Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 666 ggr
ivanhoe81
0

dum fråga

vet att det är en dum fråga och kanske även under fel grupp

men kan en mus få ha tyg (ex en gammal sönderklippt t-skirt) i buren

tänkte på att de kan ju ha hängmattor och liknande och jag har märkt att min lilla brutus försöker rycka sönder min t-shirt som jag har på mig

TheHippie
0

jag har gjort en hängmatta av en gammal t-shirt och det funkar…

Muszimba
0

Man kan göra hängmatta även av fleecetyg.

[SarahOhrn]
0

Japp jag har gjort en hängmatta av gamla tygleggings.. :) Perfekt! Dom gillar att sova i den..

ivanhoe81
0

tusen tack för svaren, blev aningen klokare nu

ivanhoe81
0

En dum fråga till nu då

möss är väl flockdjur, hur ska man göra med 2 hanar som bor ensamma, har hört att man kan kastrera en mus men det låter inte bra då jag vet att en gerbil som är större inte blir bedövad

tänkte mest om jag skulle skaffa någon ny kompis till dem då de förmodligen är flockdjur och fler hanar vill jag inte ha och absolut inga ungar

[SarahOhrn]
0

Hanar behöver dock inte ha sällskap.. Visst är det väl bra men eftersom dom inte kan bo med andra hannar (oftast) och man inte vill kastrera honom klarar dom sig bra själv. MEn man kan ju ta ut dom så dom får umgås medans man har koll :)

[SarahOhrn]
0

Jag vet dock inte så mycket om kastrering och hur det går till så nån annan får svara på det :)

ivanhoe81
0

oki tack, höll på att försöka lusläsa djurskyddsmyndighetens L80

det är ju 2delad mening där på ett ställe är det bör bo ihop på ett annat ska bo ihop

tack för att du gav mig rådet att de kan bo ensamma, har läst det men samtidigt så tänkte jag på att de är flockdjur

[SarahOhrn]
0

Jo det är klart dom mår väl bättre med sällskap.. Men ska man t ex ha avelshanar och dom inte går ihop med andra hanar, så måste dom ju vara ensamma då tror jag dom trivs så bättre än att bråka. :)

Men är dom kastrerad är det klart man ska ha dom med honorna.

ivanhoe81
0

jo jag vet och jag måste börja spara till kastrering nu för jag vill ju att de ska ha sällskap för sin egna skull, hade det varit för min skull så hade jag lämnat dem som de är

och jag har ju inte tänkt att avla något på möss, då vi just nu har 10 gerbiler och 2 möss, till helgen så kommer 12 erbiler till som vi förälskat oss i då vi letade efter nya kamrater till några av våra andra gerbiler men så hände något roligt idag igen 2 av mina gerbilhonor som varit vänner sedan de föddes 2008-09-28 höll på att bita ihjäl varandra så det blir 2 gerbiler till

slutnotan slutar på 24 gerbiler och 2 möss (kanske 4 möss om jag får sällskap)

Grodan
0

Jag skulle inte som första tygbit till en mus välja ett trådigt tyg - dvs ett tyg som de kan bita sönder och snöra in sig i trådar av det. Helt otrådigt är fleece. När man testat fleece och de inte biter i hängmattan kan man gå över till trådiga tyger, men inte innan tycker jag.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ivanhoe81
0

oki tack vill ju som sagt inte göra något som är farligt för mina småpojkar utan bara försöka lomma på bra lösningar på leksaker

få se nu fleece-tyg vad kan jag ha som är av det tyget nu hmmm

Stephanie
0

#12 Ett tips är att åka till IKEA om du inte har allt för långt dit. Där kan du köpa fleecefiltar för 15kr styck!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

ivanhoe81
0

#13 tack för ett bra tips

det får bli nästa gång jag har vägarna förbi karlstad (10mil enkel resa)

brukar hälsa på mina föräldrar i grums ibland och då är det inte långt kvar till karlstad, jag bor i årjäng vid norska gränsen

[SarahOhrn]
0

Leggingsen jag gör av är inte spec trådiga heller :) Men dom biter inte på den heller så. Men fleece låter ju skönt om inte annat :D

Honolulu
0

#14 Kan man inte beställa saker från IKEA via internet? Jag fick för mig det men jag vet inte…

Stephanie
0

#16 Jo, det kan man. Men man kan inte beställa alla saker på internet. Kan inte tänka mig att man kan köpa fleecefiltarna där.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal