TheHippies nya musflickor!
Vi vill se bilder!
Och berätta lite om dom också. Vad heter dom, vad har de för färger, hur är dom, hur bor dom? Berätta massor!

Mvh Stephanie 

Jag vill också! 
Musfolket kräver bilder i massor! 

Ja nu äntligen än ledig stund!
Nu har dom gått in i ägg kartongen för at ta sig en liten lur (det e välldigt tyst där ifrån i alla fall)
Jag för sökte fota lite men jag har inget tåla mod så det blev bara några stycken, och dom e suddiga men jag laddar upp dom jag har…
först en billd på terrariet…

haha bilden på #7 ser ju bara för rolig ut xD

#7 "the ghost mouse…"
Dom har inte gått med hanar?? Tycker den översta ser lite rund ut.. kan ju vara vinkeln oxå.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Nä det var hanar försig och honor försig, hoppas verkligen hon inte är på tjocken! :S 
#13 Det är lätt att se fel på könen för ovana personer.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
jösses… antingen var det snabba möss du köpte eller så skakar du väldigt på händerna… 

#15 ja dom är snabba i svängarna 
men jag andvände inte blixt så då blir det också lätt suddigt.

Ska dom sova mycket! för jag tycker dom sover hela tiden! dom e typ ute en liten stund och springer runt och jag pillar lite med dom, men sen går dom in och sover jätte länge typ.
Norpan har blivit riktigt tam och jag har inte ens mutat med godis, hon går upp i min hand av sig själv och värkar gilla att klättra runt på mig, men den andra lilla värkar vara lite skrajsen. När hon kommer fram och snusar på mig vänder hon sig sedan snabbt om och springer in i äggkartongen.
här är den svartas lilla mus bak…
jag tror hon kanske ska heta svansan det är ju sött 
Ja, dom sover nog en hel del nu i början, en stor flytt tär på krafterna. :)
Du får jobba lite extra med den lilla blyga then. Håll handen på botten av terrariet och låt mössen undersöka handen, utan att du tar upp nån. När dom blir säkra på att handen inte är farlig, då kan du ta upp dom. Eller ja, den lilla svarta kanske. Norpan verkar ju redan vara säker på sin sak.
Låt det ta tid 

Naglar är nog en liten favorit hos mössen, alla mina musar har iaf smakat lite på mina och mammas naglar.
Du får säga åt dom om du tycker det är obehagligt :)

Söt! 

Mvh Stephanie 

Har nu lite frågor…
Kan man ge mössen Russin, eller är det för mycket socker? (Jag tänkte ha det som "godis")
Är det normalt att dom äter sitt bajs? Hehe
Russin går bra som godis ja 

Mvh Stephanie 

#31 Ja, det är normalt att de äter sitt eget bajs. Det kallas koprogafi. Gnagare och hardjur gör detta 1-2 gånger per dygn då blindtarmen "rensas" och släpper ifrån sig en väldans massa nyttiga vitaminer som kommer ut som bajs.
/Anneli

# 32 Ok då ska jag se ifall dom gillar det!
# 33 bra då vet jag att det är normalt! ganska intressant faktiskt,
Jag ser det inte som en jättebra sak att möss äter sitt bajs. Den enda gången det är helt naturligt är när de ätit mycket gräs - då behöver de äta sin avföring för att kunna tillgodogöra sig näringen i gräset.
För övrigt anser jag att det är ett tecken på felaktig/bristfällig utfodring.
#35 Hm, så kanske man också kan se det. Fast det gäller dock inte hardjur.
/Anneli

# 35 Det låter inte bra :S Jag ger dom Saltå kvarn basmusli (de fyra sädeslagen + cornflakes) och så blandar jag i hemma torkad äpple och några solrosfrön, det är deras bas foder. Låter det bra eller fattas något?
låter lite halvfattigt på mineraler… fröer innehåller mycket mineraler… du bör även ge dem rå och färsk mat (grönsaker, fisk och kött)
#38 tips på specifika fröer?

dom har inte fått något tillskottsfoder sens dom kom till mig, men nu satte jag in lite ostkaka till dom (har läst att man kan ge dom det) och dom ÄLSKAR det! dom mumsar och mumsar och mumsar! (Men det ska dom bara få ibland, jag vill ju inte få små tjockisar!) annars ska jag ge dom grönsaker ris potatis mm som tillskottsfoder.

