lockig mus.?
hur vanligt är det egentligen med lockiga möss. jag fick en lockig en i min kull.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Det är ganska vanligt i mina ögon.
Hälsningar Malin

okej. jag har inte sett en sån förut så jag blev förvånad, långhåriga och satinfärgade har jag fått men ej krulliga.
Då hänvisar jag dig till kerstinsLs krull kullar :P
Hälsningar Malin
Hälsningar Malin
Hälsningar Malin

vilka söta bebisar!!
jag kan inte musgenetik, hur nedärvs lockigheten? varken mor eller far har lockar. är det en dominant gen på något sätt så att lockarna ligger längre bak.
dessa möss är från en zooaffär.
Dte hetet texel va?
Jag vill i alla fall ha en sån mus :D
Ska införskaffas mycket snart! ;)
Korthårig lockig heter astrex och långt lockigt är texel (Rätta mig om jag har fel, inte mus expert)
#6 Det kan ligga längre bak i linjerna. Om inte jag har helt fel för mig kommer lockigheten precis som med nakenmöss och alla färger vi har idag från hårt avlade(inavel) möss.
Hälsningar Malin
Ah juste nåt sånt är det :)

jättesöt är den hur som helst. kan ta en bild imorgon om jag kommer ihåg, är inte hemma nu.
#10 Jag antar att den är astrex? Korthår med lockar? I så fall försvinner dom sakta men säkert med åldern. :P
Hälsningar Malin
Jag vill ha ensom har lockar hela livet! ;D

# 13 det har jag.
kommer att ha med möss till salu till valbo den 6 juni.
#14 Såna som har lockarna kvar hela livet också?
Min tjej verkar ha tappat bort sin locktång 

Mvh Stephanie 

ja dom kommer troligvis att ha kvar sina locker, pappa har kvar sina fina lockar.
#14 SKOJAR DU?! Jag ska köpa en då!!! :D Vad tar du för dina möss och finns det honor? :) Jag har inte bestämt än om jag ska köpa hanar eller honor iofs men..
Har du några bilder på dom redan nu? :D

# 17 kolla kerstinL tråd sötnosar till salu.
Okej :)

De flesta astrex och texels är jättelockiga som små, sen raknar päålsen en aning när de är vuxna, för att locka till sig mer igenn är de blir äldre. Avlar man på krulligheten, dvs avlar påp så lockiga möss som möjligt hela tiden får man givetvis bättre krull, som inte raknar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#20 Avel som i mina ögon inte är lämplig? (Utséende avel)
Hälsningar Malin

#21 Håller fullständigt med. Det är därför temperament och hälsa kommer i första hand hos mig. Sen typ, färg, hårlag, teckning eller vad det nu handlar om för mus. Väljer alltid vilka som ska stanna kvar här ur en kull på temperamentet, sen när de är gamla nog sållas det igen på det först, och annat efter det.
Ett tydligt tecken på detta är att just krullmössen sällan har samma goda typ som korthåren. Ju mer man har att ta hänsyn till, desto svårare är det att avla. Om man först ska välja ut möss med toppentemperament, dvs möss som gillar folk, är lugna och trygga, tar kontakt med människor, gillar att sitta i handen och mysa, kunna varva ner. Men även som trivs med andra möss, dvs honor som inte bråkar för att en ny hona kommer in i buren, hanar som kan bo fredligt med bröder och söner långt upp i åldrarna, såsmåning om hela livet, trots att de delas på för att para honor. En ledtråd till om mössen har bra temperament kan vara att ställa ut dem i petclass, så att de får en bedömning av någon annan, som inte är partisk.
Sen har man hälsan att ta hänsyn till. Då ska det inte vara dåligt immunförsvar som gör att mycoplasma får fäste, inga tumörer ed. Det ska även vara lång livslängd på dem, så att man får ha dem kvar länge. Vidare ska de inte ha lätt för att ta till stereotypa beteenden som morrhårstugg, barbering, maniskt springade i hjul, klättrande tak ed.
Sen kommer vi till typen, som bör vara god. Alla har väl sin smak, om vad de tycker är god typ, viktigast att ta hänsyn till osv. För att få en bra bedömning, ställ ut tilltänkta avelsdjur i standard.
Detta är inte bara utseende heller. Det har även med funktion att göra. För stora ögon eller öron är inte bra, inte heller för små. Svansen har en mycket viktig funktion för mössen, och bör därför avlas lång, inte kort. Stora långa möss får lätt puckelrygg, vilket inte heller bör avlas på.
Vidare har vi hårlaget, som kanske inte är så viktigt för mössen, men det kan oxå avlas fel, så att de blir tunnpälsade. Jobbar man med korthår, få det så kort och tätt som möjligt, långhår ska vara så långt som möjligt, utan att vara uppdelat i tydliga gränser mellan täckhår och underpäls. De lockiga mössen ska ha kort eller lång päls, så tät och lockig som möjligt. Lägger man till satin, så ska även den avlas på.
Sen kommer vi till färg. Även där bör man försöka välja ut de bästa, men om man redan tagit hänsyn till allt ovan, kanske man står med en riktigt dålig färg, kanske en sotad agouti, för blek blue ed. Då får man fundera, är honan så bra i allt annat, och kanske tom är tecknad på rätt sätt, ex vis en mkt bra banded, så kan man ju försöka välja en hane som har bra färg och väger upp det dåliga hos honan.
Avel är inte lätt. Vare sig man bara föder upp möss för att de är mysiga och gulliga sällskapsdjur, eller för att man vill ha snygga standardmässiga djur. Alla kan avla, det är ju bara att köpa några söta möss på zoo och sätta ihop dem. Kan man sen ta söta foton til sina annonser blir man kanske av med dem oxå. Men att ta hänsyn till allt ovan i sin avel, och få fram bra djur, det är inte lätt!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ja det är ju lite dumt att bara avla generation efetr generation för o få dom så lockiga som möjligt, självklart ska temprament gå först. Men sen om jag nu vill ha en texel och min långhåriga satinhona o avla på så är det ju både för utseende (nåt man verkligen vill ha fram) men dom måste ju ha ett bra temprament i allra första hand :)