Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 694 ggr
Bella-R
0

Berätta om dina möss!

Ja, detta blir min första "egna" tråd här på mus.ifokus. Brukar vanligtvis hålla till som mest på marsvin, kanin & hundar.

Jag har blivit väldigt nyfiken på möss. Dock kommer jag inte skaffa förrän nån gång i framtiden, men så länge skulle jag vilja suga in all fakta jag kan få tag i..

Så om någon har lust o "guida" mig lite gällande möss så skulle jag bli jätteglad & tacksam Glad

**
Lite frågor som ni gärna får svara på:**

Vad är skillnaden mellan svensktypad och engelsktypad mus (temperament syftar jag mest på)?

Är det någon stor skillnad på honor & hanar (temperament där med)?

Revirmarkerar dom (med urindroppar etc)?

Hur intelligenta & sociala är möss (jämför gärna med andra djur..)? Är dom lika smarta som en råtta, elr ligger intelligentnivån ett stäpp under?

Hur är det med sjukdomar? Har hört att möss i regel är ganska friska djur?

Sen detta med deras boende.. kan dom ha spån? Vet ju att råttor inte kan ha det, men hur e de me möss?

Vad för bur är bäst o ha? Akvarium, dunabur, gallerbur..? Hur stor ska den vara?

Och min sista fråga (iaf för tillfället =P): Är det något särskilt man bör tänka på innan man skaffar möss?

Att dom har en speciell doft vet jag (det har jag hört), att hanar oftast bara kan gå en o en, men att honor gärna vill vara flera stycken..

Är det något mer, typ som speciellt vitaminbehov (marsvin behöver t.ex extra mycket c-vitamin)?

**
Och slutligen, som rubriken säger, berätta gärna om just dina möss - personlighet, temperament, vanor, hur dom är att ha, varför du föredrar möss framför andra djur (?) etc!**

Som sagt så är jag bara väldigt nyfiken, och vill vara bra påläst innan jag eventuellt skaffar ett par möss någon gång i framtiden. :)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Bella-R
0

Ser nu att det blev ett väldans långt inlägg Skäms hoppas någon rar människa orkar läsa allting, och försöker svara ^^'

axilur
0

Borde egentligen inte sitta här just nu, men ska försöka svara på några frågor ändå. ^^

Skillnaden på svensktypade och engelsktypade temperamentet tycker JAG är att svensktypade är modigare. Mina engelsktypade försvinner så fort man närmar sig buren, även fast de är pannkakor i handen, medans de svensktypade jag har haft helt enkelt varit modigare. Men det finns olika åsikter om detta. Antar att det är väldigt individuellt också.

Temperamentskillnad på honor och hanar har jag svårt att bedömma. Har haft båda två, men jag vet faktiskt inte… Obestämd
En del säger att ensamma hanar har "lättare" för att bli tama just för att de är ensamma och gillar sällskap, men jag kan inte påstå att mina honor är mindre tama än min hane eller de hanar jag haft tidigare…

Revirmarkerar gör väl mest hanar. De kissar gärna in buren när den är rengjord, men hur pass mycket det luktar beror helt på individ och temperament. I stort skulle jag nog våga påstå att zoomössen luktar mer än temperamentsavlade hanar. Hanen jag har hemma nu (från Vattnadals uppfödning) luktar inte ett skvatt. Honorna ännu mindre, och de är ändå 8 stycken.

Sjukdomar finns. Mycoplasma (lunginflammation, rossel) är relativt vanligt och något som är väldigt svårt att bli av med, om det ens går att få bort helt. Behandlar man med rätt medicin så dämpar man sjukdomen så att musen/mössen blir helt symtomfria och kan leva som vanligt, men gärna med extra nyttig mat. Och ohyra kan de få, utifrån, eller från t.ex hö som inte stått "i karantän" tillräckligt länge. Det går att behandla med medicin och få bort helt. Annars är möss riktiga överlevare. De små kropparna klarar faktiskt mycket mer än man tror!

Det finns många diskussioner här på forumet gällande bottenmaterial, men jag personligen skulle inte använda vanligt kutterspån till möss. Antar att det är samma anledning som när det gäller råttor.

Bur tar man den man tycker är mest praktiskt själv, sen kan man bygga om och bygga till. Tänk på att om du har en bur med bara plast eller glasväggar så borde du sätta in/bygga till någon klätterställning av något slag, eller massa grenar kors och tvärs, för det är väldigt nyttigt för en mus att få klättra. Likaså gräva, och gnaga! Så en bur med höga bottenkanter är att rekommendera, så att man kan ösa i mycket bottenmaterial.

