Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 797 ggr
[SarahOhrn]
0

Hjälp !! :S

Min gamla mus håller på o "kuttrar" svårt o förklara hur men hon låter o rycker med huvudet på nåt sätt medans hon går runt i buren o även i händerna :S Aldrig hört det här innan.. Det låter som att hon skulle tugga på nåt i munnen samtidigt som hon går o drar fram o tillbaka huvet liksom.. :S

[SarahOhrn]
0

Eller ja det är snarare ett gnisslande ljud ungefär so mhon skulle tugga på mat fast hon inte gör det, och hon pratar samtidigt som detta. Har aldrig hört det innan. Och så andas hon fort.. Och när min förra mus dog andades hon väldigt fort fast hon va tyst o rörde sig inte.,..

Men min sambo har gått naturbruk o lite djurvård så han kollade nu o försökte öppna munnen på henne då blev det tyst…

Camillhe
0

Det är ju svårt att säga vad det beror på, men det verkar ganska tydligt att något är fel.

Rossel låter det lite som att du beskriver.

Har det slutat nu kan du ju avvakta men fortsätter det får du nog ta ännu en tur till veterinären:(

Vattnadal
0

Det låter som rosslande andning, troligen mycoplasma. Äldre möss kan börja kuttra och tjattra rätt högt. Många tror att mössen pratar och är friska. Tyvärr brukar det behövas antibiotika för att symtomen ska gå bort helt.

Ibland kan det hjälpa om man trattar i dem massor av nyttig mat, som ex gröna ärtor, lax och annat.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[SarahOhrn]
0

Fan! Vad är oddsen, hon har varit frisk i 1.5 år och nu två sjukdomar på en vecka… Jag fixade såklart fram pengar till veterinären en gång men NU blir det tungt, när jag inte får mer på hela sommaren. FAN gud gillar inte mig nu!!

Smittar detta och lider hon av det? Kan hon dö av det??
SÅ jävla typiskt att det inte kunde komma samtidigt iaf då så det blev på samma besök…. Åhhh :'( Nu får jag väl skita i min sthlmsresa pga detta..

Vattnadal
0

Testa att ringa veterinärten du var till och se om de kan skriva ut något åt dig uitan besök, eftersom du var där nyss!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[SarahOhrn]
0

Jo jag ska göra det..

[SarahOhrn]
0

Fan, kan dom inte skriva ut recept utan besök kommer jag inte ha råd att behandla dom symptomfria mössen heller förens nästa månad.. Och då blir det inte heller någon utställning..

Undra om jag ska sätta över den sjuka musen i en egen bur? Så det minskar risken att dom andra ska få symptom i alla fall? Trist hon ska va ensam men det får ju bli så i så fall.. Vill ju inte hon ska behöva dö men hon rä ju så gammal och kan ju inte behandla, behandla o behandla.. Får försöka med nyttig mat och hoppas på det bästa!

[SarahOhrn]
0

Dock verkar hon inte alls dålig.. Hon ligger ju och rycker för hon andas konstigt men hon äter och hon är pigg och springer runt o så..

UlrikaD
0

Ifall ett djur är sjukt så kan de ha hunnit smitta andra redan innan man ser några symptom på den sjuka. Så du kan tyvärr aldrig vara säker på att de andra inte fått det. Man bör behandla allihopa på en gång isåfall. Hoppas det löser sig. Men får de problem med andningen så är det ju aldrig bra liksom.

MalinMalin
0

Inte alls konstigt.

Ett gammalt djur som har haft ohyra och Rossel liggande latent länge…blir sen utsatt för massa stress när hon får nya vänner och då bryter allt sånt ut.

Det är ganska vanligt fenomen,aldrig riktigt bra att tillsätta nya unga indevider till äldre möss.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

[SarahOhrn]
0

Okej :/ Jag tänkte mest på hennes eget bästa att hon skulle slippa va ensam :( Visste inte att det skulle göra henne dålig då hade jag ju aldrig gjort det… :/

Nu måste jag bara försöka få tag på pencillin utan att behöva gå till veterinären IGEN. Hoppas dom skriver ut ändå.. Ska ju behandla alla men känns onödigt när jag nyss varit där och för henne själv vet jag inte hur mycket nytta det gör det är ju mest för dom nyas skull.

Camillhe
0

Fast fenomenet handlar snarare och oftast om att de "gamla" och "nya" mössen har olika bakteriestammar som var för sig kan vara symptomfria men som när dom blandas kan ge sjukdom.

Är det mycoplasma så har både din gamla hona och dina nya honor det. Men det är inte lönt att behandla dom som är symptomfria då behandlingen är mot symptomen och tar inte bort mycon.

[SarahOhrn]
0

Okej, så så länge som dom inte har symptom kan jag ställa ut dom? Utan att det smittar andra? Och jag behöver ite behandla dom om dom inte har symptom?

Jag tänkte också det eftersom det sas att ALLA möss i stort sett har mycoplasma, man behandlar ju inte alla möss, uta nabar dom som får symptom så det är väl samma här, elller :S

Camillhe
0

Grejen är att det kan ju vara ngt annat är myco, t.ex pastuerella. Det kan man inte veta utan en odling. Och då är det inte samma antibiotika som  till myco. Finns ju även andra bakterier eller virus du kan ha fått in.

D.v.s en vanlig vette kan inte kollavilken sort det är.

Jag tycker du ska avvakta och se, visar dom inga symptom närmre utställningen kan du nog ställa ut men det är ändå en avvägningsfråga.

Nu är Swemus ganska duktiga på att hantera utställningar så att minsta möjliga smitta kan spridas så det kanske är ok att ställa ut ändå.

