Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1347 ggr
[Frida1761]
0

Varför biter han henne?

Har köpt en han mus och  var blev väldigt intreserad av mus ungar!! skulle para honom med min mushona och vi har stoppat ner dom i massor av olika burar. Det ända han gör är att bita henne överallt..  ena stunden jagar han henne och biter henne och andra stunden sover dom till sammans.. men dom har inte över huvud taget parat sig med varandra. :(  Då känns det väldigt tråkigt efterssom jag längtat efter detta extremt mycket och planerat allt. Dom nya hemmen väntar på musbebisar som inte kanske kommer. :(        honan är 5 månader.. hanen är 7 månader. Extremt tråkigt detta…   kan någon skriva vad det beror på?  vi har haft dom tillsammans i 3 dagar och tagit ut henne då hon börjat pipa högt. :'(   Dom har inte parat sig!    

1. Dessutom när det gäller hanen snärtar han med svansen när man klappar på honom? Vad kan det bero på?  

2. Jag undrar varför han biter henne i överallt

3. Varför parar sig dom inte

4. vad borde jag göra??

5. Ska jag ta ut henne under natten då jag inte har koll?

Jag har planerat allt och hittat hem redan till muspojkar om det blir några..  honorna vill jag behålla själv.

Extremt tacksam vid svar.

[SarahOhrn]
0

1. Snärter han med svansen dessutom när du klappar honom, verkar han vara aggressiv och det bö du INTE avla vidare på.

4. Du borde ta en annan hane!

5. Ja verkligen om han håller på o biter henne, då borde dom inte ens vara i samma bur..

Stephanie
0

Jag förstår verkligen inte varför ni vill avla på honom!? Förvånad Avla är absolut ingenting man bör göra bara sådär… För att lyckas med avel måste man först hitta lämpliga djur att avla på. och en mus som biter andra och snärtar med svansen när man klappar på honom (snärta med svansen är ett tecken på irritation) är inte alls en lämplig mus…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Grodan
0

Jag tror inte att du uppfattar situationen korrekt. Slappna av. Sätt ihop mössen igen och iaktta och lär. Plocka inte ut honan. Låt dem vara!

Inga hanar biter honor, inte i min värld i a f. Däremot putsar de honan, samt luktar på henne överallt. När han blir närgången i rumpan och hon inte är brunstig kan hon pipa, sparka honom med bakbenen och springa undan. Det är helt i sin ordning.

Om det nu är så att han verkligen BITER honan så har hon väl sår efter hans tänder?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Frida1761]
0

:( vi ville så gärna ha en kull mus bebisar som jag kan behålla… alla musungar jag sett har alltid redan varit till salu till andra..

#3   Det kan stämma… hon har inga bitsår & dom går bra ihop när dom sover tillsammans.. men hon är ju 5 månader så hon borde vara brunstig?   Jag tycker det är konstigt efterssom han inte parar sig med henne. När jag tittar  så nosar dom på varandra.. hon springer inte undan men han nosar på henne överdrivet sedan går därifrån.     

När jag klappar honom sparkar han med benen och snärtar med svansen… men aldrig bitit mig.

jag är  ledsen för det var en hane jag köpte  som jag ville ta en kull på..  som nu inte fungerar att göra det med.

riktigt tråkigt.. för nu har pappa ansträngt sig med att hitta en mus hane till mig så får vi hem någon som är agressiv.    Gråter

[SarahOhrn]
0

#4 Ja men även om den nu inte biter honan så verkar det inte bra om han sparkar o snärter med svansen när du klappar honom :O Även om han inte biter är han ju aggressiv och ungarna kan ju även få detta och böra bita. Så hitta en annan lämplig hane tycker jag.. Detta borde u märkts när du hälsade på honom o klappade honom eller hur var han då? :S Vart köpte du honom??

[Frida1761]
0

#4 på en annons här. :O jag tänker inte säga vem efterssom det är jobbigt för personen jag köpt musen av..    

Jag tror & uppfödaren tror att han gjort illa sig under resan till stockholm..      Därimot hade han inget att göra sig illa på. :(

Jag skulle aldrig kunna avliva honom… aldrig. :(   & jag tänker inte sälja honom så någon får hem en agressiv mushane…    Jag ska prata med uppfödaren

[SarahOhrn]
0

Justja nu vet jag ju vem det är, det va den hanen jag va intresserad av som du skrev du köpt. Hm han va u väldigt fin o verkade funka bra där men vad ve jag..

Men om han inte haft nåt att göra sig illa på, suttit i sin bur tror jag inte det är det. Men i så fall får du kolla det hos vet. innan du avlar vidare så det är nåt sånt och inte rent psykiskt.

