna göra detta börjat förändras i sättet.

De har blivit mer råttlika i beteendet och absolut mindre revirhävdande. I stället för att kissa in möbler, leksaker etc så kissar de i ett speciellt hörn.

Det är revolutionerande! För mig i a f. Att se hur beteende förändras. Hur jag genom min avel kan förändra beteendet på djuren - till något positivt och efterlängtat.

Samtidigt skulle jag även vilja efterlysa andra som har okastrerade hanar i grupp och som observerat vissa saker, vad som… Allt är ju intressant!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MalinE
0

Det har slagit mig också! Har iof bara två hanar som bor i lag men de kissar också i ett hörn av buren. Dessa två är överlag de minst kissiga av alla hanar. Aldrig problem med äckliga burinredningar eller moitionsslingor i lägenheten.

Pappa Superman däremot är en mästare på att kissa in! Men det verkar inte gått i arv till bebbarna då faktiskt ingen av hanarna i den kullen är särskillt benägna att kissa in saker.

Det återstår att se hur Dragoons ungar blir! *spännande*

amaira
0

Helt underbart, Grodan!!! (och MalinE).

Vattnadal
0

Jag har 3 dundersnälla hanar som bor ihop. Nu ska i och för sig 2 av dem flytta för att bli pusskuddar, och den 3:e ska få bli pappa och ska få bo med söner istället. De tre bor i en stor labbur. De kissar oftast på samma ställe, och bajsar dessutom så gott som alltid bara i främre delen av buren. Jag kan ofta byta bara hälften av deras strö, för den bakre halvan är alltid fin.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Betoris
0

supert! jeg har hatt 3-4 hanner som bodde sammen uten tull, og alle de tisset i hamsterdo:)

[Theriss]
0

Jag har haft två bröder som inte markerade saker och som hade en kisshörna. De två bröder jag har nu är likadana. Och såklart får jag inga ungar efter dem heller… *gruff*

mandymoo
0

Har bara startat med att ha hanar i grupp o inte sett något än… just nu bara hoppas jag att dom ska gå att ha kvar så länge som möjligt i grupp *ler*

Grodan
0

Theriss, sätt ihop dem med unga honor en längre tid och se om de får igång hormonerna då…

Odette
0

"De har blivit mer råttlika i beteendet och absolut mindre revirhävdande", det tycker jag låter väldigt intressant, är iofs inte så insatt i just det. Men tycker det låter häftigt att man faktiskt kan se sådana förändringar "bara" genom väl planerad avel. Bara tanken på att man kan "justera" oönskade beteenden är otroligt. För även om det är helt normala instinkter för mössen så är det ju något som vi människor inte alltid uppskattar. Och kan man börja ha mushanar ihop lär det ju underlätta betydligt, speciellt för alla musuppfödare som vill ha många möss. Blir ju färre burar..!
Tycker det låter super.. så jag skickar ett stort grattis till Grodan som faktiskt kommit en himla bra bit på vägen.. way to go! Flört

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Odette
0

btw.. på tal om det där du skrev om mer "råttlika". Det fick mig att tänka på en sak. Möss har ju hållts i fångenskap betydligt längre än råttor.. å ändå går råtthanar (oftast) att ha ihop utan problem. Har det att göra med deras arts naturliga beteenden, att råttor fungerar på ett annat sätt i det vilda, än möss gör..? För annars borde ju mushanar också gå ihop, iom att man haft möss längre i fångenskap än råttor? Då borde man ju redan kunnat avla dem på det sättet att de går att ha tillsammans tycker man ju. Om ni förstår vad jag menar?

Blev lite svårt att formulera men ja hoppas ni hänger med på min tankegång Räcka ut tungan

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Grodan
0

Ja, deras naturliga beteenden är ganska olika. Kanske t o m väldigt olika, men det låter jag vara osagt, för jag kan inte göra en jämförelse. Jag har inte läst tillräckligt med litteratur om studier på vilda möss och råttor. Kort beskrivet möss är mer aggressiva mot varandra än råttor är i naturen. Råttor är mer måna om flocken och möss är mer måna om sin egen avkommas fortlevnad.