Ungar till utställningen i Valbo 6/6
Är det några som kommer ha med ungar till salu i Valbo den 6/6? :D Skriv gärna vad du har för färger, hårtyper osv här då jag är intresserad av lite olika, så jag vet hur många burar jag måste ha med mig upp ;)
Sarah

Jag tycker du istället ska titta på olika uppfödare och hur dom bedömer temperament och hälsa och sen maila dom och fråga om dom har bebisa till salu.

jag kommer att ha med ett stor gäng med både ungar och ungdjur. då kan du få kolla och känna på dom. det är ganske vigtigt att det klickar mellan dig och dom tilltänkte möss. 
#1 Jo det kan jag ju i och för sig göra, men det kan ju vara svårt med transport ibland också.. :/
#2 Ja det är klart. :D Men är ändå lite intresserad av vad det är för typer, hårtyper och färger du har? Om du är inriktad på något? :) Annars tänkte jag försöka hitta hos någon uppfödare där jag hittar nåt intressant att be dom ta med till utställningen om dom ska dit.. :) Har din möss bra temprament och vad är det du satsar mest på u uppfödningen?

Jag kommer att ta med några äldre hanar och ev några astrex och texel-bebbar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#4 Åh :) Jag som är sugen på texelbebbar :D Skulle ju även vilja ha en hane när jag tänkt avla någon kull nu i slutet av sommaren, men annars är jag mest intresserad av att ha honor, så jag vet inte om jag ska försöka avla på någon annans hane eller nåt senare i stället :)
Men de bär på Rossel va?

Det tor jag att de flesta möss i landet gör. Avlar man på möss som inte rosslar har de bättre uimmunförsvar och klarar sig bättre.
MVH Elin
#8 Okej, så du tycker jag kan köpa en som man vet bär på mycoplasma? Och avla vidare på detta? Det kanske är så pass vanligt men inte alltid bryter ut då..
Blir det bättre generation för generation om mössen aldrig börjar rossla??
#9 Ska kika på dom på utställningen helt klart! :)

Jag säger inte att jag tycker att du ska köpa, jag säger bara att mycoplasma finns så gott som överallt. De möss som har sämre immunförsvar börjar rossla, de med bättre håller sig friska.
Jag är hård i min avel, parar inte rosselmöss. Jag brukar tom ta bort dem, då medicinering oftast bara tar bort det kortare perioder. Räcker det inte att boosta med extra nyttig mat ett tag, så duger de absolut inte till vidare avel för mig.
Det finns massor att ta hänsyn till i sin avel. Temperament och friskhet är viktigast anser jag. När man ska skaffa avelsdjur har man massor att tänka på. Försök låta bli att falla för gulliga möss. Tänk på vad du vill ha både utseeendemässigt och i övrigt. Kolla om du trivs med mössen innan du köper dem. Tänk med både hjärna och hjärta!
MVH Elin
Andningsproblem orsakas av flera olika bakterier. Vissa kan medicineras bort, andra inte. För många bakterier, virus och annat på mössen kan leda till att de blir väldigt sjuka. De absolut starkaste kan överleva, men det kan dö väldigt många möss i onödan.
Därför tycker jag att alla som har rossliga möss ska ta reda på vad de lider av och medicinera om det går.
#11 Okej.. Men det kan ju finnas möss du avlar på som har det men du inte vet? Men om dom inte visar de har dom väl iaf bra immunförsvar så det funkar bra :)
Ska försöka med det! :)
#12 Okok..
Kent, har ni stamtavla på era musungar??
Skulle gärna betala extra för att få det om jag köper någon unge på lördag, men den kan ni ju skicka i efterskott i så fall. Men vore väldigt bra :) Då jag är ute efter möss o EV avla på längre fram o då är det ju skönt att ha lite bakgrund.

#14 alla mina möss är reggat i swemus och ha stamtavla.
Nu håller vi på och förbereder oss inför i morgon.., ska ju stanna till i älvkarleö över natten så vi packar för fullt redan nu.. ; )
Mååånga möss blir det, hehehe…..
Dessa godingar är till försäljning!!
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Hoppas ni får det skoj!
Jag gör så att jag tar med mig ett gäng så får den som är intresserad kika och hälsa på dem :) Regbevis kan också skickas senare om någon vill ha det :)
Nu ska jag hem och packa möss! 
Så kul å åka på utställning o shoppa möss! 
Hoppas ni blir dökära o hittar några riktiga läckerbitar!

Hoppas jag får med några honor hem oxå!
MVH Elin
#15 Vad bra! :D
#16 Vad underbart. Läääängtar!! :) Hur gör ni med vatten när ni har dom i såna lådor? :O
#17 Det hoppas jag också, min första utställning, hehe :)
#18 Vad bra! :D
#19 Ja jag hoppas på att få hem ett par stycken.. Någon äldre hane och ett par honor, hihi.
#20 Du skulle ha med några äldre hanar också va? Har dom stamtavla (eller nåt regbevus) och hur gamla är dom ungefär? :) Blir det några astrex eller texelbebbar till salu också? ;)
Nu ska jag förbereda inför morgondagen, har fortfarande ingen Transportbur, någon som har tips så jag slipper ha med hela stora buren? :O
Jag köpte iaf några samlalådor idag så jag har boende till dom nya imorgon om jag får hem några ;) Men undrar om det blir någon paus imorgon på utställningen så man hinner iväg och göra ett snabbt ärende i Valbo, köpa flaskor med öggla och lite nät?! Någon som vet om det brukar bli en stund man kan ge sig iväg??
Och jag måste väl vara där en 20 min innan iaf för o få hjälp med färgbestämning då jag är osäker på om min uppfödare gett mig rätt uppgifter..