Ngn från styrelsen kan säkert besvara dina frågor.

[SarahOhrn]
0

Okej ;/ Men det är rätt troligt att det är myco då det tydligen ligger sådär i kroppen och det kom nu i samband med stress - sämre immunförsvar - som även gav skabb. Skulle tippa att det har med det att göra! Men ja, som sagt, det lär ju märkas. Men det enda som kan ha kommit in är via dom mössen jag köpte nu och tror inte det finns något där då skulle även fler av dom som köpt möss från henne få problem tycker jag :S Och har inte hört någon annan som fått problem med detta och ingen av dom andra visar något som helst symptom..

Men vem kan då kolla vilka bakterier det är? Men vad är oddsen att jag får nån konstig smitta :S

[SarahOhrn]
0

JAg menar då kan man ju ALDRIG veta om det kommer in nåt virus från nån annan mus på utställningar om det inte ens syns några symtom :S

Camillhe
0

Jag säger inte att det HAR kommit in med dina nya möss. Jag säger bara att det är en möjlighet. Att ställa myco diagnos på allting är ganska vanskligt.

Och alla möss har bakteriestammar, och dom är lite olika i olika flockar. När bakteriestammarna sedan krockar så kan det uppstå symptom.

Man kan bara kolla vilka bakterier/ vilket virus genom obduktion hos SVA.

[SarahOhrn]
0

Okej så då måste jag avliva Klara som har symptom för att se vad jag ska behandla dom andra emot? Och är det myco har jag avlivat henne i onödan?=/

Camillhe
0

#16 nej det kan man inte veta, MEN swemus är duktiga på att sköta utställningarna och det förekommer ingen direktkontakt mellan haneringen av mössen.

Om dina möss är symptomfria när utställningen är tycker jag du kan ställa ut, men inte om ngn är sjuk.

Camillhe
0

#18 Du missförstår mig. Jag pratar inte om just din Klara eller vad du bör göra för att bota henne.

Jag skrev det jag skrev för att det är ganska viktigt att man funderar över, för alla musägare och inte bara avfärdar allting som myco.

[SarahOhrn]
0

Nej nej, men jag blir bara förvirrad och vet inte alls vad jag ska göra med vilka av mössen… :/

Än så länge är hon ju pigg förutom rosslet, hon äter, dricker oxh springer runt och dom andra visar ingenting…

Men som sagt, har någon något konkret förslag på vad jag bör göra?! Skaffa antibiotika, avliva o obducera Klara eller strunta i att behandla dom utan symptom och ge Klara massa nyttig mat o hoppas på det bästa o annars låta henne somna in..

Camillhe
0

Det är nog bara du som kan göra det valet. Beror lite på hur illa det är, om det finns tid att testa med bra mat eller om antibiotika bör sättas in.

Man kan boosta dom med bra mat och se om det hjälper.

vitaminrik mat:
lever, lax, ägg, spenat, kål, morötter , tomat, smör. broccoli, blomkål,persilja , mandel cashewnötter, vetegroddar, avokado.

[SarahOhrn]
0

Jag har ingen aning om hur det är med tid, men symptomen kom tydligt först idag, lite "prat" igår men inte tung andning o så, men hon är fortfarande väldigt pigg o har matlust och sådär. Så kanske ska testa att ge lite bra mat först och främst.

Men gör det någon skillnad, om det nu är myco, om jag behandlar tjejerna som inte har symptom nu? För om det inte gör någon skillnad så spelar det ju ingen roll för deras del förens det kommer fram, då är det ju mest onödigt.

Imorgon blir det att storhandla nytto-mat!

Camillhe
0

Det är ju aldrig bra att behandla med antibiotika i onödan. Därför är det ett avvägande man får göra, vad man anser vara bäst. Och vad veterinären anser.

[SarahOhrn]
0

Så nu har dom i alla fall fått kött, ris o banan (det fikc dom iofs tidigare) men nu även en skål med tomat, smör o persilja + morötter. Så hoppas det boostar lite nu :)

[SarahOhrn]
0

Nä det är klart. Och har dom inga symptom hjälper det ju ändå inte mot att det finns i kroppen? Så då är det verkligen ingen idé. Då är det lika bra att Klara får somna in.. Det är bättre att hon som är över 1.5 år får somna in i stället för att gå på antibiotika och sen antagligen få tillbaka det, och att dom andra får slipap antibiotikan tills dess att dom verkligen blir sjuk, om dom nu blir det.

Det är väl som för människor, onödigt äta antibiotika i onödan då man kan bli immun mot det. Är det samma här? Då är det bättre att spara på det tills dom verkligen behöver det någon gång.

Eller tänker jag helt fel? Kan nån säga om det låter smart eller inte :S

Camillhe
0

jag tycker du tänker rätt i resonemangent kring antibiotika, men jag hade nog inte avlivat den rosslande honan direkt, utan väntat lite och sett om det blir bättre, dock ska hon ju inte lida.

[SarahOhrn]
0

Nej jag menade inte att hon skulle avlivas med o somna in utan att hon får leva vidare tills dess att hon dör själv, så länge jag ser att hon inte lider nämnvärt eller är hängig liksom och nu har dom fått massa nyttig mat så får försöka med det och se om hon bättrar på sig.

Så tar jag småttingarna till veterinären först när det visar symptom om ändå inte antibiotikan hjälper mot det innan det visar symtom är det ju lika bra.

Och Klara är så pass gammal ändå.. Så så länge hon inte verkar lida så låter jag det vara men ger henne nyttig mar och mycket kärlek =) Och hoppas det går vägen!