Hur ska man tolka detta???
Nu på morgonen så satt Stefan (ivanhoe81) och kelade med Brutus, men när Brutus skulle tillbaka till buren så jagade Miro honom och bråkade… När vi plockade upp båda sammtidigt så var det hur lungt som helst, sen satte vi in båda i buren igen och då var Miro på Brutus igen… nu kelar Stefan med båda igen och de är hur lugna som helst mot varandra…
Vi vet inte hur vi ska tolka detta… Ska vi ha de i varsin bur? (Jag har en miniduna som jag kan låna ut till Stefan i tills han fått tag i en bur.)
Snälla hjälp oss!!!
Det beror på hur "allvarligt" de bråkade. Biter de eller busar de bara? Det är viktigt att hålla koll på dem när det handlar om hanar. Att de är lugnare utanför buren kan bero på att de försvarar sitt revir - utanför buren har de inget revir, och därför behöver de inte försvara något där heller.

Mvh Stephanie 

miro jagade brutus tills han låg och pep i ett hörn i en toarulle
har plockat ur brutus ur terrariumet nu och håller på att göra hans provisoriska bur färdig
det konstiga är ju att de kom in samtidigt i terrariumet plus att de bott ihop i 3 månader innan
#2 Det finns inga garantier att hanar kan bo ihop livet ut.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#3 har läst det men även att det kunde gå bra med bröder om man har tur men nu hade inte jag det
brutus bor tillfälligt i våran miniduna, men lika glad och lycklig ändå och väldig glad att få springa på mig när jag sitter vid datorn, han brukar sitta på min mage och tvätta sig, tror att det är ett tecken på att han trivs
Miro bor ensam kvar i terrariumet och är lika försiktig som han var igår, visst att han klättrade upp på min hand och arm idag men det berodde nog på att Brutus sprang upp för den först, men där var de totalt förändrade, där klängde de över och under varandra och nosade på varandra etc men det berodde väl på att de inte hade något revir på mig
vet att jag borde ha tagit 2 honor istället men jag fastnade för de här 2 små pojkarna och tänkte att de har bott ihop såpass länge så det är nog ingen fara + att det är omplaceringsdjur och det är bättre enligt mig som inte vet ifall tjejen tålde möss (hon är lite överkänslig mot vissa pälsarter) men de här verkar gå bra, hon är lika förtjust i dem som jag
Miro pga hans vitteckning men även nyfikenhet och Brutus för att han är så enormt framåt, vill vara lika mycket hos henne som hos mig (ibland mer hos henne med)
vet inte om jag kommer springa på något liknande terrarium som det som jag gav 100kr för
men hoppas att det kommer gå bra med en samla-låda från ikea på 130 liter som vi har våra gerbiler i
funderar på att se om jag kan hitta några skenor som terrarium har och bygga ett eget vad tror ni om det??
det du skulle kunna pröva är att städa ur terrariet ordentligt, torka ur det år så, sedan ta bort alla saker i trä och diska eventuella platssaker så att de inte luktar Miro. Sedan kan du släppa in Brutus och låta honom vara där ett tag då det var han som var lägst i rang av de två, en 15-30 minuter senare kan du släppa in Miro också. Det kan fungera, jag lovar inget, det är lite knepigt med möss har haft 7 hanar och har sett det mesta på dem trot eller ej :)
oki, just nu bor miro i en miniduna och brutus i en 65liters samla
terrariumet är tillfälligt upptaget av 2 gerbiler som snart ska få flytta in i ett hörnakvarium
vet att de inte brukar bry sig så mycket om varandras dofter det vet jag då brutus först bodde i den sedan fick han lite större då jag såg att miro också vantrivdet i terrariumet och trivdes bättre i en duna med brutus doft
men ska prova lite senare då terrariumet är tomt och ordentligt rengjort, man måste ju prova för att se om det fungerar eller ej (tänker ju på att de är ju kullsyskon och bott ihop tidigare sedan började miro jaga brutus i buren så han fick ligga och pipa längst inne i en tom toarulle
går det inte så är det ingen fara med dem då båda är glada och lyckliga även om miro är aningen mer försiktigare än brutus
båda 2 har varit och sovit i min säng brutus natt till igår och miro natt till idag (tog med mig dem in så de skulle få springa av sig och somnade ifrån dem av massagen som de gav mig genom att springa på ryggen
det kan ju vara det att de inte trivs i terrariet som gör att de slåss, det blir ett stressymptom, så då kan du göra ovanstående fast i en duna i stället som de ju ändå trivs bättre i
det kan vara så med, får ta en duna som ingen har varit i tidigare då, så ska jag prova, ska jag alltså stoppa ner brutus först och efter säg 15-20 minuter miro med brutus kvar där i eller då det blir nytt spån och det båda tillsammans
jag märkte ju att de vantrivdes och så i det så det kan ha varit som du säger att det är en stressfaktor för dem
det behöver inte vara en annan duna, det räcker med att skura ur den du har ordentligt först och sätta i grejer som de inte haft förut eller diska dem så att de inte luktar nåt
oki annars så har vi en annan duna, men jag ska prova lite senare eller under helgen (ska äta mat alldeles stax sedan är det smallville på tv6 kl 9 til 10 om jag minns rätt (följer den serien)

Fast om man vill ha hanar som ska bo ihop fredligt får man inget gratis. Man fåpr jobba hårt med avel på snälla möss i många generationer, innan man lyckas. Man lyckas inte jämt då hellert.
Hanar som börjat bråka skule jag inte försöka sätta iohop igen. Risken att de skadar varandra är stor, att de skulle stressa varandra skadligt är ännu större.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
oki då är det nog lika bra att de får bo som de gör då
jag kan inte så mycket om möss (håller på att lära mig mer och mer med tiden) men jag kunde ju grunden då jag skaffade mina små mospojkar