Det beror mycket på hur trygg musmamman är med dig tror jag. Blir hon stressad när du petar i boet eller bryr hon sig inte?
Mina ungar petade jag lite smått på från dom var några dagar gamla, då mest för att kolla att alla levde och mådde bra. Från att dom var ca en vecka tog jag upp dom en liten stund så dom var vana vid min lukt och sen min röst när dom väl öppnade ögonen. Men jag tog inte ut dom mer än väldigt korta stunder förrän dom var ca två veckor tror jag.

jag tar alltid ut mamman innan jag petar på bebisarna… dom är 5 dagar gamla nu.
#2 Du kan fortsätta hantera dem en liten stund i taget. Det är skönt för mamman att få en liten paus också. Sätt henne på en plats med lite nya prylar och extra god mat, så får hon slappna av lite medans du pillar på bebisarna. På det sättet kommer bebisarna vänja sig vid dig och din lukt, och mamman vänjer sig vid din lukt på bebisarna också.
/Anneli

Okej tack så mycket för hjälpen..
Läs gärna artikeln Min mus får ungar där jag har svarat på de flesta frågor man har som nybliven "husmor" till en muskull

#5 det ska jag göra. :P hur länge är en mus gravid? hon har ju varit gravid i nästan 3 veckor nu.. :O på söndag är det tre veckor sen jag köpte henne från affären.

#6 nu pratar jag om min gravida mushona och inte om musbebisarna som är redan födda.