nu har jag också möss
nu har jag äntligen fått mina 2 små omplaceringspojkar hem till mig
de heter Brutus (den helsvarta) och Miro (den vittecknade) men jag fick byta sa hon då de inte riktigt är invanda vid sina namn
Brutus är en riktig klätterapa, kan ju inte stoppa ner någonting i terrariumet innan han är på mig för att klättra uppför armen
Miro är aningen försiktigare, det är väl lite för mycket nytt för honom då de båda kom hit förut för någon timme sedan
men vad ska man använda för galler eller nät på terrariumet om man vill hänga upp lite klättergrejor
det locket som jag har nu är ju ett parkettgolv med hål i (det följde med terrariumet)
bild på terrariumet finns i "mus fundering" men ska lägga upp ett här med
just nu har jag i buren
- ett hus i plast
- en kartong som huset låg i
- lite pressat ängshö från ica
- en stor matskål (de kan ju lugnt sitta i skålen och äta)
- 1 liten vattenflaska
- lite toa-papper som jag rivit i lite mindre bitar
- 1 torkad majskolv som man kan hänga upp
- 1 stor kracker (gnagpinne för fågel egentligen)
- 10L toa-lätt
- 1 toarulle med lite papper kvar på
- 1 godislåda som de kom i (de lådorna som godiset ligger i då man köper storpack)
men jag vill ju kunna utnytja hela höjden av terrariumet åt dem så det är därför som jag undrar vad man kan ha för nät eller galler över terrariumet
har funderat lite på att göra lite liknandes de leksaker som hänger med någon repstump ner, får se vad jag hittar på för något
Jag skulle försöka hitta någon riktigt stor gren som de kan klättra på.
Så kan man även hänga lite grejer på den osv.

Mvh Stephanie 

tack för tipset, något träslag jag bör undvika??
får se om jag hittar något lämpligt åt dem inom kort

Grattis va kul! Hoppas du får mycket kul med dina nya vänner.
Det var ju verkligen ett bra köp, terrariet! Jag håller med Stephanie, ut och leta efter en stor och kraftig gren som dom kan klättra på. Sen kan du hänga stegar och andra leksaker i grenarna. Jag brukar köpa billiga repleksaker för hundar som dom kan klättra på.
oki vart har jag sågen nu då, ska ut o leta gren (men det blir nog först imorgon, har ingen skog utanför lägenheten här)
jo då det var ett bra köp visst att det var 16 mil enkel resa men då passade jag på att göra lite andra ärenden med lika bra att slå flera mygg i en smäll :)
har lagt trägrejorna i blöt nu så de blir rena (ni sa ju det till mig i tråden "mus fundering" tar och skjöljer dem när det går att få ner händerna i vattnet, har ju hällt kokande vatten över dem då de är begagnade

Det går faktiskt lika bra med det heta vattnet som är på det högsta i kranen. Har kört det många, många gånger.
Åh vilka vackra grabbar :D
Mvh Nathalie
beror väl på hur varmt det är, verkar som om de har ställt temperaturen ganska lågt då jag mer eller mindre tyckar ett det enbart är lite över jummet, vaktmästaren (eller rättare sagt latmästaren) verkar inte vilja göra något åt det nu, tur att vi snart får en vikarie för den vi har, vikarien gjorde mer på 2 dagar än vad den ordinarie gjorde på 1 år
jaja nu var det ju inte det handlade om
jag var tvungen att ta kokande vatten då det varmaste vattnet i kranen mer eller mindre är jummet
#9 visst e dom goa som tusan och nyfikna som de bör vara

Då är det helt okej.

