Skyddande kompis
Nellie och Isa kom till oss för ungefär en månad sedan. De är små, söta, snälla och trevliga och har aldrig bitit oss. Förrän i onsdags morse. Då gick Isa nästan som till attack mot mig när jag gick morgonrundan bland mössen. Hon bet hål i två fingrar. När dottern kom hem från skolan betedde hon sig likadant mot henne.
När jag gick kvällsrundan samma dag hittade jag Nellie liggande sjuk i spånet. Hon fick medicin och ser ut att må bra nu. Och nu är Isa som vanligt! Hon hugger oss inte utan kommer fram och nosar och klänger lite på handen.
Ville Isa skydda Nellie? Var hon orolig? Tog hon på sig ett större ansvar för Nellies ungar och ville skydda dem? Eller vad?
Nån som varit med om något liknande?

Jag har inte varit med om något sånt, men det var en intressant fråga. Om dom försöker skydda varandra vid "fara"….
Ska bli intressant att höra vad dom som har mera erfarenhet har att berätta….
jag vill inte krossa era illussioner så jag struntar i å svara… 

Du kan inte krossa illusioner som inte finns… men kanske förklara varför hon hade beteendet… *ler*

Nu blr jag ju bara ännu mer undrande…
Krossa gärna mina illussioner bara jag får veta…
Tillfällighet, sjuk även hon - eller vad? 
hihi… skoja bara… 
hur ska man kunna veta?
vad fanns att försvara? en sjuk vän och/eller ungar. En sjuk vän, det tvivlar jag på. Som jag skrev någonstans möss har inte det flockbandet till varandra (som t ex råttor och vargar/hundar). Försvara ungar i boet. Ja! Möss kan precis som alla djur försvara sina ungar. Det är inte speciellt vanligt att de gör utfall mot oss människor. Och det är ABSOLUT inte vanligt att de hugger hål så att blodvite uppstår.