Tappar päls
Kliar hon sig? ser du nå sår? kan vara svamp angrepp. Kan även vara skabb *kliar då på dem*
Anv du kutterspån så byt ut det till papperspellets eller aspflis/alspån. Kutterspån innehåller terpentin.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Hon ser väldigt ren och fin ut i huden så jag skulle kunna föreslå två orsaker
- hon har helt enkelt ett sådant pälsbyte att hon först tappar sin bebispäls och sedan får sin vuxenpäls, inte direkt vanligt men det förekommer - speciellt då pälskvaliten inte är jättebra (ngt tunn päls och inte så tjock o volymnös)
- hon har vitaminbrist pga undermålig kost (tagits för tidigt från modern eller modern hade ingen eller lite mjölk eller så dog modern när hon var späd och hon är uppfödd på någon mjölkersättning)
Är det vitaminbrist (2) så "mata på som en galning". 

Det är troligen en lillasyster till Timmy, för hon kommer från mitt fd jobb. Om inte något drastiskt ändrats med mössens skötsel på jobbet sen den 19/11 när jag jobbade sist, tror jag inte det är allvarliga kostfel. Möjligen då om de sorterades från mamman vid typ 3 v istället för 4…
Jag misstänker pälsbyte, men oavsett om det är det eller näringsbrist, så tror jag att nyttig mat i mängder hjälper till att få fram ny fin päls.
Röstar på ärtor, lax, avocado, ägg och annat mums i buren!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tack för råden!!!
Hon ser fin ut i huden så det är nog pälsbyte. Ska ge henne liyte god mat sen :)

putt till acergirl
måste fråga, ger man ägg rått eller kokt? om rått, bara äggulan då?

Ja om man ger rått så bara gulan då vitan hindrar kroppen från att ta upp en del av näringen.
Kokt kan man ge båda gula och vita.
Båda delar är nyttigt men rå äggula är nog nyttigast ändå.
Vitan gör att de ej kan ta upp det nyttiga i gulan. När jag gör geggan till mina råttor och möss så har jag i rå äggula.
Min gegga består av: Rå gris hjärta *kan anv vilket hjärta som helst*, rå kyckling, nöt färs, grönsaker, bönor *kokta o förvällda*, kokt ris, sesamolja, rå lax, äggula.
Allt mixas till en gegga *nötfärsen behöver ej mixas*

Fast om man ger hela råa ägg, dvs med skalet, så kan de ta upp all näring.
MVH Elin
#9 Mina möss får även äggen från sebrafinkarna.
Vadå MED skal, äter dom skalet :S Eller ska dom öppna ägget själv? Jag fattar inte ;D
#11 De är duktiga på käcka sebrafinks äggen.. Höns ägg skal lägger jag in då jag knäckt ägget dvs 2 halvor..
Ska man då alltså lägga in både äggvita, äggula o äggskal? Men först knäcka det i en skål? Äter dom skalet alltså :O Det hade jag ingen aning om!

Nej Vattnadal, nu har du fel.
Rå äggvita hämmar alltid upptaget av biotin och biotin är det som finns i bl.a. äggula och som motverkar depression och negativa förändringar hos hår och hud.
Så när vi pratar om möss med dålig päls som ev beror på brist är det av yttersta vikt att man inte ger dom rå äggvita.
Sarah,
Ja dom kan äta skalet, kan vara en rolig sysselsättning för dom att själva skala sina ägg men det är bäst med kokta ägg då. Skalet innehåller kalcium och inget farligt.

Rå äggvita innehåller avidin som hindrar kroppen att ta upp biotinet som finns i gulan. Kalciumet i skalet ska neutralisera avidin.
Fast är man det minsta osäker är det ju lättare att koka ägget löst och dela det i halvor och lägga in helt.
MVH Elin
Spelar det någon roll om det är löskokt eller hårdkokt?

#15 jaha, det var väldigt intressant, sitter och letar efter lite info om att kalcium skulle neutralisera avidin men hittar ingenting. Du får gärna ge en källa:)

#16 Nej, det ska tydligen räcka om man bara micrar vitan en liten stund.
#17 Folk som barfar har lärt mig detta. När jag barfat hundarna har vi alltid gett hela råa ägg, ibland grossat, så mer vita går åt.
MVH Elin
#16 ge hårdkokt om du ej vill ha kladdigt i buren.
Ok ok tack : ) Har gett dom ett kokt ägg nu få se omd et går hem ;)