antal möss
eftersom att ingen av mina muspojkar trivdes i mitt terrarium så funderar jag på att skaffa en liten flock med honor när jag fixat iordning rummet där jag ska ha mina djur
är det någon max gräns när det gäller honor?? (förutom för utrymmets skull)
hur många är max som jag kan ha i ett terrarium med måtten
höjd: 55cm
bredd:75cm
djup:45cm
tänkte att jag skulle åka till en av de mer seriösare djuraffärerna och köpa en hel flock (tror att det är 4-6 honor i en flock där som max)
men som sagt innan jag gör det så ska jag fixa iordning rummet och laga upp terrariumet ordentligt med lite ny silicon och en ny botten skiva
Du kan kolla det LAGLIGA måttet på JBV. Men det lagliga är sällan det LÄMPLIGA :)
Hälsningar Malin
Kollade upp det till dig:
Enligt djurskyddsmyndighetens föreskrifter(2005) ska en bur till möss ha en bottenarea på minst 0,09 kvm. Burhöjden ska vara minst 20 cm och kortaste sidan minst 20 cm. I en sådan bur får man hålla 5 vuxna djur eller 3 honor med ungar. Varje vuxen individ ska ha en bottenarea på minst 0,018 kvm.
Jag tycker inte du ska sattsa på MAX antalet som du skrev. :)
Hälsningar Malin
Köp av uppfödare istället för grossist avlade djur.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
oki jag bara undrade lite vad man kunde ha som max inte att jag skulle ha max utan om jag kunde ha en liten flock på säg 4-6 men jag håller på att funderar lite
mätte det invändigt nu 73,5x43,5 (ynkla lite större) det blir en yta på drygt 0,32kvm med en höjd på 55cm
så tar jag 4-6 behöver de 0,072-0,108kvm om man tar 0,018kvm per mus
det plus att jag tänker göra en liten halvvåning eller nåt (urplockningsbara för rengörning) plus klättringsmöjlighet i det terrariumet
har ju just nu 2 muspojkar men de bor i varsin bur den ena i en miniduna (håller lagliga mått x 3 eller något) den andra bor i en 65liters samla-låda från ikea
de trivs i sina burar även om jag ska göra lite roligare på höjden i samlan åt lille Brutus
han har hittat sin favoritplats att slöa på, nästan ända uppe vid locket (finns en liten inbucktning där man lyfter hela lådan) visst det hyllplanet som han ligger på är lite litet så jag ska göra ett större och sätta in åt honom
lätt att räkna ut .. ta höjden gånger bredden delat me 100
i detta fall = 55 x 75 /100 = 41 möss får du ha i den .. men så får man tänka efter lite, vad är humant ..
Jag själv skulle inte ha mer än högst 8 mushonor ihop
#5 Fel räknat.. Du ska ta bredden * Djupet = svaret. Svaret dividerat med 180
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#5 Vad pratar du om?
0,018 kvadratmeter bottenarea innebär (0,75*0,45)/0,018 = 18,75
Alltså får han max ha 18 möss där, inte 41? Höjden räknas tyvärr inte i L80… Vilket är dumt framförallt för råttor, som ju ofta bor i höga voljärer med liten bottenarea.

Mvh Stephanie 

oki jag viste om lite vad som stog på jordbruksverket sida, men jag vill ju inte att de ska bo för trångt heller
då är det oki med 4-6 iallafall beroende på storlek (hoppas att jag inte är jobbig med mina frågor)
Det viktigaste med antalet möss, är att alla ska trivas att bo i flocken. Så det är upp till individerna vad som är en lagom stor flock.
Hoppas på att någon med mer musvana (typ Grodan) ska komma hit och säga att "jag tycker att ** är ett lagom antal!" 

Mvh Stephanie 

ja det skulle vara bra men hon har väl heldag ute med hunden eller nåt idag om jag minns rätt
hmmm .. förlåt .. måste fått solsting .. 
det lär ju alla ha fått vid den här värmeböjlan
så fort jag fixat iordning djurrummet och värmen börjat sjunka lite så ska jag nog skaffa mig en flock med honor men då måset de ha bott ihop ett tag och därifrån vi köper djur där är de seriösa, kollar hellre djuren 2-3 gånger extra så det inte är något fel på dem
gerbilerna som vi köpt därifrån har stort sett varit handtama och nyfikna
de har 3 djurrum 1 för fåglar 1 för gnagare och 1 för reptiler etc mittemellan fågelrummet och gnagarrummet är det ett personalutrymme bla för att minska ljudet från fåglarna in till gnagarna
sedan har de stängt på söndagar för att ge djuren lite lugn och ro
det fungerar för går man in i rummet så är alla djuren framme och vill hälsa och gör allt för att man ska se just dem och frågar man personalen så ger de bra svar på en gång och lyssnar om man nämner att dågonting som de har är dåligt för djuren och åtgärdar det med en gång
men får jag fråga en sak, vem har glömt termostaten på högsta temperatur?? det är så varmt ute så man hästan smälter

Höjden måste vara minst 20 cm åt möss, således måste höjden från våning till tak oxå vara 20 cm för att de ska räknas, och givetvis 20 cm upp till våningen.
Enligt rekommendatioerna bör man aldrig ha mer än 10 flockdjur i en bur. Jag mixar grupper om 2-9 i burarna beroende på antal jag har hemma totalt, hur stor buren är od.
4-6 möss är ofta lagom stora grupper.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
oki det med att det var tvungen att vara 20 cm mellan våningsplanen med det var något nytt
då är nog den minidunan som en av mina möss i lite för liten ändå (trist han som trivdes med den lilla våningsplanet ju, han boade åt sig under det)
kan ju ta bort våningsplanet men samtidigt vill jag inte det då han ser det som trygghet, men samtidigt så väntar jag på att få ett litet akvarium av en gratis som kommer bli hans bur s¨han får bo som han gör nu tills det är färdigt (han är ute och springer mycket i mitt knä och soffa och är lycklig)

Självklart får du ha ställen i buren som inte har 20 cm takhöjd. Men har man en hylla i så räknas egentligen inte den ytan, om takhöjden understiger 20 cm. Räkna isåfall bort den ytan, om du vill räkna som ev inspektörer gör om nan bli anmäld.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
oki ja då kanske måtten blir precis lagligt eller under lagligt då hela dunan är ca 28cm hög enbart, men samtidigt ser jag ju att han mår bra i den
har den här dunan på bilden till lilla miro (utan springhjulet men med mycket hängsaker) men den ska ju som sagt bytas till ett akvarium till honom inom kort