Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1219 ggr
Honolulu
0

MalinMalin?

Hej

Någon som hört något hur det går för Malin som är på väg mot Stockholm? Hur långt har hon kommit? Hon skulle höra av sig vid 12-tiden men jag har inte hört nåt… Måste ju själv resa 2 timmar för att möta henne så jag undrar hur det går…

UlrikaD
0

Har du inte hennes nummer och kan ringa?

Honolulu
0

Det löste sig till slut Skrattande

Nu har vi 3 nya musisar här hemma Skrattande

MP160
0

Oj, hela 3? :O Bilder? SkrattandeSkrattande

Mymlan
0

Ja bilder vill vi se.. Får vi se dem på ngn utställning/ar framöver?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Honolulu
0

Ja bilder kommer…

Det blev 3 istället för 2…. Malin hade ju med 3 tjejer för mig att titta på och det gick ju bara inte att välja bort en liten skönhet :)

Vet inte om det blir några utställningar. Skulle tycka att det var kul så vi får väl se om jag får "ändan ur vagnen" och anmäler till någon utställning.

MP160
0

#5 Skrattande

DoD
0

bilder:P

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

RADiOACTiV
0

vill också se bilder.! : D

Honolulu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite bilder nu då…

Det är samma möss som min dotter Ida skrivit om i tråden "Busungar"

Första bilden är på Saffran. Trevlig tjej som tyvärr var utan morrhår idag när jag tog upp henne… :(

Honolulu
0

Nästa bild är på Silvermoon.

Som även hon var utan morrhår idag…. :(

Honolulu
0

En till på Silvermoon som visar hennes färg lite bättre.

UlrikaD
0

Söta muslingar. Antar att den tredje musen är den som har morrhåren i behåll då.Flört

Honolulu
0

Sist ut är Socker, som har en väldigt fin morrhårs-plym så vi vet vem som tuggar morrhår iaf…

Honolulu
0

.

MalinMalin
0

Supergulliga bilder på alla tre sockersöta tjejerna:-)

Men dom där morrhåren har nog försvunnit på annat vis än att sockerbiten tuggat av dom,då dom tre tjejerna bott ihopa ett tag här innan dom flyttade med,och känner varandra välGlad

Du får luska vad i buren som kan ha orsaktat morrhårsskadornaTungan ute

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Honolulu
0

#15  Hmm nåt i buren… ja jag får väl undersöka det då..

Men dom är iaf väldigt goa allihopa Glad

[GlittriGris]
0

riktiga skönheter!

Camillhe
0

Nej du behöver knappast leta efter ngn orsak i buren. Bor 3 möss tillsammans och 2 saknar morrhår så kan du vara övertygad om att den som har sina kvar defintivt käkat upp dom andras.

Du kan ju även ta ut den med morrhåren i behåll och se om inte morrhåren växer ut igen.

Honolulu
0

#18 Ja jag tror nog att det är så oxå…. Dom bor i en duna-bur och det ska väl inte vara några konstigheter med det. Men jag får hålla ögonen öppna och se vad som händer. Tjejerna utan morrhår verkar iaf tycka om den lilla pew-tjejen :)

MalinMalin
0

Jag tror fortfarande inte att hon helt plötsligt nu exakt när dom flyttade in i en ny bur att hon skulle flyga på att äta upp morrhåren på dom när dom bott ihopa ett bra tag…Låter inte så sannolikt.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Honolulu
0

#20 Kanske har med flytten att göra. Lång resa, stress, nytt hem, nya människor.

Det kommer säkert att lösa sig och så växer det ut nya fina morrhår på damerna Glad

Camillhe
0

Honululu, sätt henne i en egen bur ett tag så får du ju bevis. Det är inte särskilt bra med en morrhårstuggande mus, så kan vara bra att veta säkert att det är det eftersom uppfödaren hävdar motsatsen.

MalinMalin
0

Jag tycker inte hon ska sättas i egen bur,låt dom bara få lugn och ro och framöver så ser du om du kan hitta nån orsak till varför morrhåren försvann just nu.

//Malin

www.r8ttor.se

Honolulu
0

Japp dom får gå tillsammans. Lite lugn och ro kan säkert göra underverk :)

MalinMalin
0

Ja,det tror jag med…Dom är säker lika övertrötta av resan som jag Tungan ute

Gonatt på erGlad

//Malin

www.r8ttor.se

Camillhe
0

Varför ska hon inte sitta i en egen bur ett tag? Det skadar inte henne att sitta ensam några dagar.