Det finns en artikel som heter något i stil med "mata din mus rätt", där står det mesta om maten. Glad

Hoppas du fått svar på några frågor nu iaf! Glad

/Anneli

Bella-R
0

Tack för ditt svar axilur! :)

Dom har alltså mer gemensamt med råttor än vad jag tidigare anat ;o
Mycoplasma t.ex har ju råttor oxå.
Men hö, det ska dom väl inte ha?
Elr? :o För råttor ska inte ha det, så det borde väl vara ungefär samma med möss..?

MP160
0

#3 Ha och ha, man kan ha hö till möss, men dom äter det väl inte utan mest boar och leker med det vad jag hört Tungan ute

Bella-R
0

#4 Okidoki ^^'

Fler får väldigt gärna svara Oskyldig

Bella-R
0

*Puttar upp*

Bella-R
0

Putteliputt ^^

Vill oxå tillägga att man inte behöver svara på ALLA frågorna jag ställde (då måste man ha rejält med tid ;P) utan besvaras en enda fråga så blir jag glad. Glad

Så kom igen nu musfolket, någon fråga kan ni väl ändå ta o svara på? Flört

axilur
0

Mina möss äter fröer och sånt i höet. Annars boar de eller gräver tunnlar i det. Uppskattat är det iaf!

Men ha höet på ett ställe dit det är säkert att inga andra djur eller ohyra kan ta sig, i 28 dagar innan användning. Då bör ev ohyra dött.

/Anneli

imsuchadiva
0

Mina musflickor äter nog faktiskt upp allt hö, för jag får allt fylla på imellan åt.

angående bur så tycker jag att terrarium ( exp gammalt akvarium ) är bäst. Duna burarna tycker jag oftast är så små och låga. I gallerbur har jag hört att strömaterial lätt ramlar ur. lätt att mössen sminter om det är för stort mellan gallerna också.
terrarium går o inreda kors och tvärs, ofast så tycker jag det ser större och "renare"/luftigare också.

Jag har en engelsktypad hane i ett stoort terrarium, tycker det luktar ganska mycket oss honom. Har två svensktypade gamla gillar i ett lite mindre terrarium o tycker nästan inte att de luktar något alls. Så om hanar luktar mycket eller inte, är nog väldigt inviduellt.

Bella-R
0

Putt :)

Tack #9 btw för ditt svar!

Honolulu
0

Jag har Toalätt i mina burar. Kan tycka att det dammar och luktar när man först häller det i buren när man städat men sen luktar det inte tycker jag.

Jag har både dunabur och ett stort akvarium. Föredrar akvarium eller terrarium av samma anledning som #9. Inreder med mycket grenar och stegar och leksaker så dom har mycket att göra. Jag har öppna burar till mina möss. Bygger gärna så dom får en rolig övervåning eller möjlighet att klättra/gå över till en annan bur. Mina möss har aldrig rymt trots att dom har möjlighet till det.

Jag tycker att möss kan vara väldigt sociala. Jag hade en mus som så fort man kom in i rummet, stod på kanten av akvariet och bönade om att få komma ut. Man kunde ha henne ute utan att hon försvann, hon kom när man ropade på henne och hon ville gärna vara och springa runt på en.

Jag tycker om möss just för att dom är så himla personliga, söta och gulliga. Min släkt och mina vänner har faktiskt gått från att tycka att "mus vad är det för djur att ha" till att tycka att mössen är otroligt söta och trevliga.

Bella-R
0

#11 Tack för ditt svar, intressant o höra :)

Föredrar du engelsk-eller svensktypade möss? Honor eller hanar?

Honolulu
0

#12 Jag har bara haft svenska möss. Så jag måste ju säga att jag fördrar dom Flört  Nä skämt å sido.. jag var sugen på engelska ett tag för dom verkar ju så stora och härliga, men jag förstått att dom svenska är mer framåt och orädda.

Jag har haft både honor och hanar och jag hade väldigt svårt för hanlukten… men har förstått att hanar luktar väldigt olika. Honorna tycker jag inte luktar alls. tycker deras kiss luktar popcorn :)

Bella-R
0

#13 Kiss som luktar popcorn låter ju inte helt fel Flört hihi.

Visst är det väl så att honor trivs bäst i flock? Elr kan man ha enbart en hona? Vet ju att hanar helst lever en och en.

axilur
0

Ja, honor ska vara minst två. Glad

/Anneli