Har just varit iväg och köpt en vattenflaska till dom små busarna, jag stod bara inte ut med att byta tre gånger om dan! (dom fyllde nämligen vatten skålarna med toa-lätt)
Nu måste jag bara komma på en smart anordning för att hänga upp den…
#41 tejpa (kanske inte vanlig tejp, har för mig eltejp går bra men jag kan ha fel) fast ståltråden som följer med flaskan åsså hänger du upp den

Har nu satt upp den med hjälp av en strumpa! 
funkar bra so far!

undrar om dom vet hur dom ska använda den? norpan typ letar efter vatten skålarna, hon gräver där dom brukar stå.
och jag har inte sett dom dricka från den…
Hmmm, prova att ha vattenskålen vid flaskan, så hittar dom nog efter ett tag
Djur är ganska bra på att lukta sig till vatten. Det brukar räcka med att de får pipen i huvudet en gång så hittar dom sen
Se gärna till så att det "hänger" en droppe vatten i pipen, så slipper de fundera på om det finns vatten där eller inte.

Mvh Stephanie 

Ja nu dricker dom förfullt! 

Nu har jag en fråga IGEN! 
är det normalt att dom typ "rycker", altså får små ryck och hoppar till helt plötsligt. Eller är det för att dom e små (ca 10 veckor är dom)
och så undrar jag om dom e engelsk eller svensk typade? Jag försökte mäta norpan, och hon är ca 10-11 cm lång kropp och 9 cm svans (typ) jag vet inte ens om dom e fullvuxna

Nu har jag städat deras bur för första gången, sens dom kom till mig! (8 dagar sedan)
under tiden jag städade fick dom vara på ett bord, och då lyckades jag faktiskt ta några ganska bra bilder! 
Här kommer en bild på "nya" buren, med katt gräs och annat.
(dom e helt överlyckliga över katt gräset!)

Åh vilka sötnosar!

# 57 ja visst är dom!

Jag har haft mina små fisar ute idag!!! Första gången!
Dom älskar det! 
Men nu ligger dom inne och snusar, en utflykt tar på krafterna! 
Herregud så sött! 

Mvh Stephanie 

Verkligen sött!
/Anneli

Gulliga! Bild #54 var ju bara så söt!!

# 54 är ju värkligen go, tycker jag med
urmysiga bilder och svar på frågan i #48 är att ja, jag tror det är normalt att dom rycker till och skuttar lite. Jag ser det som en liten lyckobockning som hästar kan göra ibland, bara hoppar till, typ lyckorus. Men jag kan ha fel. (tycker jag skrivit det himla många gånger nu.. xD) Om inte musen låter när den hoppar till då, för nyser den så den skuttar till äre kanske inte så bra, men ja. yes.
söta pluttar du har som sagt! 

Ok det ser ju lite kul ut när dom skuttar sådär, jag ville bara vara säker på att det var normalt.
#31 det är inte normalt att möss äter sitt eget bajs, då är det ett tecken på nån brist i kosten
#48 Det är fullt normalt att de skuttar sådär det bara visar att de tycker att livet ör shitkul just nu, den jag har är jättekul att titta på när hon har fått buren städad eller när hon har fått mat, hela hon bara skuttar runt.
Jättesöta möss föresten
, makadam ser ut som min Kusin Det (som tyvärr dog förra året, saknar henne hon var jättemysig) bifogar en bild på henne
hon var inte helt likadan - hon har lite vita fläckar på sidan också :)

# 67 å vad söt, liknar Makadam mycket!

så undrar jag om dom e engelsk eller svensk typade? Jag försökte mäta norpan, och hon är ca 10-11 cm lång kropp och 9 cm svans (typ)
jag vet inte ens om dom e fullvuxna
när slutar dom o växa (dom e ca 10veckor)
De är svensktypade. 
Vid 5 månader ålder brukar de ha vuxnat till sig.
/Anneli

#70 Ok Tack

#7 ser ut som en struts utan hals :)

#72 hihi ja den e kul!

OK nu vet jag att alla frågar det här men det får ni allt stå ut med…
Vad har mina möss för färg? eller är dom någon sorts "blandras" (vet inte ens om det finns blandras möss
)

halloooo! är det ngn som kan svara?….

Jag är usel på färger…
Men ett tips till dig är att starta en ny tråd med dina färgfrågor då denna börjar bli väldigt lång och vissa har svårt att ladda upp såna långa trådar… Lycka till!

Putt

sööötisar
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta

aw <3

åhh så gulligt!! 
Kan man på NÅT sätt "lära" möss att inte kissa o bajsa på en hela tiden? Så fort jag tar upp dom börjar dom överallt, det är så jobbigt att bli helt blöt över tröjan t ex så man tappar ju lusten, när det är varje gång o flera gånger under 5 min liksom. Vissto m det händer ibland men.. Min gamla hona gör det inte lika ofta men det har hon aldrig gjort..