Grodan
0

#4 Det är säkert inget fel på varken din honmus eller din hanmus, utan jag tror att DU inte förstår möss riktigt. Som jag skrev: låt dem bo ihop.

Klappa honom inte på rumpan! Han har förmodligen bråkat med andra hanar och uppfattar dina klappningar som hot. Prata mycket med honom. Håll honom i handen. Låt honom komma fram och nosa på din näsa. Håll inte fast honom. Tvinga honom inte till något han inte vill. Ge honom tid. När han litar på dig och ni lärt känna varandra blir det nog bättre.

Jag vill även att du läser lite Artiklar här på mus-ifokus, innan du dömer ut dina möss. DU behöver lära dig mycket! Och det är jättekul att lära sig!

[Frida1761]
0

jag har läst väldigt mycket om möss.. varför skulle jag annars ta en kull?       Jag har inte klappat honom på rumpan.. bara på ryggen och då sparkar han och nafsar i mina händer. När jag ska ta upp honom tar jag upp honom i toarullen.  Jag har nu märkt problemet. Han nafsar och piper när man rör honom vid sidan och sparkar ordentligt..   Jag tror att han kan ha gjort sig illa på något för det har varit såhär ända sedan jag fick honom.      Han är inte våldsam alls när man klappar honom försiktigt på huvudet osv.. men just på ena sidan av ryggen får han ryck och piper.

När jag stoppade ner dom i buren igen kan jag inte sova för att honom piper hela tiden!    Ena stunden sover dom tillsammans och han får lukta på henne.. andra stunden så piper honan jätte högt så jag inte kan sova..  

Vad är det jag ska lära mig då? Efterssom jag har haft möss ganska  länge och detta betende har inte kommit upp någonsin förut & har tama möss hemma.

Som sagt.. honan är 5 månader gammal och är inte för ung för att para sig men han parar sig inte med henne ändå.

Mymlan
0

#9 Att han ej parar sig pga av att hon ej löper. Sedan är det ej alltid man ser dem sätta på heller.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[Frida1761]
0

#10 Ok tack så mycket. Jag ska därimot inte ha en kull musungar från denna mus pga dessa betenden.

Mymlan
0

#11 Vem vet hon kanske redan är dräktig..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[Frida1761]
0

#12    Svårt att säga, men jag har kollat på dom hela tiden dom varit i buren.. men man kan ju aldrig vara säker. Jag vill ju ändå ha mus bebisar så det kommer inte göra mig ledsen utan bara glad… men jag hade ju velat ha mkt bättre temprament på mössen.

[Thiah]
0

Hur länge har du haft mushanen innan du satte ihop dem? Han kanske var stressad och behövde vila?Bara undrar då min mushona som kom ifrån sthlm - finland tog ett bra tag innan hon verkligen kände sig hemma.

Grodan
0

#9 Skrattande

[Frida1761]
0

#14 Jag har haft honom i en månad..  honan i 4 månader.

#15        va? :O

Grodan
0

Skrattande

[Frida1761]
0

Varför en glad smilis? xD

enbartmalin
0

Nu har jag inte läst alla inläggen men jag såg att du fått en hel del negativ reaktion vilket inte är ovanligt i uppfödarvärlden. Dom vill bara väl men glömmer oftast bort att alla måste börja någonstanns.

Det där med piskandet av svansen behöver inte vara agressivitet, det kan handla om balansen med beroende på hur du håller honom.

Innan du parar kanske du ska ha dom uppe lite mer och tämja dom, många gånger om dagen! Då är det inte helt omöjligt att få två super goa och jätte trevliga möss. Om du inte får det efter så mycket hantering och dom är blyga/agressiva bör du inte avla på dom. Då har du testat deras mentalitet.

Jag vet att det är lätt att stressa in i detta för du vill så gärna ha bebisar, jag har varit där själv och jag har själv gjort misstaget. Men testa deras mentalitet, går dom att få till riktigt tama möss?

Lycka till :)

Hälsningar Malin

[Thiah]
1

#18 det skulle vara till nummer 8 :D

[Frida1761]
0

#19  Jag har honom uppe varje dag, han ser ut att inte ha några problem med balansen efterssom han springer rakt och fint och klättrar extremt bra men vad vet jag?        Han är i alla fall väldigt snäll men han gillar varken hanar eller honor då han är väldigt dominant emot dom.    Jag ska inte para denna mus.    Igår nafsade han mig i fingret när han satt i min hand men det kanske var efterssom jag inte hade tvättat händerna efter maten.

enbartmalin
0

#21 Det är ditt val om du vill/inte vill avla.

