Mus iFokus

Mus

Etiketterföreningutställningträff
Läst 569 ggr
[SarahOhrn]
0

Är det någon idé?

Är det någon idé att ställa ut mina 3 möss som är Dove KH rubinögon, Champagne (eller argente?) KH SA och augoti tan LH SA.

Det verkar som dom bör vara ganska speciella för att ställas ut i standard, eller bör o bör men för att det ens ska va värt. Fast gör det iofs för kul, men ändå :)

Vad är eftertraktat då??

kent
0

det är alltid kul att ställa ut.Skrattande   vad som är eftertraktat ? hmmmm en korrekt teckning eller en älskad mus , for mig är det inte svårt att bestämma sig och andå tyckar jag att det är kul med utställning. alla möss är fina så är det !Cool

[SarahOhrn]
0

Hehe jo men vad som är önskvärt på en standardtävling t ex, lite nyfiken bara på vad dom helst vill ha liksom. För på standard ska dom ju inte kolla på tecknig o inte heller hur dom är. Är bara lite nyfiken :)

Stephanie
0

Jag tycker absolut att du ska prova ställa ut! Det går inte att säga i förväg om det kommer gå bra eller inte, så länge du inte visar mössen för någon duktig som kan säga om de är bra eller inte Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[SarahOhrn]
0

Okej :) Då ska jag testa ställa ut alla 3 nya. Min gamla tjej kanske inte är någon idé, är inte ens säker på hur gammal hon är men ungefär 1½ år.. Så jag vet inte.. Tror inte jag ska ställa ut henne utan satsar på dom nya! :)

Muszimba
0

Jag har ställt ut möss som är över 1,5 år. De kan få en bra bedömning trots sin ålder.

Mvh Anna.

[SarahOhrn]
0

Okej, ska fundera på om jag ska ställa ut henne, fast jag har inte reggat henne i Svemus så jag kanske skippar det den här gången.. Lever hon vid nästa utställning ska hon få vara med :)

Camillhe
0

Eftersom hon rosslar bör hon inte vara med på en utställning innan hon blivit behandlad.

[SarahOhrn]
0

Nä det är så konstigt för det har inte vart NÅT problem med dom här mössen jag haft men nu har hon fått skabb OCH Rossel på bara några veckor :/ Men smittar Rossel mina andra möss? Dom har fått behandling mot skabben ju men..

Vattnadal
0

Mycoplasma har nog nästan alla, tyvärr. Det dyker upp om de har sämre immunförsvar, kanske vid stress eller annat som kan sänka immunförsvaret (sämre mat, träffa en mus som är i rosselstadiet, kraftig nedkylning ed).

Jag avlar aldrig på rosselmöss, behandlar egentligen inte heller. Jag testar först med massor av nyttig mat och hjälper inte det kan jag testa antibiotika. Fast oftast låter jag dem faktiskt somna in. Detta mest för att jag som uppfödare inte har plats för djur som inte duger i min avel, men även för att jag inte vill ha sjuka djur. Tycker nämligen att det så gott som alltid är så att rosslet kommer tillbaka när man slutar medicinera.

Har en mus symtom och rosslar är det bäst att ge alla en behandling, för att vara säker på att ha tryckt tillbaka det.

Jag kör alltid på minst 40 dagars karantän på nya djur. På den tiden hinner man se om de har ohyra, rosslar eller om det är något annat fel. Då kan detta åtgärdas innan man sätter ihop dem med de egna djuren.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[SarahOhrn]
0

Ja hon fick ju skabb av att hon fick nya vänner, antagligen av stress o sämre immunförsvar. Och så kom detta OCKSÅ! :/

Jag tror dock inte det kom från dom gamla djuren utan stress.. Men även om jag inte behandlar min gamla hona då ifall det ändå kommer tillbaka o hon är så pass gammal, så behöver jag alltså behandla dom andra ändå? Då skulle jag ju kunna vänta till nästa månad då dom inte har några symptom, men jag får väl inte ställa ut dom då heller när en i buren haft symptom fast inte dom har det?? Eller?

Känns hemskt att låta henne somna in men känns också "onödigt" att lägga över 1000 kr på en mus som är så pass gammal o allt säkert kommer tillbaka på inom kort.. :/ Men jag ska verkligen testa med massa nyttig mat! Lider dom av rosslet och hur länge tar det innan dom dör ungefär? :( Fan vad ont det gör att låta henne dö också :'(