#13 fin bur du har det ger mig en hel del tips
men nu bör jag fixa 2 terrarium då brutus och miro har delat på sig
tror inte att jag behöver byte bur till brutus något mer, han verkligen älskar minidunan på runt 43liter, då han var i terrariumet så ville han upp med en gång nu nosar han lite på handen klättrar upp och ner i dunan igen
vet inte om den håller lagliga mått då jag inte har mätt dunan men både jag och tjejen ser att han är lycklig och glad springer uppför den lilla träklykan jag hittade åt honom (en bit från en ställning till hamstergunga) nosar och springer runt runt som om han har skoj, hade han inte haft det så tror inte jag att han hade velat in i dunan igen efter att han klättrat en liten bit på armen
ska ta mått på dunan så återkommer jag men jag vet att den är runt 43 liter
sådär nu har jag måtten på dunan, det är den modellen som även har en liten övervåning
hela buren (nu har jag mätt på de minsta ställena den går ju lite utåt där halvorna möts
höjd 27cm
längd 49cm
bredd 33cm
hyllplanet
längd 35cm (bredden på det bredaste ställe på buren)
bredd 18cm
tänkte höra med er om den är laglig eller om jag måste skaffa 1 större bur eller 2 då jag tycker att Brutus är så lycklig i den här dunan så tänkte jag att Miro också kanske blir det
och då gör jag om terrariumet till en gerbil-bur
eftersom att det inte är någon sov vill svara om det är lagligt eller ej, så får jag tro att det är det och kommer köpa en till, för miro verkar olycklig i sin bur och som jag ser att brutus mår så tror jag att det hade varit bättre för miro med
har hängt en hamstergunga (en trästock med hål) i takgallret och den verkar ju mer eller mindre Brutus favorit leksak, han sitter och sätter den i gungning nästan hela tiden (även om han är överallt annars i buren med)

Om du går in på L80 på jordbruksverkets hemsida så ser du ju vilka som är de lagliga måtten.
oki får söka efter jordbruksverket då jag inte hittade det under länkar
tack för tipset
tack
ser på sidan att miniytan ska vara 0,09m2 kortaste sidan 20cm minsta höjd 20cm
klarar dunan det kravet?? har problem att räkna ut till m2
0,49*0,33 borde ju bli m2 där får jag 0,1617m2
men räknar jag i cm2 49*33 blir det 1617
dm2 4,9*3,3 blir det 16,17
gud vad dum jag känner mig fick för mig att mini var 0,9 inte 0,09 så jag klarar mig med de måtten
oki gjorde ett litet test med den musen som var mest försiktig av sig, Miro
jag plockade ur brutus ur minudunan (han bor nu provisoriskt i en 65l samla tills att jag har en miniduna till)
miro bor nu i minidunan och nu ryggar han inte tillbaka på samma sätt och klättrar upp på händer och ser lycklig ut
terrariumet blir en gerbilbur om det inte finns någon som vill byta mot ett likvärdigt akvarium (obs kommer isåfall skära till en glasskiva och skicka med akvariesilicon)
får se hur jag gör med terrariumet akvarietjänst är inte öppet förrän torsdag
dax för lite uppdatering om mina små pojkar nu
Brutus är ju den riktigt nyfikna som gör allt även om det är farligt för honom själv
han verkar tro att han är större än vad han är (utom när miro jagade honom), han var ju ute på buren sin och satt och kollade in i gerbilburen (han var ute pga att husse hade sätt på locket fel och lämnade en glipa vid en kräckerstång)
verkade som om han ville in till dem då det såg ut som om han försökte beräkna avståndet plus att han kollade ner i sin bur och sedan tillbaka till gerbilpojkarnas bur ner i sin och såg lite ledsan ut
verkar som om han vill ha mer än 10 cm toa-lätt och busa i
Miro har äntligen visat att han litar på mig ordentligt, han fick vara ute och springa på mig igår, han var skakis av rädsla, men bara efter 5 minuter så satt han längst ut på en vickande fot och gungade
han har hittat ett fint ställe där han kunde ta skydd i om det kom någon farlig dammpartikel flygande nämnigen under min t-shirt och nosa i min navel och upp genom halsöppningen tillsammans med min hals
busungar men de är mina små älskade busungar