Skillnad på färger?
Kan någon förklara skillnaden mellan siames, himalaya och colorpoint? :)
Säkert jätteenkelt men jag har inte riktigt förstått skillnaderna än ;)
Kan försöka förklara lite enkelt.
Alla tre har pointer, mörka partier runt nos, öron, tassar, och svans.
En siames seal point har ofta rubin ögon om de inte har röda ögon med sig från föräldrarna. Koppsfärgen ska vara mellanbeige.
En himalayan har röda ögon, ska ha så vit kropp som möjligt
En colorpoint har svarta ögon och ska inte heller ha någon skuggning på bakredelen av ryggen. och beige kroppsfärg.
Du kan kolla skilnaden på bilder på tex finska musklubbens sida. eller kolla svemus standard för bättre beskrivning.
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
www.bjornbackenskaniner.weebly.com
Tack tack nu förstår jag lite mer :)

Jag är helt lost när det gäller färgerna och deras namn. Och nej, jag blir verkligen inte klokare av att läsa inne på svemus sida heller. Jag är nog helt enkelt dum bara.
Detta gör dock att jag får stora prolem när jag ska registrera mina möss och sedan ställa ut dem. Så vi får se hur det blir med registreringen och utställningen för mig. Om jag inte fattat det här innan så får jag följa med och kika ändå. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Hehe ja samma här, en av mina är jag jätteosäker på så jag har reggat henne som en sak i Svemus så skulle dom kolla på utställningen om det va rätt eller om jag ska ändra! :) Det är perfekt o åka dit o få hjälp med o färgbestämma dom.