Och det är ju ganska viktigt att Honululu får reda på anledningen, speciellt som du hävdar att det handlar om inredningen.

Och som uppfödare borde väl du malin vara extra mån om att veta om det handlar om morrhårstuggande eller ej, är det ett mönster i en linje är det ju hemskt värdefull info.

Vattnadal
0

Morrhårstuggande är överputsning, ett stereotypt beteende. Det kan utlösas av stress, får trång bur, för lite mat, för tråkigt ed.
Tyvärr brukar man aldrig kunna få bort stereotypa beteenden till mer än absolut max 90%. Alltså kommer troligen Socker att tugga morrhår hela livet, även om graden av tuggandet kan minska.

Att hon plötsligt börjar tugga på möss hon redan känner är inte konstigt. Det hade snarare varit konstigt om hon så snart hade börjat tugga på möss hon inte kände.

När hon tuggar mår hon bra. Då får hon ju utlopp för det hon behöver. Kruxet är ju att de sm är utan morrhår förlorrar sin mörkerkänsel och annat de använder morrhåren till. Vi har haft diskussioner om morrhårtuggarnas vara och icke vara här på MiF tidigare. Läs gärna i gamla trådar och fundera lite.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Honolulu
0

Ja jag får nog ta och leta upp gamla trådar och sen ta mig en funderare…

Honolulu
0

Hur lång tid tar det för morrhåren att växa ut igen?

Vattnadal
0

Det går rätt fort. Vill du ställa ut dem bör de gå någon vecka (2-3) utan ätare. Går de med en ätare länge (dvs för jkämnan) kan hårsäckarna skadas, men så gott som alltid växer pälsen ut helt på någon vecka.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

#27 bra svar!

vissa möss har svårare att leva i små burar och kan finna ex transport väldigt stressande… lösningen för att få dessa att sluta tugga morrhår på sina kompisar är alltså större bur, mkt leksaker och saker att tugga på… tugga sönder kartonger, pinnar, grenar, hö, papper mm är oerhört stimulerande för lättstressade individer

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MalinMalin
0

Ingen annan har väl sagt något,men jag påpekar igen att jag tycker det är synd att sätta pe white satin honan ensam för hon gjorde något sådant när hon var ute på en lång och tuff resa.

Utan nu när dom kommit till en bra bur med mkt trevligt i så kommer det att försvinna då hon inte haft tendens för sånt tidigare och dom tre bott ihopa även här.

Hemskt och säga att man ska flytta ensam och utsätta henne för ännu mer stress efter allt resande.

Det dom alla tre behöver är lugn och ro.

//Malin

www.r8ttor.se

Grodan
0

#32 Jag har inte sagt att hon ska sitta ensam, utan gett tips på hur hon kan få utlopp för sin stress. En lättstressad mus stressar på sig av många olika saker och inte bara en resa - hon behöver kunna avreagera sig när hon blir stressad/miljön behöver erbjuda henne möjlighet att avstressa sig!

Honolulu
0

Just nu bor tjejerna i en stor dunabur. Dom ska så småningom flytta in i det stora akvariet tillsammans med våra andra tjejer är det tänkt. 

I buren har hon/dom äggkartong, toarullar, klätterpyramid, kartong, grenar och kvistar. Jag har även satt in ett hjul, tänkte att hon kunde få utlopp för sin energi genom att kuta i hjulet(vilket hon älskar).

Men nu när jag sitter och skriver här kom jag på att det kanske bara är stressande för henne… Vad tror ni?

Grodan
0

Ibland är hjul ett dåligt sätt att bli av med stress. Försök analysera hur hon mår av det. Kanske behöver hon stimuleras med lite leta efter mat övningar istället.

Använder du matskål så kan du t ex sluta med det genast och strö ut maten i buren istället. Du kan även hänga upp maten i snören, packa in i små paket osv osv

Grodan
0

en grävlåda är också en mkt uppskattad aktivitetsgrej

Honolulu
0

Okey tack för alla svar!

Grodan, jag ska pröva några av dina tips. Jag använder matskål men nu åker den ut! Glad

Man märker att hon är lite mer stingslig än de andra två tjejerna. Hon är mer rädd i buren och rasslar direkt iväg om man ska hålla på med dom. Hon är inte rädd uppe i handen.

Undrar om hon kommer påverka de andra tjejerna så dom oxå blir räddare i buren, för det vill jag ju inte…