Mus omplaceras
Flip är rädd för mig och det fungerar helt enkelt inte, därför söker han nytt hem hos någon som kan tänka sig att försöka få honom att lita på människor. Han har bitit en gång, dock inte för att vara elak utan han var helt enkelt livrädd. Han är annars väldigt nyfiken och jag tror mycket väl att han kan lära sig lita på människor, man ser att potentialen finns där men jag är inte rätt person för jobbet. Då ser jag hellre att han hamnar hos någon som kan få fram mer av Flip, så han slipper vara rädd så fort man kommer.
Han är annars en aktiv liten kille, klättrar och springer och grejar mest hela tiden.
Flip är choklad tan broken, svensk/engelsk. Pappa heter Always So Pious, mamma heter Just Like A Pearl.
Omplaceras för en symbolisk summa på 20 kr.
Bur kan köpas till, en duna vid namn Criceto Lux från Gabber, 57*40*27 cm, grafitfärgad botten (bild på buren kan ordnas. Modellen finns på bild på zoosajten.se, bara med annan bottenfärg). Väldigt lite gnagt vid hålet för Vattenflaskan, är annars i jättefint skick. Tillbehören som hör till buren har jag inte kvar så de medföljer inte, skickar dock med Flips flaska, krukhus och ev lite andra tillbehör som Flip har.
Nypris för buren 599 kr. Mitt pris 250 kr för både Flip och buren.
Finns i Borlänge, kan ta med både Flip och buren till Stockholm den 26:e juni om köpare finns där.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Flip är ute och klättrar
(Här syns förresten vilken färg burbotten har)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Tvätta sig lite :)
Intresserad kan förresten pm:a eller maila gul_zebra@hotmail.com
Han är hopplöst söt!
MEN jag tycker inte om att du ska omplacera en mus som bits.
söt som tusan, hade jag bott närmare så hade jag köpt honom
#6varför skullehon inte göra det??
bits inta alla djur mer eller mindre om de är rädda?? mina har gjort det men när de märker att jag inte är farlig så är de hur goa som helst
Glömde - Flip är född 21/12-08.
#6: Egentligen är jag böjd att hålla med… Men det är en enda gång när han helt enkelt varit rädd, samtidigt som man ser att potentialen finns, han är ingen bitig mus egentligen (hade han varit bitig så hade jag avlivat istället). Jag är övertygad om att han skulle få det finfint hos någon annan där han inte är rädd, och slipper han vara rädd så är jag helt övertygad om att han inte bits heller.
Tyvärr, för han är min lilla ögongodispojk som jag gärna vill behålla ju… Men han har det ju inte bra när han är rädd, och det är inte kul att ha en rädd mus heller för den delen.
Här var det snabba puckar - annonsen kan tas bort :)
#7 Nej, tamdjur skall inte bitas i någon situation - om de inte blir misshandlade förståss…
#10: Fast vid rädsla så är det ju nånting de är rädda för, han kan ju mycket väl ha varit rädd att jag ska göra illa honom… Eller nåt. Vad han nu skulle vara rädd för annars, tvivlar på att han är rädd för tjejbaciller liksom :P
Finns ju fler fall än bara misshandel också. Själv fick jag ett råttbett av misstag när jag gick emellan två överdominanta hanar. Har även fått mindre bett av en helt underbar hona, hon kände av när jag mådde dåligt och blev förmodligen rädd/nervös när jag då skulle handskas med henne. Lätt löst med att bara låta bli att handskas med henne när jag inte mådde bra nog. Hon var annars en väldigt lugn och trygg hona som man kunde göra typ vad som helst med utan att hon sa nåt.
GP-bett har jag fått också, fast jag antar att de inte riktigt räknas in i tamdjur… Men där har jag fått både rejäla bett i självförsvar och rätt små bett av rent misstag (och jäklar vad Anders skämdes när han bet mig av rent misstag ^^)
#11vid rädsla så bits de som jag vet och vid slagsmål
ja jag har blivit biten flera gånger då jag gått emellan 2 gerbilhonor som slogs i stridens hetta så slåss de nästan med vem som helst
sedan blev jag biten av en av våra andra honor då hon krängde sig ur famnen på mig och in bakom en hylla dum nog som jag var så tog jag tag just där hon sprang in för att dra ut hyllan (fick ganska ont i det fingret då)
det enda exemplaret som vi har här hemma som vi inte förstår oss på varför han bits (just nu bor han ensammen för i väntan på ny kompis, det är en gerbil och ingen mus) men han bet lite då och då hela tiden
men så klart jag har en mushane som gärna gnager på mina spruckna nagelband och äter den huden det förstår jag inte (jag tar bort honom med en gång) mina gerbiler gör samma sak är det ett normalt beteende??
Tyvärr är det INTE en bra egenskap att en mus (eller råtta) bits. Man kan hitta på vad för bortförklaring som helst (rädsla el dyl) men det tar inte bort beteendet. Du kan aldrig lita på djur som bits, och de visar med bett att de inte litar på dig/människor.
#13 Innebär det även bett av "misstag"? Jag har en tjej som "hugger" genom gallret när man kommer med mat, men jag tolkar det som mitt fel som matar dom genom gallret och hon skyndar sig att ta. Men hon släpper ju, och biter inte igen.

Mvh Stephanie 

#14 vad tror du själv? 
#13: Jag måste säga emot här :P Tycker inte det är så tyvärr, utan snarare bra att det inte är önskat så det inte avlas på ;D
Skämt åsido, kunde inte låta bli ^^
jag har ju stort sett bara blivit biten då de slåss med varandra eller smitit ut i lägenheten första gången och gömmer sig
förutom av honom som är ensam (men nu pratar vi gerbiler också)
mina möss biter mig inte mer än på nagelbanden (de med död hud då jag har självsprickor) men det gör alla mina djur
om mina djur inte skulle lita på mig så undrar jag varför de frivilligt springer och klättrar uppför min hand och upp på axeln om jag är i ena hörnet av buren (och jag har inga små burar) men så klart jag har nog uppfostrat dem lite fel genom att hela tiden ha något gott i händerna för de nafsar/biter mig enbart när jag inte har något gott i händerna
men såklart de biter ju inte hål på huden utan mer bestämt att här är det jag som bestämmer (inuti buren alltså)
men då får jag också tänka på att de som bter/nafsar mig är zoodjur och inga uppfödardjur
de enda uppfödar djuren som bitit mig var mina 2 gerbilhonor som slogs för livet med varandra och bet mig 1 gång vardera i stridens hetta, men så fort de insåg att det var mig de bet så började de stryka sig mot det stället de bet på som om de bad om ursäkt

Jag har fått hem guldhamstrar som förra ägaren omplacerat sedan de bitits. Ingen av dem har någonsin bitit mig, och den ena tjejen har jag haft hemma i över ett år nu.
Och jag omplacerade ju själv mina första tre mus-syskon för att ena tjejen i gruppen bet mig så fort jag sträckte in handen. I det nya hemmet så bet hon inte alls.
Så det måste ju bero på personkemi i vissa fall. Bits de även i det andra hemmet med ny ägare så kan man ju börja fundera däremot.
Idag flyttar min lilla komus :( Väntar bara på sms så ska jag knalla iväg och möta köparen vid torget.