Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 469 ggr
Cher2
0

Hon blev gravid för tidigt?

Varning lång text; xD

Jag har en ny Tam mus hemma jag köpte från djuraffären.. Hon var inte det minsta rund och såg piggast och gladast ut av alla de små kolsvarta mössen.. Så jag tog henne och döpte henne till Sotnos..  Nu visar det sig att hennes mage är jätte stor och det rör sig jätte mycket inuti hennes mage.. Vetrinärerna säger att hon är gravid och jag blir helt chockad. Som tur är har jag 4 st jätte stora lediga akvarium.. men jag vet inte vem pappan är.. jag vet ingenting om honom.  Vet bara att Sotnos är svensktypad och att hon är 3 månader gammal. finns det något jag borde göra? jag köpte henne för 2 veckor sedan.. så det borde inte vara långt kvar nu..  Jag har försökt tagit reda på mycket information om musbebsiar.    Jag har haft musungar en gång förut.            Sotnos är väldigt rund om magen och hon går med sin nya kompis Vilda i ett stort akvarium. 

* Sotnos ska fylla 4 månader den dagen då hon får bebbarna på så finns det en risk att hon inte tar hand om ungarna?

*  Komplikationer under födelsen förekommer lättare destå yngre musmamman är?

*Borde jag ge henne något extra nyttigt under den sista graviditets tiden? tips?

*Kan jag ha toalätt papper i sov huset? (toa-lätt ströet jag har ser så hårt ut.. >_<)

*övrigt

(jag kan nog låna en kamera och fota den runda magen & bebbarna. :D )    & jag kommer nog troligtvis behålla några ungar..

axilur
0

Jag skulle inte tro att risken är speciellt stor att hon inte tar hand om ungarna. Men är hon däremot inte matad rätt så kanske hon äter upp någon unge. Ge henne lax, ärtor, avokado (dock inte kärna eller skal), äggskal. Kolla artikeln som heter något i stil med "mata din mus rätt".

Jag vet inget om huruvida ung ålder kan komplicera det hela, men hallonbladste hjälper äldre musmammor med värkarbetet, och är bra öht.

Ja, du kan ha toalättpapper. Även tidningspapper. Det strimlar hon och det håller värmen.

/Anneli

Cher2
0

#1 Ok tack så jätte mycket Axilur.Glad   Jag hoppas verkligen att det går bra..

axilur
0

Proteiner behöver hon. Ge henne proteinrik mat.
Det går nog bra ska du se. Glad

/Anneli

[Frida1761]
0

Jag hoppas det går bra för Sotnos.  Lycka till med de små sötnosarna! :)         Bilder vill vi se..

axilur
0

Förresten är hon inte JÄTTEung. Man brukar para honor när de är runt 5-6 månader. De ska klara av att föda en kull när de är ca 7 veckor gamla, precis efter de blivit könsmogna. Inte för att det är bra, men de är ju skapta för att klara av det…

/Anneli

Ceciliaolucifer
0

roligt att du känner att det ska bli kul trots att det var oväntat :) jag vill bara önska dig lycka!

Vore kul med bilder :)

Camillhe
0

Jag får inte ihop det här riktigt, här skriver du att hon ska föda snart och i din andra tråd att de är fem dagar?

[Frida1761]
0

#6.   Jag hoppas det..     Jag ska försöka fixa bilder.

#7    Den andra tråden är min kompis muskull och jag tänkte att jag kunde testa fråga här..   men vi delar muskullen nu så jag undrade när jag kunde börja ta upp dom och sånt..

Cher2
0

Frida1761 är personen jag delar kullen med :) så det är df hon svarade på dom där. xD       och det är hon som ska ta fotona också..

Camillhe
0

aha då hänger jag nästan med:P

Grodan
0

jag hänger också bara nästan med… pratar vi om två muskullar eller en?

f ö tycker jag att det är jätterart att du, Cher2, är orolig och vill göra det bästa för din mus… oavsett ålder på modern är det alltid viktigt att musbebbar får en bra start i livet!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Cher2
0

Jag har en muskull redan här hemma men det var frida som hade hand om dom medans dom föddes och det blev 4 honor och min kompis köpte alla för hon var så förälskad i dom små sötnosarna. Mamman var 5 månader när hon fick ungarna! Dom ska flytta hem till sin nya ägare snart. =)     Sedan så  hade jag köpt en gravid mushona hem som jag skulle ha sällskap till Vilda. Men en extra kull var jag verkligen inte beredd på.  Jag ska dela kullen med Frida och vi ska ta hand om dom tills dom hittat nya hem..      Frida tycker inte att magen ser så stor ut men jag som aldrig sett en jätte gravid mus förut tycker att magen ser  stor ut!            Jag & Frida håller helt med! vi ska göra vårat bästa för att musungarna ska må bra och mina stora akvarium kan dom få bo i medans dom letar efter ägare..   Som sagt ska jag nog behålla någon bebis..          Fridas kamera gick sönder igår. :( Så jag vet inte om det blir några foton..                   Sotnos har varit gravid i tre veckor på söndag tror jag.  / / MVH  Charlotte & Frida & alla små mössen. :D