Det med balansen: Tex mina sebramöss och gerbiler, när jag har dom i handen och klappar dom viftar dom på svansen för dom kommer lite i obalans. Samma sak om sebramössen sitter på en mindre pinne går svansen som attans för att balansen ska bli bättre. Handen blir som en flotte mitt ute i vattnet, lite i obalans. Hade du kunnat stå på en flotte mitt ute i vattnet utan att vifta på armarna? :P

När man har djur i handen blir det skillnad från ett fast föremål som en gren/ett bord/ett golv, din hand rör sig fast du håller den stilla. Din hand är inte lika fast och pålitlig som ett golv. Hänger du med? :)

Hälsningar Malin

[Frida1761]
0

#22 Ok tack så mycket för ditt svar. Men han viftar inte på svansen när jag har honom i handen bara när jag närmar mig buren. :o

Vattnadal
0

Det är stor skillnad på att vifta med svansen, och att piska med den av rädsla eller ilska.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Frida1761]
0

Hm… jag vet inte vad som är skillnaden. han verkar inte aggressiv för han visar inte tänderna eller burrar upp sig eller bits.. bara nafsas och piper och rör på svansen så spånet flyger när jag kommer i närheten eller ska ta upphonom

Vattnadal
0

Piskar en mus med svansen så att det smäller i galler och botten, spånet flyger, så är den arg eller rädd. Att använda svansen till balans sker inte med sb´nabba slag, utan en långsammare pendling.

Nafsar han och piper och slår med svansen är han troligen mycket rädd. Jag skulle inte välja att avla på en mus som är så rädd. Du kans äkert vinna hans förtroende om du jobbar på det. Fast du ska känna att du vill, och inte är rädd för honom. Det ska vara roligt både för dig och honom.

MVH Elin

axilur
0

Jag skulle inte välja att avla på en mus man måste kämpa fram ett förtroende med.

/Anneli

Vattnadal
0

För mig är bra möss, som duger till avel, lugna och trevliga i handen, oavsett om de är ohanterade eller inte.

Bra möss blir inte så stressade av en resa, om än lång, att de efter en månad fortfarande piskar med svansen när man närmar sig buren.

Åk på en utställning eller hälsa på en uppfödare som jobbar med temperament på sina möss. Träffa riktigt bra möss och jämför dem med de möss du haft tidigare/har nu. Känn efter om dina möss kan bli så.

Självklart ska du avla på dina möss om du vill. Alla får lära sig av egna misstag, man lär nsig bäst av dem. Fast ibland kan det vara bra att lära sig innan man gör misstag. Träffa olika typer av möss så att du i alla fall kan bilda dig en egen uppftanning om vad DU tycker att är en bra mus.

Jag kommer att ha med några hanar till salu till Valboutställningen 6/6. Du är välkommen att kika på dem, klämma och känna, utan köptvång!

MVH Elin

Stephanie
0

#28 Mycket bra sagt!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

axilur
0

#28 Kanonbra!

/Anneli

[Frida1761]
0

Tack för alla svar!    Jag ska nu para min himalaya hane med henne i stället. Han har världens bästa temprament…    jag ville bara ha lite roligare färger på ungarna men jag tycker att tempramentet är det viktigaste. :)   nu kommer det att bli jätte söta ungar med jätte bra temprament.

Vattnadal
0

Toppen! Vad glad jag blir för din skull!

MVH Elin

[Frida1761]
0

#32 tack så jätte mycket Skrattande

[Frida1761]
0

Himalaya hanen jag parat henne med nu går mycket bättre, igår såg jag dom para sig minst 6 ggr..  :O :D    men idag har dom inte parat sig någonting :S?         Hur många gånger ska dom para sig för att få ungar?    hur länge ska jag ha honan hos hanen?    tack för alla svar och hoppas att nån kan svara på dessa också

Vattnadal
0

Har de parat sig så att du sett det flera gånger är de säkert klara. De parar sig när hon löper, och det gör hon ca var 5:e dag.

Om du inte vill få en till kull ungar kan du ha dem tillsammans i 2 veckor, så att de hinner umgås och mysa, innan du tar hanen till en egen bur. Ser du att de parar sig igen, vet du att den första svängen inte tog som den skulle.

MVH Elin

[Frida1761]
0

#35 Jag såg att det hände flera gånger jätte snabbt.. sen en gång gjorde dom det länge.. och efter det parade dom sig inte mer. :O  tack för tipsen!