Mus iFokus

Mus

Etiketterföreningutställningträff
Läst 371 ggr
[SarahOhrn]
0

Vilka färger är mest eftertraktade?

Vilka färger och teckningar är mest eftertraktade på utställningar? Det måste ju finnas dom det går bättre o sämre för, då undrar jag först o främst färg o andra saker som hårtyp mm i standarden??

Camillhe
0

Det skiljer sig väldigt mycket, beror lite på vem som dömmer också.

Jag tror att en mus som har en perfekt färg för sin färg med en snygg teckning och en bra personlighet kan komma långt oavsett färg.

Vattnadal
0

I pet får de se ut hur som helst. Där har det tidigare geom åren varit så att de emd skojiga teckningar och så "ostandard" som möjligt vann, men sen en del år tillbaka är det inte så längre. Visst kan en charmig teckning vara söt, men det är möss som är kontaktbenägna, sitter lugnt i handen och tittar en i ansiktet och verkligen tar kontakt, som går bra. Sen måstre de ju vara friske, rena och så oxå, förstås. ALLA möss kan ställas i Pet, om de är friska och hela. Sen är det ju en fördel om de gillar folk och klarar av att sitta stilla i en hand, samt klarar av att hälsokollas (tips, vänj dem med latexhandskar och att kollas noga på, blåsas i opälsen od).

I standard jämför man mössen mot den skrivna standarden. Inga färger är mer önskvärda än andra, men de ska finnas beskrivna. Nya varianter som inte finns i vår standard döms i ostandardiserad klass, och då måste det ändå finnas en beskrivning, lämnas in av den som ställer varianten, om inte den redan finns i OS.
Vissa varianter är lättare att föda upp snygga, andra är svårare. Om du ska ha koll på typ och temperament, och sedan lägger till färgen, så kan du försvåra ytterligare om du ska ha en teckning att ta hänsyn till, eller kanske stex, satin texel, där du ska ha pälslängd, krullighet och satinglans att oxå jobba på att få bra. Man har alltså mer att jobba med på vissa varainter, än på andra. Rödögda vita korthår i engelsk typ kan vara lite lättare. Då gäller det bara att jobba på bra typ (den brukar inte krympa ed pga gener heller), kort och fin pälks, samt att hålla pälsen så vit som möjligt utan gulare toner. Till det givetvis bra temperament och en frisk mus.

Jag anser att man som ny med möss böär ställa lite i standard oxå, så att man lär sig vad som är bra och dåligt. Främst om man vill föda upp lite grann. Sen kanske man kan lära sig av sina misstag och inte ställa ut de allra "fulaste" (dvs se vilka som är av god typ eller inte) mer än en gång.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[SarahOhrn]
0

Ah jag får väl testa ställa ut alla tre nu så ser jag sen vilka som "gick hem" mer. Men då behöver jag inte skämmas att ställa ut en mus som t ex är ganska liten för sin ålder och så? I övrigt är hon sjuuukt fin men som sagt lite för liten…

Men kan man "tämja" en mus så att dom sitter stilla i handen? Mina småtjejer springer nämligen runt i handen och en springer även upp på armarna när man håller henne. Sen kissar och bajsar dom JÄMT när man håller dom.. Min äldre mus gör inte det hon har liksom, lärt sig :p Annars är dom väldigt snälla och så man kan hålla på med dom o hålla dom runt magen utan att dom bits och så men får försöka vänja dom lite mer att bli hanterade så som domarna kan hantera dom nu innan det är dags då :)

Tack för jättebra svar båda två!