Klara :'(
Min lilla Klara, hon har haft mycoplasmasymptom ett tag nu men jag har avvaktat.. Idag är hon hängig och hon jag kände att hon är jättesmal. Har inte sett det men kände det nu….
Så imorgon blir det veterinären, IGEN! Håll tummen för att hon klarar sig…. Min lilla älskling!
Hon får ligga här i mina händer nu o vila..
Hållar tummar och tassar här hemma för lilla Klara!
Tack! :)
går det komma till vetrinären imorgon?? tänkte på att det är röd dag imorgon
lycka till med lilla klara nu

Hur vet du att det är mycoplasma? Har du testat henne för det?

Här håller vi tummar och tassar!
#3 Jo dom brukar va bra med jour och så, dom bor precis där.
#4 Nej okej jag har inte testat henne, men på symptomen så va det ganska säkert och det är ju vanligt att det kommer upp sådär i samband med stress o så att det bryter ut, och eeftersom dom andra mössen inte är sjuk som kom in, så ANTAR jag att det va det som låg recessivt i henne tills hon blev uppstressad.
Men, nu är hon i alla fall död, så behöver inte "bekymra" mig längre. Men hon va i alla fall nästan 2 år gammal, fick skabb och blev bättre och sen antagligen mycoplasma. När hon fick dom nya mössen.. Ångrar nu att jag tog hem dom eftersom hon blev så stressad men kunde inte med att ha henne ensam heller.. :(
Men synen när hon dog igår va den värsta jag sett! Mina andra två möss som dog innan va i alla fall döda när jag såg dom, eller en slutade bara andas och den andra va redan död, dom dog antagligen av ålder då dom inte vart nåt dåliga.
Klara började ju bli dålig nu och så kände jag och såg att hon va jättesmal, försökte få i henne mat, satt här med henne nästan hela dagen igår o gosade o försökte få i henne lite, sen la jag in henne i buren medans jag gick o fixade mig och när jag kommer ut, liggr hon på sidan och kippar efter andan (fyfan vilken syn), får panik, min sambo (som gått naturbruk o en del djurvård) tar upp henne o säger att hon har mat i munnen som hon antagligen kvävs av, så hon levde en stund där och han försökte få ut det, men inte så lätt på en liten mus, och hon stirrade på oss ocg bara kippade efter andan sen såg man hur benen bara slappnade av och hon slutade andas. Fan jag skulle åkt med henne till veterinären innan men jag trodde hon skulle överleva tills idag, precis när jag fixat med veterinär o allt… :'( Men hon va värd alla pengar jag la på veterinären i början av månaden, för skabben, utan tvekan..
Jag har ALDRIG blivit så ledsen när mina möss dött som när hon dog nu.. Det va precis innna jag skulle iväg på avslutningsmiddag med min klass, så det va ju den sminkningen…. Och sen började jag tänka på henne under kvällen och blev skitledsen igen, och nu kan jag knappt kolla på buren eller dom andra mössen, jag får sån ångest att jag inte gjorde mer o snabbare!! :'(
Funderar på om man ska behöva "obducera" henne?
För o se om det är nåt smittsamt…
Nån som vet ungefärliga priser o sånt på det och vem gör det?! :S
Men R I P Klara…
Beklagar.. sov sött nu Klara.. Kram till dig SarahOhrn
SVA har jag iaf läst ska göra sånt, kostar runt 1000 per mus tror jag. Hör med Grodan, hon vet.
#7 Tack tack.
Oj sååå dyrt :O Men jag är 98% säker på att det va mycoplasma, Rossel, hon "pratade" liksom o lät o verkade ha lite jobbigt med andningen, allt stämmer in.. Och inga andra problem som jag kunde se mer än att hon åt mindre…
Det kan mycket väl vara myco som slog till.. Mata på dom andra mössen med massor med nyttig mat för säkerhets skull, så ingen av dom drabbas..
Ja, proeblemet är ju att det inte smittas utan finns det hos dom så finna det ju och då kommer det ju komma i vilket fall. Bara hoppas dom har rena gener! =) Dom är ju inte släkt med varandra..
Försöker få i dom en massa nyttig mat men dom är SÅ kräsna. Det enda färska dom äter är ärtor. Har testat rå kyckling, kokt ris, stekt lövbiff (oksyddat i liten mängd), broccoli, morötter, paprika, allt. Dom gillar verkligen inga grönsaker o kyckling eller nåt. Får slänga allt.. :S
Som sagt det enda som går i är ärtor…
Mina äter bara ärtor "hela" annars måste man mosa runt allt :D har dock märkt att färska saker från naturen funkar fint..typ nässlor och maskrosor och sånt roligt
beklagar bortgången
RIP klara
#11 Okej får testa lite sånt då. :) Ja mina äter ärtor hela också ;D Kanke får testa mosa allt annat då.. :p
#12 Tack tack..

Åh va tråkigt, beklagar!
#14 Tack..